اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۹

محاکمه دادستان‌های پرونده فساد مالی در ترکیه

دادستان‌ها و قاضی پرونده فساد بزرگ مالی در ترکیه موسوم به پرونده‌های 17 و 25دسامبر محاکمه خواهند شد. به گزارش ملیت، شعبه دوم مجمع عالی قضات و دادستان‌های ترکیه با محاکمه جلال کارا و معمر آک کاش دو دادستان مامور پیگیری پرونده‌های فساد بزرگ مالی و قاضی سلیمان کاراچول موافقت کرد. زکریا اوز، جلال کارا و معمر آک کاش دادستان‌های مامور پیگیری پرونده‌های 17 و 25دسامبر پیش‌تر به دستور این مجمع تا زمان رسیدگی و تصمیم‌گیری نهایی از کار برکنار شده‌اند. جلال کارا متهم شده است که به‌صورت غیرقانونی دستور شنود مکالمات معمر گولر وزیر سابق کشور و بارش گولر فرزندش که از متهمان پرونده 17دسامبر بود، همچنین شنود مکالمات رضا ضراب (بازرگان ایرانی تبار و از متهمان اصلی پرونده مذکور) با همسرش ابرو گوندش (خواننده معروف ترکیه) را صادر کرده است. در اتهام دیگر جلال کارا صدور دستور توقیف اموال متهمان بدون تحقیقات کافی است. آک کاش نیز متهم به افشای تحقیقات درباره پرونده فساد مالی شده است. قاضی سلیمان کاراچول نیز متهم شده است که به‌صورت غیرقانونی دستور توقیف اموال متهمان را صادر کرده است.


ارتقای مبادلات بازرگانی ازبکستان و آذربایجان

در سفر وزیر اقتصاد آذربایجان به ازبکستان دو طرف طیف وسیعی از همکاری در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار دادند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «ترند. آز»، «شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان در چارچوب سفر خود به تاشکند با «الغبیک روزی قل اف» معاون نخست‌وزیر، رییس شرکت سهامی «اوزاتوصناعت»، «گالینا سعیداوا» وزیر اقتصاد و «الیار غنی‌اف» وزیر روابط اقتصادی خارجی، سرمایه‌گذاری و بازرگانی ازبکستان دیدار و مسایل افزایش مبادلات بازرگانی دوجانبه را بررسی کرد. در این دیدار طرفین چگونگی توسعه مناسبات اقتصادی بین ازبکستان و آذربایجان را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار دادند.

بررسی اقدامات در ابعاد افزایش مبادلات بازرگانی 2کشور که میزان آن درحال حاضر درحد ظرفیت‌های موجود نیست، موضوع اساسی گفت‌وگوهای یادشده بود. در این میان، ازبکستان پتانسیل افزایش صادرات گندم، پنبه، کودهای معدنی، خودرو و کامیون، فناوری‌های کشاورزی، تجهیزات نساجی به جمهوری آذربایجان را دارد.

آذربایجان نیز امکانات صادرات فرآورده‌های نفت به ازبکستان را دارد و می‌تواند در طرح‌های استخراج و اکتشاف هیدروکربورها در ازبکستان شرکت کند. براساس این گزارش، مبادلات بازرگانی جمهوری آذربایجان و ازبکستان درسال2014میلادی در سطح 50میلیون دلار قرار گرفت. جمهوری آذربایجان استقلال ازبکستان را در تاریخ 19 اکتبر سال1991میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 اکتبر سال1995میلادی بین این 2کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر