ابتلای سالانه 3500 کودک به سرطان در کشور

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۹۸


رییس نهمین کنگره بین‌المللی انجمن خون و سرطان کودکان ایران با بیان اینکه سالانه 3500کودک زیر 15سال به سرطان مبتلا می‌شوند، گفت: 85درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی پیدا می‌کنند.

به گزارش تعادل به نقل از روابط عمومی انجمن خون و سرطان کودکان ایران، دکتر حسن ابوالقاسمی با بیان اینکه انجمن خون و سرطان کودکان ایران در سال1379 تشکیل شد، گفت: در کشور به‌واسطه وجود بیماری‌های خونی و مادرزادی بیش از 110نفر فوق‌تخصص را در این رشته تربیت کردیم. بیماری‌های شایعی مثل تالاسمی و هموفیلی و بسیاری از بیماری‌های خونی دیگر به‌واسطه ازدواج‌های فامیلی در کشور شیوع بالاتری نسبت به کشورهای دیگر دارند. امروزه با تاسیس رشته خون و سرطان اطفال افرادی در داخل کشور تربیت شدند و به دانشگاه‌های مختلف رفتند.

ابوالقاسمی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان کودکان مبتلا به سرطان با بیان اینکه به یک سیستم ثبت بسیار خوب در کشور نیاز داریم، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از مرکز ثبت سرطان وزارت بهداشت سالانه 3500کودک زیر 15سال به سرطان مبتلا می‌شوند. همچنین سالانه حدود 100 تا 110هزار سرطان در کشور داریم که 3500مورد از آنها به اطفال اختصاص می‌یابد و 3درصد از میزان کل سرطان کشور را تشکیل می‌دهد. وی افزود: اهمیت این 3درصد کم نیست؛ زیرا کودکان در آغاز زندگی خود هستند و درمان در آنها نقش بسیار مهمی دارد. البته 85درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی پیدا می‌کند. لذا این رشته در کشور پابه‌پای رشته سرطان بزرگسالان پیشرفت کرده زیرا کار بسیار حائزاهمیتی است و متخصصان زیادی برای آن تربیت می‌شوند.

ابوالقاسمی بااشاره به ضرورت به‌روز بودن درمان سرطان در کودکان گفت: درمان در آنها باید به‌صورتی باشد تا ضمن بردن بیشترین بهره از درمان، کمترین عارضه را برای آنها داشته باشد و این موضوع نیاز به آموزش و تحقیقات دارد. اطلاعات تکمیلی‌تر درخصوص سرطان‌های اطفال و اینکه در کدام مناطق میزان بروز این سرطان‌ها بیشتر است را نداریم. ابوالقاسمی در پاسخ به سوالی درخصوص عود بیماری سرطان در کودکان بعد از درمان گفت: عود سرطان در کودکان بسیار نادر و کمتر از 2 الی 3درصد است و اگر این بیماری بعد از گذشت پنج سال از درمان عود نکند در دوران بزرگسالی نیز عود نخواهد کرد. وی درخصوص هزینه‌های درمان سرطان در کودکان و در پاسخ به اینکه آیا خانواده‌یی به‌دلیل این هزینه‌ها درمان فرزندش را رها می‌کند؟ گفت: در اینجا دو نکته حائزاهمیت است؛ اول اینکه باید در تمام مراکز استان‌ها یک پزشک حاذق وجود داشته باشد که این اتفاق در کشور ما افتاده و دومین نکته این است که هزینه‌های درمان نباید بالا باشد. در این خصوص اتفاق خوبی که رخ داده این است که هزینه‌های مازاد درمان سرطان کودکان را خیرین می‌دهند و در سال‌های اخیر نشنیده‌ام که خانواده‌یی درمان فرزندش را به‌دلیل مشکلات اینچنینی رها کند. ابوالقاسمی درخصوص هزینه‌های دارویی درمان سرطان در کودکان نیز اظهار کرد: در سرطان‌های بزرگسالان هر روز شاهد این هستیم که یک داروی جدید وارد بازار می‌شود و عمده این داروها گران هستند و تاثیرات 100درصدی هم ندارند، اما در سرطان‌های کودکان هنوز از داروهای قدیمی استفاده می‌شود و کمتر از 10درصد داروهای ما در 10سال گذشته جدید بوده یعنی همان داروهای قدیمی در درمان سرطان‌های کودکان مفید بوده است.

وی ادامه داد: با اقدامات حمایتی خوب مانند کنترل تب و فراهم کردن فرآورده‌های خونی لازم همین داروهای قدیمی تاثیر و نتیجه خوبی دارند، بنابراین بخش کمی از هزینه‌های درمان سرطان مربوط به درمان سرطان کودکان است چراکه معمولا داروهای آنها ارزان‌قیمت است. بالای 95درصد داروهای مصرفی در درمان سرطان کودکان قدیمی هستند که قیمت آنها به‌مراتب کمتر از داروهای جدید است. اما معنی این موضوع این نیست که هزینه‌های درمان سرطان همیشه کم است، بلکه علاوه بر دارو بستری‌های طولانی‌مدت، پیوندها و ... هزینه‌های بالایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. اگر بیماری عود کند یا به پیوند استخوان احتیاج داشته باشد، هزینه‌ها بالا می‌رود و ممکن است درمان سرطان در یک کودک بیش از 200میلیون هزینه دربر داشته باشد.

ابوالقاسمی در پاسخ به اینکه ایران از چه کشورهایی این داروها را وارد می‌کند، گفت: کمپانی‌های مختلفی در ایران این داروهای قدیمی را می‌سازند، به‌همین دلیل اگر این داروها از برندهای متفرقه‌یی که در کشورهایی مانند هند و امریکای لاتین وارد شوند، اطمینان زیادی به آنها نداریم، بنابراین امیدواریم که برندهای اصلی به کشور وارد شود. در بحران دارویی سال91 بسیاری از این برندهای نامعتبر وارد شد اما خوشبختانه سریعا جمع‌آوری و با برندهای اصلی جایگزین شد.

وی نخستین سرطان شایع میان کودکان را سرطان خون عنوان کرد و گفت: سرطان مغز و اعصاب مرکزی و سرطان غدد لنفاوی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ابوالقاسمی در توضیحاتی درمورد علت بروز سرطان گفت: علت عمده بروز این بیماری تغییر ژن است. برخی عوامل مانند پرتو ایکس و گاما، بنزن و ... از عوامل شناخته شده سرطان هستند و به‌طور قطعی منجر به سرطان می‌شوند، اما یکسری عوامل نیز ریسک بروز سرطان را بالا می‌برند. به‌عبارت دیگر دستکاری بشر در طبیعت، بی‌تحرکی، آلودگی آب، خاک و غیره احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. زمانی که غذای جامعه به سوی غذاهای سرخ کرده و کنسرو شده تغییر پیدا می‌کند، سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر بشر با طبیعت آشتی نکند سرطان نیز افزایش خواهد یافت. باید بدانیم که اینها به‌صورت بالقوه خطرناک است، مثلا رابطه چاقی با بروز سرطان واقعا جدی است؛ یا در بسیاری از موارد ثابت شده که بین افراد سیگاری و بروز سرطان در بچه‌های آنها رابطه وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر