دنیا روی موج انفجار و کشتار

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۶۰۳

گروه جهان

در روزهای پایانی سال 94 و آغازین سال 95 اخبار انفجارها و حملات تروریستی در جهان منتشر شد که همانند انفجارهای بروکسل تا پیش از آن سابقه نداشته است. در این میان تنها آزادسازی شهر پالمیرای سوریه از دست نیروهای داعش خبر مسرت بخشی محسوب می‌شد که همین خبر نیز تحت‌الشعاع اخبار انفجار و کشته‌شدن دیگر انسان‌ها در دیگر نقاط دنیا قرار گرفت.


بمب‌گذاری در استانبول

پیش از آغاز سال نو و در روزهای پایانی اسفندماه یک انفجار تروریستی خیایان «استقلال» استانبول را لرزاند و جان 5نفر را گرفت و 36نفر را راهی بیمارستان کرد. شبکه ان تی وی ترکیه نیز اعلام کرد: در میان زخمی‌ها، اتباعی از ایران، آلمان و اسراییل وجود دارد. افکان آلا، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که مسوول انفجار در مرکز خرید استانبول یک عضو گروه داعش بوده است. او گفت: «ما حال اطمینان پیدا کرده‌ایم که محمد اوزترک، متولد ۱۹۹۲در شهر غازی عنتاب مسوول حمله روز شنبه در استانبول است و پی بردیم که این فرد عضو داعش است.» ترکیه عضو ائتلاف به رهبری امریکا برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی است و پایگاه هوایی خود را برای حمله به عراق و سوریه در اختیار هواپیماهای ائتلاف قرار می‌دهد.


انفجارهای بروکسل

در ۲۲ مارس سال ۲۰۱۶ (۳ فروردین ۱۳۹۵) سه انفجار در بروکسل، بلژیک رخ داد که دو انفجار آن در فرودگاه بروکسل و دیگری در ایستگاه مترو بود. در این انفجار ۳۴نفر کشته و ۱۳۶نفر زخمی شدند. نخستین انفجار در سالن پروازهای خروجی بین‌المللی در نزدیکی امریکن ایرلاینز. دومین انفجار نیز در سالن پروازهای خروجی ولی این‌بار در نزدیکی استارباکس رخ داد. یک انفجار دیگر در ایستگاه متروی مالبیک که در نزدیکی مقر پارلمان اروپا در مرکز بروکسل قرار دارد در ساعت 9 و 11دقیقه صبح به وقت بلژیک رخ داد. ایستگاه متروی مالبیک در فاصله ۱۰کیلومتری فرودگاه بروکسل قرار دارد. پس از این انفجار همه خطوط متروی شهر بروکسل بسته شد. این حملات مرگبارترین اقدام تروریستی در خاک بلژیک بود. تنها کمی بعد از وقوع این حادثه داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفت. به گزارش یورونیوز، مقام‌های بلژیک، «ابراهیم البکراوی» و «نجیم عشراوی» را به عنوان دو نفر از عاملان انفجارهای انتحاری در فرودگاه بروکسل معرفی کردند. دی‌ان‌ای یافت شده بر جلیقه‌های انتحاری در حملات نوامبر ۲۰۱۵ پاریس نشان می‌دهد که نجیم عشراوی که به ظن ارتباط با انفجارهای مرگبار در پایتخت بلژیک تحت تعقیب بود، در ساختن بمب‌های به کار رفته در حملات نوامبر ۲۰۱۵ پاریس نیز دست داشته است. برخی رسانه‌ها، از احتمال ارتباط این سه نفر با صلاح عبدالسلام، مظنون اصلی در طراحی حملات نوامبر ۲۰۱۵ پاریس خبر می‌دهند. کمی بعد از این انفجارها وزرای کشور و دادگستری بلژیک پیشنهاد استعفا داده‌اند اما نخست‌وزیر بلژیک از آنها خواست به کار خود ادامه دهند.


کشتار مسیحیان در پاکستان

همزمان با روز عید پاک مسیحیان در جهان یک حمله انتحاری در پارک گلشن اقبال لاهور در پاکستان موجب شد تا 72 نفر از مسیحیان جان خود را از دست بدهند و 315 نفر دیگر هم زخمی و روانه بیمارستان شوند. محمد عثمان از مقامات بلندپایه اداری شهر لاهور نیز اعلام کرد: بیش از 50 کودک نیز زخمی شده‌اند. منابع امنیتی اعلام کردند: هویت این فرد یوسف، فرزند غلام فرید، 28ساله و ساکن منطقه مظفرگر در ایالت پنجاب است. این انفجار درحالی در این شهر شرق پاکستان به وقوع پیوست که مسیحیان پاکستان عید پاک را جشن می‌گرفتند. براساس گزارش‌ها، عامل انتحاری خود را در میان بازدیدکنندگان از این پارک منفجر کرد. در پی این انفجار خونین، شهباز شریف سروزیر استان پنجاب سه روز در این استان عزای عمومی اعلام کرد.


سقوط پل نیمه ساخته در هند

در آخرین روزهای تعطیلات نیز فرو ریختن پلی در هند که در دست ساخت بود، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۱۰۰مجروح برجای گذاشت. این حادثه در شهر کلکته واقع در شرق هند روی داد که گفته می‌شود بسیاری هنوز زیر آوار این پل که در یک خیابان پر ازدحام فرو ریخته هستند. به گزارش رویترز و به نقل از رسانه‌های داخلی هند بسیاری از مردم با دست خالی به عملیات نجات مردم از زیر آوار کمک می‌کنند. این پل از سال ۲۰۰۹ تاکنون در دست ساخت بوده و بارها تاریخ تکمیل آن تمدید شده است. همچنین این پل در یکی از مناطق پرجمعیت شهر کلکته در مجاورت گریش پارک فرو ریخته است و چندین مغازه، اتومبیل و خانه زیر آوار مانده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر