کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۵۱

بزرگان اقتصاد در اتاق تهران

اتاق بازرگانی تهران پس از به بار نشستن مذاکرات طولانی‌مدت و نفس‌گیر ایران و کشورهای 1+5 و حصول توافق هسته‌یی که با تصویب شورای امنیت سازمان ملل برای طرفین لازم‌الاجرا شده است، به نظر می‌رسد مرحله‌یی جدید در اقتصاد ایران آغاز شود. دورانی که می‌تواند به عنوان یک بزنگاه تاریخی در اقتصادی ایران، سرآغاز اصلاحات ساختاری و رهایی از مشکلات مزمن اقتصاد ایران باشد. به همین منظور و برای بررسی و تحلیل چگونگی استفاده بهینه از شرایط ایجاد شده در دوران تحریم، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران قصد دارد سلسله نشست‌هایی را با حضور بزرگان اقتصاد و کارشناسان این حوزه برگزار کند. در نخستین نشست تحلیل اقتصاد ایران در دوره پس‌ازتحریم که با عنوان «اقتصاد ایران، اقتصاد جهان: آماده‌سازی برای دوران انتقال» برگزار می‌شود، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد و فرهاد نیلی حضور دارند و هر یک از یک دیدگاه به ارائه تحلیل‌های خود می‌پردازند. محمد طبیبیان اقتصاددان و معاون اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (برنامه و بودجه سابق) است که در زمینه تحلیل اقتصاد ایران تالیفات متعددی دارد؛ موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت و از تحلیلگران شناخته شده اقتصاد ایران برای بخش خصوصی است و فرهاد نیلی نیز هم‌اکنون ریاست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی را عهده‌دار است و به زودی به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی به این نهاد بین‌المللی خواهد رفت. نشست تحلیلی «اقتصاد ایران، اقتصاد جهان: آماده‌سازی برای دوران انتقال» روز سه‌شنبه برابر با ششم مردادماه 94 از ساعت 14 الی 16 در محل اتاق تهران برگزار خواهد شد.

فعالان اقتصادی که دارای کارت عضویت یا بازرگانی اتاق تهران هستند و علاقه دارند که در این نشست حضور داشته باشند، می‌توانند مراتب حضور خود را به آدرس پست الکترونیک

public. relation@tccim. ir اعلام کنند.


هنوز مجوزی برای نمایندگی «مک‌دونالد» صادر نشده است

ایسنا قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعلام آمادگی کمپانی «مک‌دونالد» برای پذیرش نمایندگی در ایران گفت: تاکنون درخواستی در این رابطه ارسال و مجوزی صادر نشده است اما طبق قانون اصناف کشور، این‌گونه فعالیت‌ها نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط است. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: ضوابط صدور مجوز برای ایجاد نمایندگی رستوران‌های زنجیره‌یی مشمول دستورالعمل مربوط به اخذ مجوز نمایندگی برای کالاهای سرمایه‌یی که در حال حاضر این وزارتخانه طبق قانون صادر می‌کند، نیست و از مقررات دیگری تبعیت می‌کند. وی در عین حال بیان کرد: طبق قانون اصناف کشور این‌گونه فعالیت‌ها که در زمره فروشگاه‌های خدماتی زنجیره‌یی هستند به اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط نیاز دارند ولی به دلیل محدود بودن فروشگاه‌های زنجیره‌یی در کشور هنوز اتحادیه این‌گونه واحدهای صنفی شکل نگرفته است. خسروتاج افزود: البته به زودی انتخابات تشکیل این اتحادیه انجام می‌شود و شکل رسمی می‌گیرد که تا آن زمان اخذ مجوز از اداره امور اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت الزامی است.


اتاق بازرگانی ایران و امریکا وب‌سایت زد

خبرآنلاین درحالی که هنوز یک ماه از توافق ایران با کشورهای 1+5 نمی‌گذرد، بازرگانان ایران و امریکا فعالیت خود را پیش از لغو رسمی تحریم‌ها و آنچه سیاستمداران کنگره امریکا ونمایندگان مجلس ایران قرار است تصمیم بگیرند، آغاز کرده‌اند. در ایران البته خبرها هنوز رسمی نیست. برخی نمایندگان اتاق بازرگانی ایران-امریکا تنها به ارائه بیانیه‌های رسمی اکتفا کرده و منتظرتصمیم لغو تحریم‌ها درایران هستند. این درحالی است که درامریکا فعالیت‌ها برای برقراری روابط تجاری با ایران از طریق بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مشترک 2کشوربه سرعت در حال پیگیری است وتجار امریکایی جلسات هم‌اندیشی خود را برای تسهیل روابط تجاری با ایران آغاز کرده‌اند. یک روز بعد از توفق وین خبرگزاری ایرنا به نقل از مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و امریکا از صدور اطلاعیه‌یی خبرداد که توافق هسته‌یی میان ایران کشور‌های1+5را فرصتی تازه برای تقویت روابط اقتصادی میان 2کشور ذکر کرده بود. در این اطلاعیه همچنین از آمادگی اتاق بازرگانی برای گسترش فعالیت در زمینه تجارت آزاد خبرداده بود. هادی صادقی مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و امریکا با امضای این اطلاعیه نوشته بود: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان در طول یک قرن اخیر کم و بیش به اشکال مختلف با شرکت‌های بازرگانی و موسسات مالی امریکا رابطه داشته‌اند، اما تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه به خصوص در 10سال گذشته مانع ارتباط آزاد و شرکت‌ها و بازرگانان 2کشور شده است. در بیانیه مذکور گفته شده بود که اتاق بازرگانی ایران و امریکا بر این باور است که روابط 2کشور در حال حاضر که دولت‌ها تمایل به تنش‌زدایی دارند در مرحله حساسی قرار دارد و اقدامات مدبرانه در این برهه تاریخی می‌تواند، آینده بهتری را به همراه داشته باشد. یک ماه بعد از اعلام این خبر ابراهیم خانیکی، دبیرکل انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران از تشکیل این شورا خبرداد. او گفته بود: طبق ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی و آیین‌نامه‌های نحوه تشکیل اتاق‌های مشترک بازرگانی، برای توسعه روابط اقتصادی در تمام بخش‌های صنعتی، بازرگانی، معادن، کشاورزی، خدمات، تشویق مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه بین ایران و امریکا شورای مشترک بازرگانی ایران و امریکا تاسیس می‌شود. همزمان ابوالفضل حجازی عضو هیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز از افتتاح اتاق مشترک بازرگانی ایران و امریکا خبرداد، خبری که در ایران محقق نشد اما ظاهرا دفتری به همین نام در امریکا دایر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر