اخبار

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۹۲

رونمایی برنامه خروج مسکن از رکود تا پایان هفته

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی گفت: پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی در تدوین بسته خروج از رکود، پرداخت وام حداکثری است. مظاهریان اظهار کرد: سیاست‌های بخش مسکن در گروی بسته جدید خروج از رکود قرار گرفته است. بنابراین چون قرار است در این بسته جامع‌نگری شود و بخش مسکن هم در آن لحاظ شود، باید تا پایان هفته منتظر بمانیم که وضعیت مسکن در بسته خروج از رکود مشخص شود. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی گفت: در این بسته وام‌های مختلف بخش مسکن نیز دیده شده و عملیاتی شدن افزایش وام جعاله از ۱۰میلیون تومان به ۲۰میلیون تومان با توجه به زمان رونمایی از وضعیت مسکن در بسته خروج از رکود، هنوز مشخص نیست و باید در این بسته گنجانده شود. وی درباره پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی به کار گروه تدوین بسته خروج از رکود اقتصادی اظهار کرد: پیشنهاد ما حداکثر مبلغ لازم برای خروج مسکن از رکود با استفاده از تسهیلات خرید است. قیمت نهایی این وام هنوز تایید نشده و تا پایان این هفته مشخص خواهد شد.


افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور

سعید ایزدی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی درکشور و سیل مهاجرت‌ها به سوی حاشیه کلان‌شهرها، پیشنهاد کرد، کمیته مشترکی بین وزارت کشور و وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل شود.

ایزدی در گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت نتیجه جلسه رییس‌جمهوری برای تخصیص وام ۵۰میلیون تومان مسکن به بافت فرسوده گفت: از ۳۰۰هزار سهمیه درنظر گرفته شده، برای بافت فرسوده تاکنون تنها ۵۶هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

براساس آخرین اظهارنظرها و جلسه‌یی که در این رابطه در نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل شد، مقرر شده که مبلغ مورد نیاز برای پرداخت سهمیه‌های باقیمانده از محل سهمیه یک‌هزارو۲۰۰میلیارد تومانی قانون برنامه بودجه سال۹۴ که برای مسکن اقشار آسیب‌پذیر، روستایی، ساماندهی مسکن بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر درنظر گرفته شده است، تحقق یابد و درهمین راستا نیز دولت تقبل کرد تا با پرداخت رقم یارانه سود به بانک‌ها مابه‌التفاوت سود را در قالب مصوبه مهرماه سال گذشته تامین کند.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی زمان نهایی و تامین این تسهیلات ازسوی دولت را منوط به توزیع بسته پیشنهادی دانست و گفت: هفته آینده قرار است توزیع بسته پیشنهادی مشخص و مقرر شود چه سهمی به بخش مسکن و درحوزه مسکن نیز چه سهمی به نوسازی و بهسازی تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره دلایل گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در سال‌های اخیر درکشور گفت: عمده مهاجرت‌ها به دلیل تغییر و تحولات ناشی از خشکسالی در سال‌های اخیر بوده است و درعین ‌حال، برنامه‌ریزی روشنی نیز برای کنترل و جابه‌جایی این جمعیت وجود ندارد. همچنین بخش عمده‌یی از مهاجرت‌ها نیز ناشی از نبود اشتغال در شهرهای مختلف است و مهاجرت‌ها برای یافتن شغل و تامین هزینه‌های زندگی صورت می‌گیرد.

ایزدی ادامه داد: معمولا افراد جویای کار برای ادامه زندگی به حاشیه کلان‌شهرها مهاجرت می‌کنند و معمولا نیز به صورت غیررسمی درحاشیه‌های شهرها ساکن می‌شوند.

وی درباره برنامه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای کاهش گستره سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: پیش‌نگری‌هایی در مورد نحوه جابه‌جایی‌ها در طرح‌های جامع و تفصیلی انجام شده و همچنان درحال انجام است اما با توجه به اینکه این موضوع فرابخشی است و صرفا به وزارت راه‌وشهرسازی مربوط نمی‌شود، باید کمیته‌یی ویژه برای توجه به موضوع مهاجرت توسط وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت کشور و سایر نهادهای ذی‌مدخل تشکیل شود.


بزرگ‌ترین منکر در شهرداری فساد است

شهردار تهران گفت: بزرگ‌ترین منکر در شهرداری فساد و حرام‌خواری و بزرگ‌ترین معروف خدمت صادقانه و ارتقای کیفیت زندگی است.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف صبح دوشنبه در همایش شوراهای نماز و امر به معروف شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امربه معروف و نهی ازمنکر باید تالیف قلوب به وجود بیاورد نه اینکه جامعه را دوپاره کند، تصریح کرد: جامعه زمانی دوپاره می‌شود که فکر کنیم ما دلسوز هستیم و بقیه دلسوز نیستند اما این خودش ضد امربه معروف و نهی ازمنکر است.

وی ادامه داد: اگر بگویند مهم‌ترین کار شهرداری در امربه معروف چه بود، می‌گویم تصمیمی که در نیمه شعبان گرفتیم تا کل درآمد‌های شهرداری به اداره درآمدها برود. این به معنی پیشگیری از یک فساد احتمالی، دورکردن خطر از خود و برادر دینی خودمان، مبارزه واقعی با فساد و اصلاح سیستم اداری است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر