جهانگیری: لازمه توسعه، تحول در نظام حمل‌و‌نقل کشور است

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۲۱

جلسه نحوه تامین مالی طرح‌های کلیدی و محورهای بااهمیت وزارت راه‌وشهرسازی پیش از ظهر روز سه‌شنبه به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه تقویت نظام حمل‌و‌نقل کشور و توسعه ریلی را از سیاست‌های جدی دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: یکی از ملزومات توسعه کشور، توجه به نظام حمل‌و‌نقل است و وقتی موضوع توسعه مطرح می‌شود، نمی‌توان موضوع حمل‌و‌نقل را نادیده گرفت.

معاون اول رییس‌جمهور بااشاره به گزارش وزیر راه‌وشهرسازی از وضعیت حمل‌و‌نقل کشور و نیز برنامه‌های کلان این وزارتخانه برای ایجاد تحول در نظام حمل‌ونقل، از این وزارتخانه به‌خاطر ترسیم نقشه راه و تدوین برنامه‌یی کلان برای ایجاد تحول در نظام حمل‌و‌نقل کشور قدردانی کرد. دکتر جهانگیری با بیان اینکه منابع و بودجه دولت برای انجام اصلاحات در نظام حمل‌و‌نقل و توسعه زیربنایی این بخش کافی نیست، افزود: نیازمند آن هستیم که راهکارهایی برای تامین مالی اجرای این طرح‌ها پیدا کنیم که یکی از راه‌ها، تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش با کمک تسهیلات صندوق توسعه ملی است. وی ادامه داد: موضوع تامین مالی برای ایجاد تحول در بخش زیربنایی حمل‌و‌نقل در حوزه راه، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها باید به‌عنوان یک مبحث جدی در دولت موردبررسی قرار گیرد چراکه با منابع موجود در بودجه دولت، امکان اصلاحات و تحول‌بخشی به نظام حمل‌و‌نقل کشور ممکن نیست.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین مهم‌ترین موضوع در اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه ریلی و اجرای پروژه‌های مربوط به راه‌آهن را نیز تامین منابع مالی مورد‌نیاز این بخش عنوان و بر لزوم تشکیل جلسه‌یی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با حضور دستگاه‌های مرتبط جهت تدوین پیشنهادی برای تامین مالی تاکید کرد. در این جلسه وزیر راه‌وشهرسازی با تشریح وضعیت نظام حمل‌و‌نقل کشور در بخش جاده، ریل، هوایی و دریایی، وضعیت فعلی را نامناسب توصیف کرد و خواستار اتخاذ تصمیماتی کلان و راهگشا برای اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری و تامین مالی جهت ایجاد تحول در نظام حمل‌و‌نقل و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام کشور شد. دکتر آخوندی با ارایه گزارشی از جزییات برنامه‌ این وزارتخانه برای ایجاد 10کریدور در سراسر کشور برای توسعه و تحول در نظام حمل‌و‌نقل ایران خاطرنشان کرد: اگر به‌دنبال توسعه و رشد اقتصادی کشور هستیم باید نظام حمل‌و‌نقل خود را با حمل‌و‌نقل جهانی هماهنگ و متصل کنیم زیرا در غیر این صورت برنامه توسعه بلندمدت این بخش قابل اجرا نخواهد بود. وی افزود: اگر در توسعه حمل‌و‌نقل کشور نگاهی کلان وجود نداشته باشد و به‌دنبال ایجاد کریدور‌هایی در سطح کشور نباشیم، اتفاقی که رخ می‌دهد این است که فقط شبکه حمل‌و‌نقل کلان‌شهرها توسعه پیدا می‌کند. در این نشست نیلی مشاور اقتصادی رییس‌جمهور نیز بااشاره به محدودیت‌های دولت در بخش بودجه و عدم توان تامین مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی که عمدتا مربوط به وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت نیرو است، گفت: لازم است یک مدل تامین مالی برای برنامه‌های عمرانی به‌خصوص نظام حمل‌و‌نقل کشور تعریف شود تا برنامه‌ها و پروژه‌های توسعه‌یی قابل اجرا باشد. در ادامه این جلسه که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، مدیرعامل راه‌آهن گزارشی از 10طرح اولویت‌دار در بخش ریلی ارایه کرد و ضمن تشریح جزییات این طرح‌ها، برآورد و ارزیابی صورت گرفته از منابع و اعتبارات موردنیاز برای این پروژه‌ها را بیان کرد. در این گزارش مجموعه طرح‌های ریلی که قرار است از طریق فاینانس یا سایر راه‌های ممکن تامین اعتبار شود، 4438کیلومتر و اعتبار موردنیاز آن حدود 35هزار میلیارد تومان عنوان شد که برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد و راه‌آهن دو خطه برقی اصفهان- اهواز ازجمله این پروژه‌هاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر