کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۴/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴۶۹

نیاز 40میلیارد دلاری صنعت گاز به جذب سرمایه

شانا صنعت گاز ایران در دوران پساتحریم امکان جذب بیش از ٤٠میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را به روش‌هایBOO و BOT دارد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: با ایجاد ارتباط منطقی و معقول در دوران پساتحریم می‌توانیم با کشورهای همسایه رابطه داشته باشیم و به‌راحتی، گاز را به این کشورها صادر کنیم. حمیدرضا عراقی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و جهان افزود: ایران با دارا بودن مزیت‌هایی از جمله کوتاه‌ترین مسیر به بازارهای گاز، بزرگ‌ترین ظرفیت تولید گاز در جهان، دارا بودن زیرساخت‌های بزرگ برای صادرات گاز به نقاط مختلف، نیاز به حداقل سرمایه‌گذاری و داشتن امکان صادرات، می‌تواند به‌راحتی روابط بین‌الملل خود را افزایش دهد. معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه هم‌اکنون در جهان، صادرات گاز به روش خط لوله و ال‌ان‌جی در انجام می‌شود، اعلام کرد: صادرات گاز تا 3هزار کیلومتر با قطرهای بالای خط لوله توجیه‌پذیر است.


35سازمان در تکاپوی بهبود کیفیت سوخت

شانا براساس مطالعات صورت‌گرفته در یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی برای کاهش آلودگی هوا حدود ٨٥فعالیت برای ٣٥سازمان مختلف تعریف شده که یکی از آنها بهبود کیفیت سوخت است، اما متاسفانه هم‌اکنون در جامعه برخی افراد عامل اصلی آلودگی هوا را سوخت می‌دانند. شهاب‌الدین متاجی با بیان اینکه سوخت خودروها در بحث آلودگی هوا بخشی از ده‌ها عامل تاثیرگذار در این پدیده به‌شمار می‌آید، گفت: تاکنون بیشترین اقدام‌ها از سوی وزارت نفت در این حوزه انجام شده است، اما اگر در این بحث تنها به سوخت فکر کنیم هیچ‌وقت به راه‌حل چالش آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور نخواهیم رسید. وی افزود: هم‌اکنون کیفیت بنزین توزیع‌شده نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته؛ با وجود این باتوجه به سرد شدن هوا میزان آلودگی در هوا گرچه تفاوت زیادی با گذشته کرده اما رضایتبخش نیست و به اعتقاد من دلیل این امر آن است که سهم سوخت در آلودگی هوای این شهر‌ها نسبت به مجموع دیگر عوامل کمتر است.


نصب توربین آبی کوچک در دو نقطه کشور

تسنیم معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و پژوهش گفت: توربین آبی کوچک توسط کارآفرینان و پژوهشگران در وزارت نیرو طراحی و ساخته و در دو نقطه کشور نصب شد. علی‌اکبر مهاجری با بیان اینکه خدمات در وزارت نیرو نسبت به اوائل انقلاب 5برابر شده، اظهار داشت: قدرت نصب صنعت برق در اوائل انقلاب 7هزار مگاوات بود که با افزایش توانمندی مهندسان و متخصصان، اکنون با ظرفیت بالای 70هزار مگاوات نصب می‌شود. وی با اشاره به اینکه تعداد سدهای موجود در کشور افزایش 15برابری دارد، گفت: 13سد در زمان پیروزی انقلاب در کشور وجود داشت که اکنون این تعداد به 200سد افزایش یافته و این درحالی‌است که چندین سد در حال ساخت و طراحی است. معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و پژوهش با بیان اینکه نیروی انسانی وزارت نیرو نسبت به اوائل انقلاب تغییرات محسوسی نکرده است، بیان کرد: در اوایل انقلاب باتوجه به اینکه حجم فعالیت‌های وزارت نیرو به این گستردگی نبود 50 تا 60هزار نفر فعالیت داشت که اکنون باتوجه به گستردگی حوزه کاری وزارت نیرو تعداد نیروهای این وزارتخانه به 70هزار نفر رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر