پیش‌بینی گلدمن ساکس از کاهش ارزش یوان در 2016

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۳۰


گروه جهان گلدمن‌ ساکس پیش‌بینی کرد در سال2016 چیزی حدود 700میلیارد دلار سرمایه چین از این کشور خارج شود و ارزش یوان کاهش یابد.

به گزارش راشاتودی، گلدمن ‌ساکس پیش‌بینی کرد دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال2016 میلادی 700میلیارد دلار سرمایه خود را از دست می‌دهد اما بحران اقتصادی بعید است به این زودی رخ دهد. گلدمن ساکس همچنین از تضعیف ارزش یوان در سال2016 خبر داده و دلایلی برای آن عنوان کرده است. براساس پیش‌بینی‌های این بانک اگرچه خروج سرمایه چین از سال2013 فراتر می‌رود اما نگرانی اصلی نسبت به کاهش ذخایر ارزی «بانک مردم» چین است. گلدمن ساکس همچنین گفته است وضعیت اقتصادی در چین هنوز بحرانی نیست. ذخایر ارزی چین در سقف 3.2تریلیون دلار است که نسبت به بیشترین میزان یعنی 4تریلیون دلار رقم کمتری است اما این رقم برای این کشور نامناسب نیست. در حال حاضر میزان ذخایر ارزی چین برای واردات 22ماه کفایت می‌کند. این درحالی است که استاندارد صندوق بین‌المللی پول برای سه ماه است.

گلدمن ساکس همچنین پیش‌بینی کرده است تا یوان به‌عنوان پول ملی چین کاهش ارزش بیشتری داشته باشد و 7یوان در برابر یک دلار کاهش یابد.

گلدمن ساکس درباره دلایل خروج سرمایه و کاهش ارزش یوان گفته است بالا رفتن میزان بدهی‌های این کشور همچنین کاهش رشد اقتصادی ازسوی دیگر برنامه پکن برای تضعیف ارزش پول ملی این کشور از دلایل عمده است. همچنین فشار فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره نیز از دلایل دیگر برای خروج سرمایه از چین عنوان شده است. تضعیف «یوان» در پایان سال گذشته میلادی موجب شد تا بحران در بازارهای سهام و اوراق بهادار چین نیز شدت گرفته و بازارهای بورس کشورهای دیگر ازجمله امریکا، ژاپن و کره سقوط ارزش سهام را تجربه کنند. دولت چین با تضعیف یوان می‌تواند تا اندازه‌یی به افزایش صادرات خود کمک کند و همین مساله نیز موجب شد تا وضعیت صادرات چین در پایان سال گذشته میلادی در مقایسه با اوایل سال بهبود شایانی داشته باشد. امریکا بارها اعلام کرده است که چین عامدانه نرخ یوان را تغییر داده و تضعیف می‌کند تا بتواند به صادرکنندگان و تولیدکنندگان این کشور کمک کند. امریکا سال گذشته میلادی چندین بار هشدار داد که در صورت تضعیف جدی ارزش «یوان» این کشور را یک انحصارگر ارزی معرفی خواهد کرد اما با تقویت دوباره «یوان» و هشدارهای دولت چین از این اقدام منصرف شد. چین به‌عنوان کشوری با سهم بیشتر در مبادلات اقتصاد جهانی نقش عمده‌یی در اقتصاد جهانی دارد. با این حال چین به این نتیجه رسیده که با تضعیف ارزش «یوان» رکود اقتصادی در کشور فراگیر‌تر شده و ازسوی دیگر باعث ریزش سرمایه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر