بودجه 1300 میلیاردی برای 17هزارمیلیارد تومان طرح

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۲۸

رییس شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در صورت «تامین نشدن منابع اعتباری، فرودگاه‌ها به گلوگاه پس از تحریم تبدیل می‌شوند»، گفت در شرایطی که 17هزار میلیارد تومان طرح در دست پیگیری داریم، تنها بودجه‌یی هزار و 300میلیارد تومانی در اختیار گرفته‌ایم که این بطور کامل وضعیت دشوار شرکت را نشان می‌دهد.

رحمت‌الله مه‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر «میانگین درآمد شرکت فرودگاه‌ها در حدود 400میلیارد تومان است»، تصریح کرد: این در حالی است که تنها رقم هزینه‌های جاری به بیشتر از 850میلیارد تومان می‌رسد، که اگر در کنار این رقم پروژه‌های گسترده فرودگاهی و همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری 250میلیارد دلاری در این عرصه را جمع کنیم، متوجه وضعیت دشوار شرکت‌ فرودگاه‌ها خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بااشاره به «بالا بودن میزان خدمات تکلیفی شرکت فرودگاه‌ها در طول سال‌های گذشته»، گفت: از این رو ناچار شدیم در بعضی مسیرها به لاین‌های داخلی تخفیفی 80درصدی بدهیم.

مه‌آبادی ادامه داد: در کنار آن با دستور دولت 35درصد از تعرفه خدمات شرکت فرودگاه‌ها نیز کاهش یافته است. برای مدیریت این شرایط قطعا نیاز به تخفیف منابع اعتباری جدید خواهیم داشت.

رییس شرکت فرودگاه‌ها بااشاره به «تلاش این شرکت برای کنترل میزان بدهی ایرلاین‌ها در طول ماه‌های گذشته» تاکید کرد: سه دسته ایرلاین بدهکار طبقه‌بندی شده‌اند؛ یک دسته که ایران ایر نیز جزو آنها است باتوجه به سطح بالای خدمات تکلیفی و همچنین فشار تحریم‌ها خود تحت فشار زیادی هستند. دسته دیگر ایرلاین‌هایی هستند که در وضعیت اقتصادی نسبتا مطلوبی قرار داشته و امید است از شرایط آنها نهایت استفاده را ببریم.

به گفته مه‌آبادی مهم‌ترین مشکل، شرکت‌های هواپیمایی هستند که از یک سو به ما بدهی دارند و از سوی دیگر سرمایه‌هایشان را در حوزه‌های دیگر وارد می‌کنند.

رییس شرکت فرودگاه‌ها بااشاره به اینکه «برنامه‌ریزی شده که با این ایرلاین‌ها براساس شرایط قانونی برخورد شود»، گفت: البته این امید نیز وجود دارد که با اجرایی شدن طرح آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما شرایط ایرلاین‌ها برای اجرایی کردن تعهدات‌شان نیز بهبود پیدا کند.

مه‌آبادی با بیان اینکه «طرح اجرایی شدن نظام وصول مطالبات غیر متمرکز در شرکت فرودگاه‌ها پیگیری می‌شود»، بیان کرد: براساس این طرح سعی داریم، در هفته آینده برای آن گام مهمی‌برداریم‌ که با این وجود فرودگاه‌ها این توان را خواهند داشت به شکل جداگانه و مستقل مطالبات خود از ایرلاین‌ها را پیگیری کنند که این مساله باعث می‌شود برای بدهی‌های آینده قدری مشکلات کاهش پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر