اخبار

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۳

گشایش اعتبار 7میلیارد دلاری برای طرح‌های تولیدی

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: هفت‌میلیارد دلار در سال جاری برای طرح‌های صنعتی در سطح کشور گشایش اعتبار شده و برای شرایط پس از تحریم نیز آمادگی لازم وجود دارد.

به گزارش شاتا، علی‌اشرف افخمی افزود: افزایش میزان اختیارات به‌عنوان اولویت نخست بانک محسوب می‌شود.

افخمی گفت: اجرای رسالت توسعه‌یی توسط این بانک نیاز به حرکت سریع‌تر دارد، در‌حالی‌که نداشتن اختیارات کافی موجب شده که نتوانیم به‌سرعت لازم دست یابیم. وی افزایش سرمایه را به‌عنوان اولویت دوم این بانک برشمرد و گفت: اکثر طرح‌های صنعتی کشور با تسهیلات بانک صنعت و معدن تکمیل یا در دست ساخت قرار دارد و این امر موجب شده تا مجلس و دولت تصویر مثبتی از این بانک داشته باشند. افخمی اضافه کرد: سال آینده (1394) باید با یک برنامه روشن و مشخص حرکت کرد تا در زمان تعیین‌شده بتوان به اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: ضروری است بانک صنعت و معدن برای شرایط پس از تحریم آماده شود و داشتن گزارش‌های عملکرد روشن برای همکاری با بانک‌ها و موسسه‌های مالی بین‌المللی، در شرایط یادشده اهمیت دارد.


صادرات 20میلیون تنی فولاد نیازمند زیرساخت

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: براساس سند چشم‌انداز ظرفیت 55 میلیون تن برای تولید فولاد پیش‌بینی شده و از این رقم 20میلیون تن باید به صادرات اختصاص یابد که امکانات متناسب زیرساختی برای این منظور تدارک نشده است. به گزارش ایرنا، بهرام سبحانی گفت: افق 1404 ظرفیت تولید سالانه فولاد کشور بالغ بر 55 میلیون تن برآورد شده که باید 20میلیون تن از این رقم صادرشود اما به امکانات زیرساختی ازجمله اسکله و سایر امکانات دریایی نیاز دارد و اکنون این امکانات فراهم نیست. وی خواستار پیاده‌سازی طرح جامع فولاد در قالب یک برنامه مدون شد تا از آثار مثبت آن بهره‌برداری شود. سبحانی افزود: دولت در چارچوب سند چشم‌انداز مشخص کند که افزایش ظرفیت تولید فولاد باید در کدام مناطق و با چه ظرفیت‌هایی اجرا شود. آمارهای غیررسمی منتشر شده، میزان ظرفیت تولید فولاد کشور را 22 تا 25میلیون تن مشخص کرده و در پایان سال 92 مجموع تولید فولاد خام کشور به رقم بیش از 15.6میلیون تن رسید.

رییس هیات‌مدیره انجمن یادشده اضافه کرد: افزایش ظرفیت تولید فولاد باید با رویکرد صادراتی دنبال شود بنابراین لازم است نیاز 10تا 20سال آینده کشور را پاسخ دهد. وی گفت: امروز فناوری مورد استفاده در واحدهای فولادسازی در سطح جهان مورد توجه ویژه قرار دارد بنابراین در اجرای طرح‌های جدید یا توسعه واحدها باید به فناوری در بخش کوره بلند و احیای مستقیم توجه شود تا بتواند تولید مطابق استانداردهای روز دنیا صورت گیرد.

سبحانی اظهار امیدواری کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نسبت به سیاست‌گذاری در این بخش اقدام و برنامه مربوطه نیز به استان‌ها ابلاغ شود.


ایران به دنبال ذخایر معدنی در آب‌های آزاد

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ایران پس از یافتن ذخایر معدنی متفاوت در آب‌های داخلی براساس برنامه‌ریزی، ورود، مطالعه و اکتشاف در آب‌های آزاد را این سازمان در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بهروز برنا اظهارکرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بهره‌برداری از ذخایر موجود در دریاها را طی سال‌های گذشته آغاز و براین اساس مطالعاتی را در دریاهای عمان، خزر و خلیج فارس به ترتیب در اعماق 200، 900 و یک‌صد متری انجام داده است.

به‌گفته وی، مطالعات انجام شده در آب‌های مزبور منجر به یافتن ذخایر هیدرات‌های گازی و نودول‌های منگنزدار شده و در عین حال کف دریاها مقادیر زیادی مواد معدنی وجود دارد که ایران باید سهم اکتشاف در آب‌های آزاد را افزایش دهد.

برنا تصریح کرد: بهره‌برداری از ذخایر دریاها نیاز به تجهیزات و امکانات روز دارد درحالی که ایران با امکانات موجود می‌تواند در دریاهای داخلی فعالیت داشته باشد.

وی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اطلاعات خوبی در این زمینه دارد اما ژئوفیزیک کف دریاها باید به‌طورکامل مورد بررسی قرار بگیرد.

برنا اضافه کرد: اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر موجود در زیر آب مستلزم انجام مطالعات دقیق و استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیاست و امروز برخی از کشورها علاوه بر بهره‌برداری از منابع موجود در زیرآب‌های درون سرزمینی به آب‌های آزاد نیز وارد شده‌اند.

معاون امور اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهارکرد: پوسته زیر اقیانوس غنی از مواد معدنی است که بهره‌برداری از آنها نقش بسیاری در توسعه بخش معدن و اقتصاد هر کشوری خواهد داشت اما اکنون به‌دلیل وابستگی به فناوری گران، هزینه تمام شده این فعالیت‌ها نسبت به استخراج مواد معدنی در خشکی پرهزینه‌تر است.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور سال گذشته اکتشاف مواد معدنی در وسعت 200هزار کیلومتر در چارچوب تفاهم‌نامه‌یی با سازمان ایمیدرو و معاونت امورمعادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را آغاز کرد.

ایران از نظر تنوع ذخایر معدنی در بین 10کشور جهان جای گرفته و از لحاظ ذخایر شناسایی شده جایگاه پانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر