سقوط بازار چین، مصیبتی تکراری در بازارهای جهانی

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۸۶

گروه بورس|

نقدینگی موجود در بازار چین برای سهامداران امریکایی مساله نگران‌کننده‌یی شده است به این دلیل که افت این بازار تاثیر بسیار مستقیمی بر بازار امریکا خواهد داشت و هر فروش دسته‌جمعی در بازار چین می‌تواند بازارهای جهانی را با یک فاجعه رو‌به‌رو کند. یک بار دیگر بازار چین با افت بسیار شدیدی بازارهای جهانی را در تعجب فرو برد و معاملات روز پنج‌شنبه خود را با افت بسیار سنگینی به پایان رساند.

براساس این گزارش، افت شاخص شانگهای در ساعات معاملاتی روز پنج‌شنبه به 6.4درصد رسید و بیشترین میزان افت را نسبت به 26ژانویه از آن خود کرد. این متغیر از تابستان سال گذشته که روند صعودی را به ثبت رسانده بود تاکنون در حدود 47درصد افت داشته است. اما در بورس شن‌ژن هم اوضاع به همین منوال بود و افت 7.3درصدی شاخص اصلی بورس این کشور در معاملات روز پنج‌شنبه به ثبت رسید. شاخص ChiNext که شاخصی معادل با نزدک امریکا است نیز افت 7.6درصدی را در این بازار از آن خود کرد.

براین اساس، جمعا بیش از هزارو300سهم در بورس شانگهای و شن‌ژن با افت 10درصدی همراه شدند و حداکثر افت مجاز را که دولت برای بازار در یک روز معاملاتی در نظر گرفته است را تجربه کردند. این در حالی است که چین امروز میزبان بسیاری از مقامات رسمی بانک‌های مرکزی و وزرای اقتصادی دنیاست تا به بحث و چاره‌یابی در خصوص تاثیر افت بازار این کشور بر اقتصاد جهان بپردازند. افت رشد اقتصادی در یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا، ریتم آهنگ اقتصادی دنیا را بسیار تضعیف کرده است در حالی که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2015 میلادی به 6.9درصد رسیده و کمترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی را در یک ربع قرن گذشته داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر