نوسازی صنایع نیازمند زمان و نقدینگی کافی

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۱۴

گروه صنعت و معدن سمیه سایش

حدود 3میلیارد دلار تسهیلات در سال قبل برای نوسازی، اصلاح ساختار صنایع، طرح‌های نیمه تمام و... در کشور به صنعتگران پرداخت شده است. این جمله بخشی از سخنان اخیر محسن صالحی‌نیا معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم بیستمین بزرگداشت روز صنعت و معدن در اصفهان است. مبلغی که به گفته برخی کارشناسان کفاف بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی را نداده است و برخی دیگر معتقدند که چنین وام‌هایی تنها به صنعتگران بزرگ اعطا شده و تزریق چنین منابعی برای واحدهای صنعتی کوچک بی‌معنا تلقی می‌شود چراکه سیاست‌های دولتی بر مبنای حمایت از صنایع بزرگ می‌چرخد.

در همین حال علی سلیمانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران درباره نیاز واحدهای صنعتی به وام نوسازی به «تعادل» گفت: متاسفانه تا به امروز بخش خصوصی برای تزریق منابع به واحدهای صنعتی آمار شفافی را ارائه نکرده است. به طور کلی این نوع آمارها در بحث توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها به وزارتخانه مرتبط است.

وی افزود: برای توسعه تولید در کشور هر واحد صنعتی نیاز به فرآیند بازسازی و نوسازی دارد که این موضوع در هر شاخه فعالیت صنعتی متفاوت است. در واقع برخی از صنایع در زمینه نوسازی تجهیزات به 5سال و برخی دیگر برای اصلاح ساختار صنایع به 10سال بازه زمانی نیازمندند. سلیمانی تصریح کرد: این مبالغ مطرح شده از سوی وزارت صنعت کفاف نوسازی صنایع موجود کشور را نداده و امیدواریم متولیان با سیاست‌های اتخاذ شده بتوانند فضای مناسبی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و اصلاح زیرساخت‌های صنایع و معادن کشور را مهیا کنند.


نوسازی بیشتر در واحدهای بزرگ

فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک نیز درباره اظهارات اخیرا معاون صنایع وزارت صنعت مبنی بر پرداخت 3میلیارد دلار وام نوسازی به صنعتگران به «تعادل» گفت: تزریق این منابع بیشتر برای صنایع بزرگ صحت دارد و تا به امروز صنایع کوچک هیچ وامی را با عنوان وام نوسازی اتخاذ نکرده‌اند و این اعداد و ارقام برای واحدهای صنعتی کوچک، معنا و مفهومی ندارد.

مقیمی افزود: تزریق این منابع بیشتر در رشته فعالیت‌هایی همچون خودروسازی اختصاص داده می‌شود و این اعداد اعلام شده برای نیاز بخش صنعت بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته حوزه صنایع کوچک برای بازسازی و نوسازی نیازمند 24هزار میلیارد هستند و این وام‌های اعطا شده با رقم واقعی بسیار فاصله دارد. البته این رقم نیز برای طرح‌های بالای 80درصد پیشرفت فیزیکی یا واحدهای صنعتی که با حداقل ظرفیت مشغول فعالیت هستند، پیش‌بینی شده است. در واقع این مبالغ به نوع دیگری به واحدهای صنعتی نیازمند به سرمایه در گردش و فعالانی که در زمینه توسعه محصول خود گام‌هایی برداشته‌اند، تزریق می‌شود.

مقیمی به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد واحدهای صنعتی کوچک نیازمند بازسازی و نوسازی هستند، پاسخ داد: درحال حاضر درباره نیاز صنایع بزرگ به اصلاح ساختار یا بازسازی اطلاعات خاصی موجود نیست اما حدود 5درصد واحدهای صنعتی کوچک به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات متوقف هستند و هم‌اکنون نیز 61درصد واحدهای صنایع کوچک که دچار تعطیلی شده‌اند از نبود نقدینگی رنج می‌برند به طوری که بخش عمده‌یی از صنایع کوچک به دلیل نبود نقدینگی دچار مشکلات شده‌اند و 14درصد این صنایع نیز از موضوع فقدان بازار و 8درصد در تامین مواد اولیه مواجه هستند. امیدواریم دولت در این رابطه تصمیماتی را مبنی بر به جریان افتادن چرخه اقتصادی صنایع کوچک بیندیشد تا صنایع کوچک نیز از این نوع وام‌ها استفاده کند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تسهیلات بانکی بیشتر به سمت صنایع بزرگ سوق داده می‌شود؟ گفت: وزارت صنعت هم از اینگونه اختصاص رضایت ندارد و رییس کل بانک مرکزی نیز چندی پیش اعلام کرد که باید در حوزه صنایع بزرگ، تامین منابع مالی از بازارهای سرمایه تامین شود و حوزه صنایع کوچک باید از شبکه بانکی بهره‌مند شوند.

مقیمی با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت جهت حمایت از صنایع کوچک گفت: برای امسال تعرفه‌های خوبی پیش‌بینی و مد نظر قرار گرفته شده و شرایط برای وصل کردن حلقه‌های صنایع کوچک و متوسط، بهتر خواهد شد به طوری که با افزایش سرمایه صندوق‌های عامل، حمایت خوبی نیز از سازمان صنایع کوچک رخ خواهد داد. وی گفت: با توجه به نهایی شدن مذاکرات هسته‌یی ‌باید درصدد رفع معضلاتی همچون زیرساخت‌ها و اصلاح صنایع باشیم در واقع زیرساخت‌های صنعتی، ابزاری برای توسعه صنایع کوچک است و باید از این ابزار استفاده کرد.


واحدهای صنعتی نیازمند منابع ریالی

آرمان خالقی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز درباره ارائه وام نوسازی به صنعتگران به «تعادل» گفت: آمارهای ارائه شده بسیار کلی به نظر می‌رسد، این درحالی است که طبق آمارهای بانک مرکزی 35درصد تسهیلات به صنعت تزریق شده است.

خالقی افزود: باید دید مبلغ مذکور3هزار میلیارد دلار از محل منابع داخلی بانک‌ها بوده یا از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است. در واقع رقم اعلام شده دلاری بوده پس این نوع تسهیلات وام‌های ارزی تلقی می‌شود که این تسهیلات به نوعی برای خرید مواد اولیه، نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات صرف می‌شود. ارائه 3هزار میلیارد دلار به صنعت تا حدی می‌تواند رقم مناسبی تلقی شود. درحال حاضر واحدهای صنعتی بیشتر به منابع ریالی نیازمند هستند تا مواد اولیه داخلی و سرمایه در گردش آنها تامین شود که امیدواریم امسال سیاست‌ها در راستای اعطا وام‌های ریالی به واحدهای صنعتی محقق شود.

وی درباره اینکه برای نوسازی اصلاح ساختار واحدهای صنعتی به چه میزان مبالغ نیاز دارند؟ پاسخ داد: در این سال‌ها واحدهای صنعتی کشور با مشکلات عدیده‌یی مواجه بودند در واقع در سال‌های تحریمی صاحبان صنایع با عدم ورود ماشین‌آلات و تجهیزات روبه‌رو شدند که سبب کاهش ظرفیت تولید در کشورمان شد بنابراین اصلاح ساختار در هر رشته فعالیت متفاوت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر