اخبار

۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۴۲۱

اقدامات لازم برای تغییر نرخ سود بانکی انجام شد

رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تغییر نرخ سود بانکی انجام شده است، گفت: باید هرچند وقت یک‌بار گزارشی در شورای پول و اعتبار مطرح کرده و بعد در رابطه با تغییر نرخ تصمیم‌گیری کنیم. ولی‌الله سیف با بیان اینکه اقدامات لازم برای تغییر نرخ سود بانکی انجام شده است، عنوان کرد: باید هرچند وقت یک‌بار گزارشی در شورای پول و اعتبار مطرح کرده و بعد در رابطه با تغییر نرخ تصمیم‌گیری کنیم. رییس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه الزاما قرار نیست که کاهش نرخ سود داشته باشیم، افزود: بحث این است که به‌صورت متناوب گزارش بازار، نرخ تورم، روند و شرایط موجود توسط شورای پول و اعتبار بررسی و متناسب با آن درصورت لزوم تصمیم جدیدی گرفته شود که کاهش نرخ سود را هم شامل می‌شود. سیف با بیان اینکه نظام بانکی به‌دلیل محدودیت منابع در پرداخت تسهیلات و وام ناگزیر از توجه به اولویت‌هاست، ادامه داد: اگر وزارتخانه‌های تخصصی صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی اولویت‌های خود را در دریافت تسهیلات تعیین کنند، نظام بانکی با آزادی عمل بیشتری توان فعالیت دارد. وی با تاکید براینکه در رابطه با مطالبات معوق بانکی به دو صورت برخورد می‌کنیم، گفت: اگر واحد تولیدی بوده، با فرصت جدید بانکی تولیدش استمرار پیدا کند و برنامه زمانی مشخص برای تسویه مطالبات در آینده ارائه دهد، بانک می‌تواند با آن همراهی کند. رییس‌کل بانک مرکزی درباره برخورد دوم با مطالبات معوق بانکی، تصریح کرد: درمورد مابقی بدهکاران طبیعتا بانک‌ها باید به‌دنبال وصول منابع و مطالبات بروند، همچنین تسهیلات جدید به مشتریان پرداخت کنند و چرخ اقتصاد را مورد حمایت قرار دهند.

افتتاح نخستین شعبه بانک خارجی در منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از افتتاح نخستین شعبه بانک خارجی در این منطقه خبر داد. حسین فروزان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شرکت‌های ترکیه در بازدید از توانمندی‌ها و قابلیت‌های این منطقه تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دراین منطقه دارند. وی به افزایش سه برابری سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو اشاره و اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو آمادگی دارد تا تمامی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه را پشتیبانی کند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: در بازدید‌های صورت گرفته مذاکراتی برای ایجاد نخستین شعبه یک بانک خارجی در ایران به میزبانی منطقه آزاد ماکو با شرکت ترکیه‌یی انجام شده است.

اجرای برنامه استراتژیک

بانک صادرات

اجرای برنامه استراتژیک سه ساله بانک صادرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور آغاز شد. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، اسماعیل کریمیان مدیر امور ارتباطات و خدمات مدیریتی این بانک در آیین رونمایی از سند راهبردی بانک متبوع در گفت‌وگو با خبرنگاران سرفصل‌ها و اهداف بانک در سه سال آتی را تشریح و در بخشی از سخنانش گفت: سند راهبردی این بانک حاصل تلاش حرفه‌یی و کارشناسی مدیران و کارشناسان داخل و خارج از بانک است و برای تهیه آن ظرفیت، توانمندی و شرایط کنونی بانک به صورت جامع مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و در فرآیند تدوین آن از نظرات صاحب‌نظران و اساتید حوزه مربوطه استفاده شده است به نحوی که همه اجزای آن قابلیت اجرایی و کاربردی داشته باشند. وی تصریح کرد: این سند ضمن ترسیم چشم‌انداز سه سال آتی بانک موجب ارتقای جایگاه و ایفای نقش پررنگ‌تر بانک در عرصه‌های مختلف اقتصادی خواهد شد. کریمیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های بانک در سه سال آتی گفت: برنامه راهبردی تدوین شده به منزله نقشه راه بانک در آینده است و کلیه بخش‌ها و سرفصل‌های بانک در آن مدنظر قرار گرفته است.

زیان یکسان‌سازی زودرس نرخ ارز

درحالی با نزدیک شدن به لغو تحریم‌های بانکی سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به‌طور جدی‌تری مورد تاکید قرار گرفته که رییس سابق پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است که تک‌نرخی کردن ارز به‌طور زودرس و قبل از احیای شرایط لازم به‌طور یقین زیان بیشتری نسبت به حال برای کشور خواهد داشت. فرهاد نیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ کسی به ارز چندنرخی اعتقاد ندارد، اظهار کرد: همه بر این موضوع واقفند که در شرایط فعلی تخصیص منابع ناکارآمد بوده، فساد وجود دارد و باید بروکراسی سنگینی را درگیر نظام ارزی کرد؛ اما عجله برای یکسان‌سازی در زمانی که مقدمات آن کاملا فراهم نیست نیز قابل‌قبول نخواهد بود. وی با بیان اینکه «کشور ما اصلا عقبه کم‌عمقی در بانکداری بین‌الملل و کارکردن در نظام ارزی ندارد»، ادامه داد: اما به‌دلیل تحریم این توانمندی تا اندازه‌یی از بین رفته است؛ به‌عبارت دیگر توانمندی ما کم نشده اما بازتاب آن در عرصه بین‌الملل ضعیف شده و باید ترمیم شود. با این وجود قطعا پتانسیل بازگشت به شرایط قبلی برای ایران وجود دارد. نیلی که اخیرا نمایندگی ایران در بانک جهانی را برعهده گرفته است، تاکید کرد: اگر بخواهیم به‌طور زودرس و قبل از احیای شرایط، نظام ارزی را تک‌نرخی کنیم مطمئنا زیان بیشتری برای کشور خواهد داشت. وی بااشاره به پیشینه یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور و اینکه در گذشته هم دو بار یکسان‌سازی داشتیم که یک بار ناموفق و بار دیگر موفق بود، ادامه داد: از این رو باید ذخایر ارزی به اندازه کافی تامین و شبکه کارگزاری احیا شود که همه بستگی به شرایط بین‌المللی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر