اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۵۷۰

نعمت‌زاده: تعامل

فرهنگ و صنعت افزایش یابد

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور باید تعامل فرهنگ و صنعت افزایش یابد.

به گزارش شاتا، نعمت‌زاده در «اجلاس تعامل فرهنگ و صنعت با هدف رونق اقتصادی و تعالی انسانی» افزود: معرفی و شناسایی محصولات و قابلیت‌های تولیدی کشور وظیفه اصلی ماست که شرط ابتدایی آن دارا بودن کیفیت است.

به گفته نعمت‌زاده در سالی که به نام «همدلی و همزبانی» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است همچنین تاکیدات ریاست محترم‌ جمهور در ابتدای امسال درخصوص رونق اقتصادی، بهبود شرایط اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی می‌توان به راستی موضوع اشتغالزایی گسترده و رونق اقتصادی و تولید را محقق کرد.

وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 92 نیز از میان 24 سفارش معظم‌له بیش از 4مورد آن به این وزارتخانه اعم از تولید، اشتغال، بهره‌وری، صرفه‌جویی در انرژی، صادرات غیرنفتی، استفاده از امکانات ساخت داخل، نگرش فرامرزی روی مسایل علمی و فنی بود که با تشکیل ستاد‌های تخصصی جداگانه برای هر کدام از این فرمایشات آنها را در تدوین و سیاست‌های کاری خود لحاظ کردیم.

وی گفت: با به ثمر رسیدن مذاکرات 1+5 علاوه بر استیفای حقوق ملت ایران موجبات جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته را در عرصه‌های مختلف فراهم خواهد کرد.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه وظیفه روحانیون و رسانه‌ها جمعی برای آگاه‌سازی است، افزود: باید در زمینه حمایت از تولید داخل فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود. باید زمینه برای بازگشت نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های منحصر به فرد به کشورمان انجام گیرد.

«اجلاس تعامل فرهنگ و صنعت با هدف رونق اقتصادی و تعالی انسانی» به مدت یک روز با حضور مشاوران فرهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه، ائمه جماعات این مراکز؛ معاونان ووزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد وزارتخانه برگزار شد.


فاصله صنایع کوچک ایران با دنیا در تولید ارزش‌افزوده

غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تعداد واحدهای صنعتی کوچک در ایران و سهم آنها در اشتغال مشابه کشورهای توسعه‌یافته است اما هنوز از نظر تولید ارزش‌افزوده و استفاده از ثمره آنها فاصله زیادی تا کشورهای بزرگ دنیا وجود دارد.

سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه واحدهای کوچک می‌توانند نقش بزرگی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشند، اظهارکرد: درحال حاضر رقم صادرات این واحدها زیاد نیست اما درصورت سرمایه‌گذاری مناسب و توجه درست می‌توان جای تولیدات این صنایع را در میان صادرات غیرنفتی به خوبی باز کرد. وی با بیان اینکه واحدهای کوچک می‌توانند فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کنند، گفت: از این جهت واحدهای کوچک بسیار مهم جلوه می‌کنند چراکه بخش عمده‌یی از جمعیت شاغل در صنعت کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: از سوی دیگر این واحدها قدرت بالایی در جذب تکنولوژی و بومی کردن آن دارند؛ هرچند که این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری است تا به جای واردات کالا تکنولوژی ساخت یک کالا را به کشور وارد کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه واحدهای کوچک معمولا در مقیاس تولید خود صرفه‌جویی بیشتری در استفاده از انرژی دارند، گفت: از طریق این واحدها می‌توان کارآفرینان و مدیران اقتصادی با کیفیت را به کشور ارایه داد. وی یکی دیگر از اهمیت‌های صنایع کوچک در اقتصاد را کاهش عدم تعادل‌های بخشی و منطقه‌یی در اقتصاد دانست و گفت: در صورتی که این واحدها در فضایی درست و با برنامه‌ریزی مناسب به فعالیت خود ادامه داده و از سوی نهادهای مرتبط مورد حمایت قرار گیرند، می‌توانند محیط رقابتی خوبی را در اقتصاد ایجاد کرده و کارایی بخش تولید کشور را افزایش دهند.

به گفته معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای واحدهای تولیدی کوچک شده و حمایت کافی از آنها انجام شود، می‌توان امیدوار بود که به تدریج به خوداتکایی اقتصادی برسیم و نیاز کشور به ویژه در کالاهای مهم کشور به واردات را به حداقل برسانیم.

سلیمانی با بیان اینکه صنایع کوچک قدرت تصمیم‌گیری سریع و انعطاف‌پذیری بالا در مدیریت خود را دارند، اظهارکرد: از سوی دیگر این صنایع می‌توانند به شکل شبکه‌های اقماری درکنار صنایع بزرگ ایجاد شوند تا به پیوستگی صنعتی مناسب در کشور منجر شود.


بازگشت واحدهای تولیدی مصادره شده به چرخه تولید

سیدمصطفی موسوی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در جلسه مجمع عمومی شرکت خدماتی شهرک صنعتی امامزاده عبدالله آمل گفت: در سال جاری تلاش می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های بانک‌ها، واحدهای تولیدی مصادره شده به چرخه تولید بازگردند. به گزارش مهر، موسوی با اشاره به تملک واحدهای تولیدی راکد و بدهکار به سیستم بانکی اظهار کرد: با همکاری بانک‌ها از ادامه روند تملک و جانشینی واحدها پیشگیری شد و در سال جاری نیز تلاش می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های بانک‌ها، واحدهای تولیدی مصادره شده به چرخه تولید بازگردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران ادامه داد: صنایع کوچک و متوسط نقش مهم و کلیدی در رشد و توسعه صنعت دارند و می‌توانند علاوه بر تولید و افزایش راندمان در این بخش موجب اشتغالزایی مناسب نیز شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر