تعبیر رویای نفتی امریکا 10 سال دیگر

۱۳۹۴/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۷۵۲


این نکته بر کسی پوشیده نیست که امریکا به عنوان نخستین کشوری که در قرن 19 نخستین چاه نفتی را حفاری کرد، اکنون مهد صنعت نفت جهان است.

اما این کشور اکنون به واسطه بیشتر بودن تقاضا از عرضه، «وارد‌کننده خالص نفت خام» بوده و سالانه حدود 8میلیون بشکه نفت خام وارد می‌کند. همین مساله باعث می‌شود که تصمیم کنگره برای برداشته شدن منع صادرات نفت این کشور در بازه فعلی تاثیری بر بازار نفت جهان نگذارد. در واقع این تصمیم بیش از هر چیز باعث خواهد شد بعضی از نقاط امریکا که نفت سبک و ارزان‌تری تولید می‌کنند دست به صادرات زده و دیگر نقاط همچنان در موقعیت سابق بمانند.

اما نکته‌یی که درباره این تصمیم وجود دارد و مساله‌یی با اهمیت‌تر است، این نکته است که امریکا از حدود دهه 80 به دنبال کاهش وابستگی انرژی خود به دنیا بود و به همین روش و با تکنولوژی‌های برتر توانست قیمت گاز را در بازار داخلی خود به سطوح بسیار پایین و غیر قابل مقایسه با دیگر نقاط دنیا برساند.

امریکایی که توانسته است برداشت از ذخایر نامتعارف گاز طبیعی را با قیمت‌های 2.5 تا 3 دلاری برای خود به‌صرفه کند؛ در آینده 10 ساله نیز خواهد توانست برداشت از ذخایر نامتعارف نفت ر ا نیز به‌صرفه کرده و به این ترتیب بر وارد‌کنندگی نفت خام خود پایان ببخشد.

از آنجایی که استراتژی‌های اتخاذ شده در این کشور با تغییر دولت‌ها عوض نشده و بسیار در راستای اهداف بلندمدت حرکت می‌کنند، به راحتی قابل پیش‌بینی است که شرکت‌های نفتی در امریکا در ادامه به تولید تکنولوژی‌هایی مقرون به‌صرفه‌تر حرکت کنند، هر چند هزینه تولید نفت در امریکا با تکنولوژی‌‌های تک، باز هم از نفت خشکی کشورهای خاورمیانه بالاتر است اما این به این معنا نخواهد بود که این تولید نتواند سطوح فعلی 30 دلاری و حتی کمتر از آن را تاب بیاورد.

تصمیم سه‌شنبه شب کنگره امریکا در واقع آغازی بر فروش مواد خام انرژی ارزان‌قیمت از امریکا خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر