ترکیه، تحکیم دموکراسی

۱۳۹۴/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۸۷۵

پایان سیطره 13ساله حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب بی‌رقیب و یکه‌تاز در عرصه سیاسی ترکیه و ورود حزب دموکراتیک خلق‌ها به عنوان نخستین حزب عمدتا برخاسته از جامعه کردهای این کشور را می‌توان مهم‌ترین نتایج انتخابات پارلمانی این کشور به شمار آورد اما در کل باتوجه به جمیع شرایط و تحولات منطقه‌یی و داخلی می‌توان گفت این «دموکراسی جوان» ترکیه است که پیروز اصلی کارزار انتخاباتی در این کشور شده است، چراکه؛

1- صندوق رای مرجع حاکمیت، به نظر می‌رسد مجموعه سیاست خارجی و داخلی ترکیه طی 4سال اخیر که بیشتر نوعی یکجانبه‌گرایی توام با ریسک و کاهش رشد اقتصادی را به‌دنبال داشته، باعث افزایش نارضایتی مردم این کشور و احزاب رقیب شده بود و می‌بینیم برخلاف بسیاری از کشورهای دچار بحران در خاورمیانه، نهایتا صندوق‌های رای مرجع حاکمیت نظر مردم باقی مانده‌اند.

2- دوران تازه کردها در ترکیه، پیروزی حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه را می‌توان خاص‌ترین و نخستین حضور یک حزب برخاسته از جامعه کردهای این کشور از بدو تاسیس جمهوری ترکیه تا به امروز قلمداد کنیم امری که نشانه‌یی آشکار از تغییر رویه تدریجی و عملی این کشور در قبال اقلیت قابل‌توجه کُرد است اقلیتی که تا چندی پیش با سیاست‌های آسیمولاسیون و ترک‌کوهی خواندنشان عمدتا مورد انکار و فشار توسط دولت‌های حاکم وقت بودند. همچنین پیش‌بینی می‌شود این پیروزی تاثیر بسزایی در فرآیند صلح ترکیه و پ.ک.ک خواهد داشت.

3- تغییر محتمل سیاست‌های دولت، دولت آتی ترکیه باید دولتی ائتلافی باشد (مگر گزینه تجدید انتخابات به علت بن‌بست سیاسی رخ دهد). در چنین وضعیتی تکروی‌های شخص اردوغان و حزب متبوعش در عرصه داخل کمتر از پیش خواهد شد و دست‌کم نیازمند همراه کردن یکی از سه حزب دیگر با خود است.

4- رفراندومی به نفع پارلمانتاریسم، باتوجه به این امر که یکی از محورهای اصلی تبلیغاتی حزب حاکم تلاش برای به دست آوردن اکثریت پارلمانی (حداکثر 367 و حداقل 330 کرسی) برای تغییر نظام سیاسی از پارلمانتاریستی به ریاستی بود؛ می‌توان عدم دستیابی به این هدف را نوعی پاسخ منفی مردم در رفراندومی غیرمستقیم به آن قلمداد کرد.

5- اپوزیسیونی قدرتمندتر، ترکیب آرا به‌گونه‌یی است که چنانچه حزب عدالت و توسعه بخواهد با هریک از احزاب سه‌گانه دیگر ائتلاف کند، دو حزب باقیمانده خواهند توانست یک اپوزیسیون موثر و قوی تشکیل دهند که همین امر می‌تواند موازنه قدرت را بیشتر کرده و سرعت تغییر در برخی مسایل را کمتر کند.

6- وفاداری به اصول دموکراسی، و اما اعلام نتایج دقیق و عدم گزارش تخلف آشکار و موثر در انتخابات، نشان از وفاداری دولت به اصول دموکراسی ولو به قیمت از دست دادن موقعیت پیشین است که این برگی مثبت در کارنامه حزب حاکم به شمار می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر