ارزش ۲۰۴میلیارد دلاری بازار‌ «آی‌تی» در خاورمیانه

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۴۶۳

گروه دانش‌و‌فن

سی و پنجمین دوره نمایشگاه جیتکس با شعار «اینترنت، آینده همه‌چیز» در حالی به کار خود پایان داد که دستاوردهای مهم و قابل قبولی برای کشور امارات به همراه داشت، کشوری که با شناسایی ظرفیت‌های حوزه‌ آی تی و‌آی سی تی توانسته است حتی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در دنیا پیشی بگیرد و با اتکا به سرمایه‌های هنگفتی که در این بخش هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کند بتواند به قطب ‌آی تی در خاورمیانه تبدیل شود.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در عرصه ارتباطات و فناوری جیتکس را دروازه تجارت آی سی تی به سوی خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا می‌دانند، چرا که یکی از تاثیرگذارترین وقایع فناوری جهان محسوب می‌شود و برخی، قدم زدن در نمایشگاه جیتکس دوبی را همچون راه رفتن در آینده برآورد می‌کنند. این نمایشگاه که در منطقه MEASA یعنی خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا برتری رویداد فناورانه محسوب می‌شود، حول محور نوآوری، سیستم‌های رایانش ابری، بیگ دیتا (ابر داده ها)، امنیت و همچنین اینترنت اشیا می‌چرخد و بیش از ۱۴۰هزار فعال عرصه‌یی سی تی از ۱۵۰کشور جهان را برای دیدن آخرین دستاوردهای حوزه ‌‌آی سی تی به سوی خود کشاند. ایران نیز درکنار سایر کشورها که حرفی برای گفتن در عرصه فناوری دارد نیز حضور یافت و با راه‌اندازی پاویونی تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به ارائه برخی دستاوردها در این نمایشگاه پرداخته است و به نظر می‌رسد با شرایطی فعلی (پس از تحریم) شرکت‌های ایرانی بتوانند به صورت هدفمند‌تر در بازارهای منطقه و حتی جهان حضور پیدا کنند و نمایشگاه جیتکس تنها می‌تواند سکوی پرتابی برای ارائه دستاورد‌های ایرانی‌ها باشد.

ارائه خدمات الکترونیک، معرفی نرم‌افزارهای ساخت داخل، ارائه و تبادل دانش فنی می‌تواند سه عامل مهم برای حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی در این عرصه باشد. حال آنکه به گفته بسیاری از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه باید ایران برای همگام شدن با کشورهای توسعه یافته در عرصه ارتباطات و فناوری گامهایش را بلند‌تر بردارد تا از کشورهای حوزه خلیج فارس عقب نماند.

مسعود آتشی در این خصوص گفت: ‌شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حاضر شده‌اند قصد دارند با تبادل اطلاعات و ارائه محصول‌های خود به جهانیان این را ثابت کنند که ایرانیان هم توان ساخت و طراحی نرم افزار‌هایی که قابل صادرات است، را نیز دارند.

‌وی تصریح کرد: ‌به نظر می‌رسد مجموعه‌ها و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایرانی نیز، متاثر از فضای کشور و منطقه پس از تحریم، دوباره به صورت هدفمند در بازارهای منطقه‌یی و جهانی حضور پیدا کرده‌اند. حضور چندین شرکت ایرانی بصورت مستقل و همچنین راه‌اندازی پاویون ایران که با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری در نمایشگاه برپاشده است و تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه‌های مرتبط با نمایشگاه جیتکس در آن حضور دارند، از نشانه‌های این تغییر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت نمایشگاه جیتکس خدمات بانکداری الکترونیک و ترویج آن است، گفت: حضور شرکت‌ها در این رویداد بین‌المللی، بیشتر در زمینه معرفی خدمات و محصولات نرم افزاری حوزه بانکداری الکترونیکی تولیدی توسط کارشناسان زبده داخلی شرکت گسترش به مخاطبان و علاقه‌مندان خارجی حاضر در نمایشگاه است تا با ارائه راه‌حل‌ها و راهکارهایی بتوانند به استاندارد جهانی بازار کشورهای اسلامی منطقه نزدیک‌تر شوند.

آتشی در ادامه خاطرنشان کرد: ارائه بیش از 15 عنوان نرم افزار مختلف بانکداری الکترونیکی ایرانی در این نمایشگاه که با استقبال مخاطبان در سطوح کارشناسی و مدیران حاضر در نمایشگاه از یک شرکت ایرانی فعال در حوزه بانکداری الکترونیکی مواجه شد برای خود ما هم جای تعجب و خوشحالی دارد.

وی در رابطه با اینکه آیا این اهداف در نمایشگاه‌های داخلی قابل‌دسترس نیستند، گفت: مطمئنا حضور در بازار داخلی بخش مهمی از فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت‌های داخلی است، اما با توجه به اینکه محصولات و خدمات تولیدی ما قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی خصوصا برای بازار بانکی کشورهای اسلامی را داراست، امیدواریم حضور در اینگونه نمایشگاه‌ها برای یک حضور جدی و مستمر در بازار نرم افزاری منطقه و کشورهای اسلامی راه را هموار کند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد ایران در آسیا رقبای سرسخت و قدرتمندی دارد و برای رسیدن به اهداف خود در عرصه ارتباطات و فناوری باید ضمن جدی گرفتن این رقبا، از آنها عبور کند، عبوری که به نظر می‌رسد نیازمند تلاش و سعی بیشتر در عرصه فناوری کشور است، چرا که موسسه گارتنر نیز پیش‌بینی می‌کند که امسال بازار ‌آی تی خاورمیانه با ارزش ۲۰۴میلیارد دلار، نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۲۳درصد رشد داشته است و این رقم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۵۲میلیارد دلار خواهد رسید که جهشی مناسب است و به همین دلیل هم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند راه خاورمیانه را به سوی بازارهای جهانی هموار کند. همچنین این تحقیق نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ ارزش بازار شهرهای هوشمند جهان به حدود۳٫۳ تریلیون دلار می‌رسد در حالی که حدود نیمی از ۲۶ شهر هوشمند جهان در بازارهای نوظهور همچون خاورمیانه دیده خواهد شد. با سرمایه‌گذاری منطقه‌یی و توسعه، خاورمیانه در زمینه اینترنت اشیا رشد خوبی خواهد داشت و به همین دلیل در سی و پنجمین نمایشگاه جیتکس، این موضوع کانون توجه قرار گرفته است.

حال در شرایطی که تمام کشورها سعی در ارائه بهترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها دارند به نظر می‌رسد راه سختی را باید دولتمردان و مسوولان در حوزه‌‌ ای‌تی‌و ‌ای‌سی‌تی کشور طی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر