تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۴۶

طرح طوبی؛ سبقت غیرمجاز اجرا از تحقیقات

تعادل رییس شورای ملی زیتون ایران گفت: طرح طوبی یک سبقت غیرمجاز اجرا از تحقیقات بود که منجر به داغداری باغداران زیتون شد.

سیداحمد بلند‌نظر رییس شورای ملی زیتون با اشاره به ناکارآمدی و آسیب‌های وارد شده به باغ‌های زیتون از اجرای طرح طوبی به اتاق‌نیوز اعلام کرد: دولت درصدد توسعه باغ‌های زیتون بود؛ اما وزارت کشاورزی بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی با همزیستی ارقام نهال‌های زیتون، این طرح را در سراسر کشور اجرایی کرد.

وی افزود: دولت بدون آنکه در این طرح به تحقیقات اهمیت دهد؛ بدون در نظر گرفتن اینکه چه شرایط آب و هوایی برای چه نوع نهال زیتون مناسب است؛ به طور یکسان، باغ‌های زیتون را در سراسر کشور توسعه داد و نتیجه آن شد تا این نهال‌ها بدون ثمر شوند یا از بین بروند.

بلندنظر با اشاره به ورشکستگی اکثر باغداران زیتونی که در طرح طوبی شرکت کرده بودند گفت: ارقام زیتونی که به باغداران برای کاشت از سوی وزارت کشاورزی ارایه شده بود؛ با محیط سازگاری نداشت و منجر به عدم بهره‌وری و تولید شد. این طرح که بدون پشتوانه تحقیقاتی و علمی اجرا شده است منجر به هدررفت منابع انسانی، آبی، مالی و... شد. رییس شورای ملی زیتون ایران یادآور شد: نرخ تولید زیتون در سال جاری به کف خود یعنی معادل ۵تن رسیده و این آسیبی است که طرح طوبی به این صنعت وارد کرده است.

وی تاکید کرد: امروز باید برای مشکلات باغداران داغدار زیتون که در این مساله بی‌تقصیر بودند؛ چاره‌اندیشی کرد. مشکلاتی که علاوه بر از بین رفتن سرمایه مالی و انسانی آنان را به بدهکاران بانکی تبدیل کرده است.


خوزستان مقام نخست در جذب تسهیلات توسعه ملی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خوزستان در زمینه جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی در کشور مقام اول را با دوبرابر اختلاف نسبت به مقام دوم به دست آورد.

کیخسرو چنگلوایی افزود: تاکنون ۹۵۰هزار تن گندم مازاد بر مصرف خریداری شده که ۶۰هزارتن گندم بذری نیز در استان خریداری شده است. وی با بیان اینکه در فصل گذشته بیشترین میزان خرید تضمینی ذرت کشور در خوزستان بوده است، گفت: ۴۰درصد ذرت کشور در خوزستان خریداری شد و نیز مقام اول تولید ذرت و محصولات صنعتی کشاورزی به خوزستان تعلق گرفت. رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: خوزستان مقام اول محصولات خرما، گل‌مریم اجرای عملیات خاک، سطح زیر کشت و تولید محصول سالم را به‌دست آورد. وی بیان کرد: مقام سوم آبزیان و استحصال آبزیان و نیز پرورش گل‌ نرگس به استان خوزستان تعلق گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر