هیلاری کلینتون از چه ارزش‌هایی دفاع می‌کند؟

۱۳۹۴/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۵


اکونومیست

کلینتون در 2016- هیلاری حامی چیست؟ انتظار می‌رود هیلاری کلینتون همین روزها نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 را رسما اعلام کند و این مساله برای بسیاری از امریکایی‌ها تعجب‌آور خواهد بود چون آشناترین کاندیدا به‌طور عجیبی ناشناخته‌ترین است. باوجود امکان‌های بسیار متفاوت، خانم کلینتون هنوز هم کاندیدای محبوبی است و بسیاری فکر می‌کنند او از بیشترین شانس برای برنده شدن برخوردار است؛ پس ارزش پرسیدن دارد که او دقیقا حامی چیست؟ طرفدارانش می‌گویند قابلیت و تجربه. به‌عنوان وزیر امور خارجه او تقریبا یک‌میلیون مایل سفر و از 112کشور بازدید کرده است. علاوه بر این، او واشنگتن را هم به‌خوبی می‌شناسد. پرزیدنت هیلاری کلینتون اگر برنده شود، می‌تواند نسبت به پرزیدنت اوباما در معامله کردن با قانونگذاران موفق‌تر باشد و مسلما سخت‌تر تلاش خواهد کرد، اما به چه منظور؟ برای کسی که یک‌چهارم قرن در صحنه ملی حضور داشته باورهایش آشکار نیست. او درباره سیاست خارجه می‌گوید نه واقع‌گراست و نه ایده‌آلیست، بلکه یک «ایده‌آلیست واقع‌گرا» است. در کتاب خاطرات اخیرش از «مدل امریکایی برای بازارهای آزاد برای مردم آزاد» صحبت می‌کند اما به جمعی از چپ‌گراها می‌گوید: نگذارید کسی به شما بگوید این سازمان‌ها و تجارت‌ها هستند که شغل‌ها را به‌وجود می‌آورند. منتقدان راستی هم می‌گویند او یک آمارگر تشنه قدرت است. در سمت چپ از این مساله نگران هستند که او بیش از حد به وال استریت نزدیک است و از زندگی امریکایی‌های عادی دور شده است. اما بالاخره او کدام یک از اینهاست؟ رای‌دهندگان باید بیشتر بدانند.

سرکوب در مالزی- قطع ارتباط: نجیب رازاک نخست‌وزیر مالزی کشور خود را به‌عنوان مدل اسلام میانه‌رو معرفی می‌کند؛ یک دموکراسی چندفرهنگی و نماد بردباری. او از کنار زدن قوانین سرکوب‌کننده دوران بریتانیا و حمایت از یک اقتصاد خلاق صحبت می‌کند. حداقل باراک اوباما داستان او را باور کرده و تبدیل به نخستین رییس‌جمهور امریکایی شد که از سال1966 تا به حال از این کشور بازدید کرده است. اما وقتش شده که آقای نجیب جوابگوی فاصله رو به رشد بین حرف و عمل باشد. در جبهه اقتصادی رسوایی درباره ارتباطات مخفی و استفاده غلط از سرمایه ملی بیداد می‌کند. حقوق انسانی مالزی هم حتی نگرانی‌های بزرگ‌تر به‌وجود آورده و آقای نجیب هفته گذشته با لایحه جلوگیری از تروریسم، عملا کاری کرده که مظنونان می‌توانند بدون محدودیت در زندان نگه داشته شوند.

مالیات بریتانیا- نه به مالیات غیرمقیم‌ها: این سوال که یک ملت چطور باید با ساکنان خارجی خود رفتار کند حداقل به زمان افلاطون بازمی‌گردد. این فیلسوف در کتاب «قوانین» خود می‌گوید آنها باید یک هنر داشته باشند، بازدیدشان از 20سال بیشتر نمی‌تواند به طول بینجامد و پول مالیات سکون اضافه پرداخت نخواهند کرد. اما به‌نظر می‌رسد برخورد بریتانیا در تضاد این فلسفه باشد. در قلب این برخورد یک قانون معافیت مالیاتی وجود دارد که در آن ساکنان غیرمقیم لازم نیست پول پرداخت کنند. اما حزب کار که دارد برای انتخابات عمومی روز هفتم ماه مه کمپین خود را می‌سازد، قول داده این معافیت مالیاتی که به ثروتمندان اجازه می‌دهد بدون پرداخت مالیات به کار خود ادامه دهند را ازبین ببرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر