محاسبه نرخ خوراک در کانال 8‌سنتی

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۵۰

گروه انرژی

در حالی که با اعلام فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گمانه‌زنی درباره این نرخ از سوی بخش خصوصی آغاز شد و آن‌ها نرخ 8 تا 8.5 سنتی را بر اساس این فرمول محاسبه کردند، تازه‌ترین اظهارات وزیر نفت نشان می‌دهد که برای بازه زمانی فعلی و قیمت فعلی گاز چنین نرخی صحت دارد. این در حالی است که زنگنه پیش از این عنوان کرده بود هزینه تولید گاز در ایران حدود 12 سنت است و نرخی پایین‌تر از این برای خوراک پتروشیمی‌ها «سوبسید» محسوب می‌شود. به گزارش شانا وزیر نفت نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی را با قیمت‌های کنونی ٨ و نیم تا ٩ سنت برای هر مترمکعب اعلام کرد و گفت: فرمول جدید برای سرمایه‌گذاران آتی در این صنعت پیام خوبی دارد. بیژن زنگنه درباره ابهام موجود درباره نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی افزود: با مشخص شدن این فرمول، سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری در این صنعت کنند.

وی با بیان اینکه این فرمول تلفیقی از قیمت داخلی و مجموعه‌یی از هاب‌های (بازارهای) عرضه‌کننده گاز در اروپا و امریکاست، اضافه کرد: این فرمول قیمت از ابتدای سال ١٣٩٥ آغاز و تا ابتدای سال ١٤٠٥ معتبر است.

به گفته وزیر نفت، با این فرمول قیمت خوراک گازی واحدهای پتروشیمی در هیچ شرایطی از ٩٠درصد هاب‌های رقیب فراتر نخواهد رفت. زنگنه با بیان اینکه این فرمول پس از پذیرفتن از سوی دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی پتروشیمی ابلاغ شده است، ادامه داد: امیدواریم فعالانی که در بورس سهام دارند با این فرمول وضع بهتری پیدا کنند؛ ما هم دلمان می‌خواهد صنعت پتروشیمی توسعه یابد ضمن اینکه برای سرمایه‌گذاران آتی در بلندمدت هم پیام خوبی دارد. براساس این گزارش، زنگنه شنبه این هفته پس از تایید فرمول پیشنهادی وزارت نفت از سوی معاون اول رییس‌جمهوری، جزییات نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی را ابلاغ کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر