از منطقه

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۳۱

کمک نفتی روسیه

به افغانستان

معاون وزیر انرژی روسیه گفته است که احتمالا روسیه حدود5/1میلیون تن نفت به‌طور سالانه به افغانستان کمک کرده و قرار است، فعالیت‌های استخراجی بیشتری در بخش‌های شمالی افغانستان انجام دهد. به گزارش روزنامه ودصم، یوری سنتیورین گفته است: «افغانستان بیش از ۳میلیون تن محصولات نفتی برای نیازهای شخصی خود مصرف می‌کند و برای مصارف نیروهای بین‌المللی حاضر در این کشور نیز به حدود ۳میلیون تن دیگر نیاز دارد. روسیه قصد ندارد تا تمام این ۶میلیون تن محصولات نفتی را برای افغانستان تهیه کند اما مسکو می‌تواند 5/1 میلیون تن آن را مهیا کند.»


چین ‌دنبال ساخت نیروگاه هسته‌ای در ترکیه

چین برای امضای قرارداد ساخت یکی از سه نیروگاه بزرگ برق هسته‌یی در ترکیه به‌شدت از خود بی‌تابی نشان می‌دهد و اعلام کرده برای رسیدن به این توافق حاضر است، نهایت همکاری را با آنکارا در این پروژه داشته باشد. به گزارش چاینا دیلی، ترکیه اعلام کرده ارزش قرارداد ساخت این نیروگاه بین 22 تا 25 میلیارد دلار است و طبیعتا شرکت‌های چینی به‌شدت علاقه‌مند به امضای آن هستند. پکن با وجود اختلاف با ترکیه در خصوص مناطق مسلمان‌نشین سین‌کیانگ در شمال غرب چین سال‌ها می‌کوشد تا در زمینه‌های مختلف هسته‌یی و نظامی با این کشور قراردادهایی امضا کند، اما غربی‌ها مانع بزرگی بر سر این راه هستند. ترکیه نزدیک به 50 سال است که در زمینه به دست آوردن فناوری هسته‌یی و احداث نیروگاه هسته‌یی در این کشور تلاش می‌کند. استفاده از انرژی هسته‌یی در سال 1962 وارد دستور کار دولت ترکیه شد.


عراق ارسال نفت

به ترکیه را متوقف کرد

عراق صادرات نفت به ترکیه از طریق خط لوله کرکوک-جیهان را متوقف کرد. به گزارش رویترز از کرکوک، برخی منابع صنعتی اعلام کردند که شرکت نفت شمال عراق صادرات نفت از میدان‌های نفتی خود در منطقه کرکوک به ترکیه را متوقف کرده است. در گذشته، عراق روزانه ١٥٠هزار بشکه نفت از طریق خط لوله کرکوک-جیهان به دریای مدیترانه ارسال می‌کرد. یکی از مسوولان شرکت نفت شمال عراق که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به اینکه دستور انتقال صادرات نفت از خط لوله کرکوک-جیهان، از سوی وزارت نفت عراق صادر شده گفت: هیچ مشکل فنی در کار نیست و این تصمیم از سوی بغداد گرفته شده است. پس از یک حادثه انفجار در چند هفته گذشته، خط لوله کرکوک-جیهان برای مدتی تعطیل بود. احمد عسکری، رییس کمیته انرژی و صنعت شورای استانی کرکوک اعلام کرد شرکت نفت شمال عراق همچنان به تولید نفت خود ادامه می‌دهد اما به جای صادرات، محموله‌های نفتی خود را ذخیره‌سازی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر