تغییرات اقلیمی، بزرگ‌ترین تهدید زمین است

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۴۸

گروه جهان|

باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا به مناسبت روز جهانی زمین پاک گفت که مساله تغییرات جوی جدی‌ترین تهدید برای کره زمین است و دیگر نمی‌توان تغییرات جوی را نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در سخنرانی هفتگی خود و در آستانه «روز جهانی زمین»، گفت: «امروز تهدیدی بزرگ‌تر از تهدید تغییرات جوی برای کره زمین وجود ندارد.» ۲۲آوریل روز جهانی زمین است و یکی از محور‌های اصلی سخنرانی هفتگی رییس‌جمهوری امریکا نیز به این موضوع اختصاص داشت. رییس‌جمهوری امریکا در همین زمینه گفت: «دیگر نمی‌توان تغییرات جوی را انکار کرد یا آن را نادیده گرفت.»

روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22آوریل مصادف با 2اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود، زمین را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند. این روز با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط‌زیست کره زمین در سال 1969 از سوی جک مونل در همایش یونسکو پیشنهاد شد. در آن زمان اوتانت دبیرکل وقت سازمان ملل متحد بود و از این ایده استقبال کرد. در نتیجه این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.

مک کانل، روزنامه‌نگار و علاقه‌مند به نجوم بود. او معتقد بود که اعتدال بهاری یا تساوی روز و شب که در این روز روی می‌دهد، نشانه‌یی از نو شدن زندگی است. از این رو در فرهنگ‌ها و ملیت‌های گوناگون، این روز می‌تواند فارغ از تمایزهای فرهنگی، مذهبی، ملیتی و نژادی، مردم جهان را به اندیشه درباره پرستاری از زمین و دوستی با آن تشویق کند. امریکا بعد از چین بیشترین میزان تولید گازهای گلخانه‌‎ای را دارد. از این رو باراک اوباما متعهد شده است که کشورش میزان انتشار گازهای آلاینده را بین سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۶ تا ۲۸درصد کاهش دهد. رییس‌جمهور امریکا همچنین گفت: «این مساله، موضوعی بزرگ‌تر و فراتر از دوران ریاست‌جمهوری من است. ما تنها یک کره زمین داریم. می‌خواهم در آینده هنگامی که با فرزندان و نوه‌هایم روبه‌رو می‌شوم بتوانم بگویم، هر آنچه می‌توانستم برای محافظت از کره زمین انجام دادم.»


حیات زمین در چنگال آلوده‌ترین‌ها

براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، پیشاور پاکستان آلوده‌ترین شهر و هند آلوده‌ترین کشور جهان است. متوسط آلودگی هوا در پاکستان چندین برابر متوسط جهان است. این یعنی عامل مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در پاکستان بسیار بالاست. به لحاظ تعداد بیماران تنفسی، پاکستان تقریبا رکورد‌دار محسوب می‌شود، به طوری که تنها حدود ۵میلیون کودک زیر ۵سال در این کشور با مشکلات تنفسی روبه‌رو هستند. در سال ۲۰۱۴، غلظت ریزآلاینده‌ها در دهلی تنها یک روز به زیر شاخص ۳۰۰ کاهش یافته که این ۱۲برابر بالاتر از حد مجازی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است. دهلی‌ از لحاظ آلودگی در رقابت با پکن است و گاهی از آن پیشی می‌گیرد. پکن نیز از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و بارها میزان آلاینده‌ها در هوای آن به بیش از حد مجاز رسیده است. در سال 2013 آلودگی هوای پکن به اندازه‌یی شدت یافت که دولت چین به خرید فیلترهای تصفیه هوا روی آورد و از مردم خواست از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند. گرد و غبار زغال‌سنگ و دود ماشین‌ها دو عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت چین عنوان شده است.

در میان کشورهای اروپایی آلمان ازجمله آلوده‌ترین کشورها محسوب می‌شود. دلیل بیشتر این آلودگی‌ها به تاسیسات صنعتی موجود در این کشور برمی‌گردد. بیشتر این تاسیسات، نیروگاه‌ها هستند که انرژی خود را از زغال‌سنگ تامین می‌کنند. یکی از طرح‌های آلمان برای کم کردن آلودگی هوا، ابتکار به کار بردن خودروهای برقی است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که قبلا اعلام کرده بود تا سال ۲۰۲۰ تعداد این خودروها به یک‌میلیون خواهد رسید، طی کنفرانسی در برلین گفت که برای رسیدن به این هدف به یارانه‌های بیشتری نیازمندیم.

از میان شهرهای آلوده ایالات‌ متحده امریکا نیز می‌توان به شهر لس‌آنجلس اشاره کرد. این شهر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌اش و تعداد زیاد ماشین‌های شخصی آلوده‌ترین هوا در میان شهرهای ایالات متحده را دارد.

سال گذشته سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که تلاش‌ها برای جلوگیری از پدیده گرمایش زمین کافی نیست و به اقدامات بیشتری طی سال‌های آینده نیاز است. سازمان ملل متحد گفته بود با وجود قول مساعد کشورها مبنی‌بر کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن در جو، کره زمین هنوز با چالش بزرگ گرمایش دست و پنجه نرم می‌کند.

متن گزارش منتشر‌شده از سوی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل و موسسه منابع دنیا نیز عنوان می‌کند که با وجود قول مساعد امریکا، چین و اتحادیه اروپا پدیده انتشار گاز دی‌اکسید کربن در فضا تا سال ۲۰۵۰ همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و پس از آن دیگر برای هر گونه اقدام پیشگیرانه‌یی دیر شده است. طبق این گزارش انتشار گازهای گلخانه‌یی در سال ۲۰۵۰ باید دست‌کم 50درصد کاهش پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر