ساخت بیمارستان هسته‌ای محور مذاکرات دیروز شورای شهر تهران

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۷۳۵

گروه مسکن و شهرسازی نیره خادمی

امضای تفاهم نامه ساخت یک بیمارستان هسته‌یی در جنوب غربی شهر تهران با مسوولیت شهرداری روز گذشته برای لحظاتی جلسه شورای شهر را به تشنج کشاند چون برخی اعضای پارلمان شهری معتقد بودند که طبق برنامه 5ساله شهرداری مدیریت شهری اجرای هر پروژه و طرحی نیاز به مصوبه شورا دارد اگر چه این پروژه بزرگ مقیاس در نخستین قدم اثبات استفاده صلح آمیز هسته‌یی را درپی دارد و درنهایت نیز به علت پتانسیل جذب بیماران از سراسر دنیا می‌تواند به افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران بینجامد.

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورا نخستین کسی بود که با وجود ارزش‌گذاری برای ساخت بیمارستان هسته‌یی به امضای این تفاهم نامه که بدون اطلاع اعضای شورای شهر اتفاق افتاد اعتراض کرد و گفت: اهمیت ساخت بیمارستان هسته‌یی که برای کشور مهم است مجوزی برای زیرپاگذاشتن قانون نیست.

او با اشاره به جلسه ۲۴ شهریورماه سال ۱۳۹۳ شورای عالی شهرسازی و معماری، توضیح داد: این شورا درباره بوستان ولایت و در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تخصیص حداکثری فضای بوستان ولایت برای تامین فضای سبز، مواردی را مصوب کرده است که می‌توان به الزام تصویب نهایی طرح ساماندهی اراضی قلعه مرغی (بوستان ولایت) اشاره کرد که تاکنون انجام نشده است. در ادامه این مصوبه نیز آمده است: ابطال کلیه مصوبات قبلی کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در ارتباط با این موضع و ضرورت ارائه پیشنهادات جدید با در نظر گرفتن تامین حداکثری فضای سبز و حداقل بارگذاری فیزیکی توسط شهرداری تهران برای بررسی و تصویب در کمیسیون ماده ۵ و ارجاع به شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی، که تاکنون این موضوع نیز به شورای عالی ارجاع نشده است. همچنین بر اساس بند چهارم این مصوبه ایجاد هرگونه مستحدثات در محدوده بوستان ولایت تا قبل از تصویب نهایی طرح ساماندهی اراضی بوستان ولایت ممنوع است. حافظی این اقدام شهرداری آن هم قبل از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز لازم برای ورود و تصمیم‌گیری در مورد این ملک را به مثابه تصرف در مال غیر عنوان کرد و گفت: به همین دلیل خواستار تذکر به شهردار توسط رییس شورا هستم. رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به مساحت ۳۰۰هکتاری بوستان ولایت و مجوز ۲۰درصدی برای ساخت و ساز و تاکیدات رهبری، گفت: بعد از رهنمودهای رهبری طرح جامع گذشته متوقف شد و قرار شد طرح جامع جدیدی تهیه و برای تصویب به شورا ارسال شود تا بعد از تصویب شورا در کمیسیون ماده ۵ و سپس در شورای عالی شهرسازی تصویب شود که این مراحل طی نشده است.

با این حال شهرداری تهران با امضای تفاهم نامه با وزارت بهداشت و سازمان انر‍ژی اتمی قرار است 15 درصد از مساحت فضای بوستان ولایت را به ساخت بیمارستان هسته‌یی اختصاص دهد که تا پیش از این قرار بود در منطقه2 تهران ساخته شود. اکنون قرار است استفاده از تجهیزات هسته‌ای، ارائه خدمات هسته‌ای، ارائه رادیو داروها و ارتقاء استاندارد پرتودهی به بیمارستان‌های دیگر در دستور کار این بیمارستان قرار گیرد.


اختلال در نظم شورا

نطق رییس کمیسیون سلامت شورا برای لحظاتی جلسه را با چالش مواجه کرد؛ چالشی از جنس جانبداری از سوی اعضای اصلاح‌طلب شورا برای ساخت بیمارستان. محمد سالاری به عنوان یکی از همین افراد از مهدی چمران فرصت خواست تا به عنوان موافق صحبت کند اما این درخواست رییس کمیسیون شهرسازی منجر به درگیری لفظی با رییس شورای شهر شد و درحالی که با میکروفن خاموش اعتراض خود را بیان می‌کرد اما مهدی چمران خواست که ساکت باشند و نظم جلسه را به هم نزنند. در ادامه محمد سالاری قصد ترک جلسه را داشت که محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مانع از رفتن وی شد و در این بین اسماعیل دوستی عضو کمیسیون حمل نقل شورا نیز به دفاع از سالاری پرداخت. چمران در این لحظه گفت: دوستان می‌خواهند جلسه را شلوغ کنند و بهم بریزند. در ادامه، دوستی درباره ساخت بیمارستان هسته‌یی خطاب به حافظی گفت: بنده معتقدم قبل از این برنامه قالیباف شهردار تهران باید با حضور در صحن علنی شورای شهر توضیحاتی را ارائه می‌داد که امروز به تصرف آقای قالیباف وارد نشویم. او ساخت بیمارستان هسته‌یی را ریسک بزرگی توسط وزارت بهداشت، سازمان انرژی هسته‌یی و شهرداری تهران دانست و افزود: ما داریم برای تهران یک بیمارستان 1000تختخوابی می‌سازیم که هر تخت آن 20میلیون تومان هزینه دارد، البته اینکه عنوان می‌شود شهرداری تصرف در مال غیر داشته صحیح نیست.


60میلیارد تومان هزینه ساخت بیمارستان

رحمتالله حافظی، رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر در پاسخ به سخنان اسماعیل دوستی گفت: برای هر تخت بیمارستانی بطور میانگین 550میلیون تومان، برای هر تخت عادی 400میلیون تومان و برای هر تخت ICU حدود 800میلیون تومان هزینه می‌شود. اینکه برای هر تخت 20میلیون تومان هزینه شود صحیح نیست و ساخت این بیمارستان 1000تختخوابی حدود 60میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت. ما مخالف ساخت این بیمارستان نیستیم بلکه بهتر است در تمام استان‌ها شعبه‌یی از این بیمارستان احداث شود، ولی باید در طرح جامع، ساخت آن مصوب شود و کمیسیون ماده 5 نیز مصوبه آن را داشته باشد؛ از این رو، حق ندارند قبل از اینکه مصوبه‌یی داشته باشند نسبت به ساخت بیمارستان اقدام کنند.


درآمد پایدار شهرداری از بیمارستان

البته محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در گفت‌وگویی که با «تعادل» داشت، انتقاد اعضای شورا مبنی بر لزوم دریافت جزییات تفاهمنامه سه جانبه را وارد دانست. با وجود این، او معتقد است که احداث بیمارستان هسته‌یی می‌تواند در کنار ارتقای جایگاه تهران به افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران در این منطقه بینجامد. سالاری گفت: در این بیمارستان با به کارگیری آخرین تکنولوژی مجموعه خدماتی به شهروندان در سطح کشور و سایر کشورهای جهان در این بیمارستان ارائه خواهد شد و این امر می‌تواند در راستای ایجاد درآمدهای پایدار کمک ویژه‌یی داشته باشد. ضمن اینکه شهرداری در این پروسه فقط زمین و پروانه را به مشارکت می‌گذارد و در آینده از مجموعه درآمدهای آنجا بهره مند خواهد شد. مسوولیت اجرای این پروژ به لحاط اینکه بدنه شهرداری تهران دارای ظرفیت بسیار خوبی برای اجرا واتمام پروژه‌های عمرانی است با هزینه دولت به عهده شهرداری است.

رییس کمیسیون شهرسازی با اشاره به کارکردهای تجاری این منطقه ادامه داد: از سوی دیگر در طرح جامع شهر تهران و در مجاورت بوستان ولایت و امتداد آن به سمت جنوب شرق تهران حدود هزارو هفتاد هکتار پهنه s ویژه با رویکرد ایجاد بازارهای تجارت جهانی و در ارتباط با اقتصاد پایدار شهری در این منطقه وجود دارد. یکی از مشکلاتی که امروز برای اداره آتی شهر تهران با آن درگیر هستیم معضل نحوه تامین درآمدهای شهر است در حالی که اکنون بیش از 70 درصد درآمدها ناشی از ساخت و ساز است. اکنون با توجه به جمعیت‌پذیری که اتفاق افتاده است و امکان ادامه آن وجود ندارد در طرح جامع پیش بینی شده که در محدوده جنوبی شهر تهران حدود هزار و هفتاد هکتار که اراضی مقیاس بزرگ هستند برای کسب و کار تهرانی ایجاد شود.

البته این نخستین باری نیست که شهرداری تهران طرح‌های خود را بدون اطلاع اعضای شورای شهر به اجرا می‌رساند. نمونه اخیر هم طرح انضباط شهری در منطقه هرندی است که با پشتوانه مطالعاتی 6 ساله شهرداری از ابتدای سال94 مطرح شده است و اعضای شورای شهر هم بارها با ارائه پیوست‌های طرح اشاره کرده‌اند. با این وجود شهرداری همچنان در جلسات شورا به ارائه گزارش می‌پردازد و از دادن پیوست، طرح و برنامه عملیاتی در این باره طفره می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر