کنگره باید درباره توافق نهایی ایران تصمیم بگیرد

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۸


رییس ‌ کمیته سیاست خارجی سنا، تهدید کاخ سفید درباره وتو لایحه جدید سناتورهای امریکایی درباره مذاکرات هسته‌یی ایران را «ناامید‌کننده» خواند. به گزارش فارس، باب کورکر یکی از سناتورهای پیشنهاد‌دهنده درباره لزوم ارایه متن توافقنامه احتمالی هسته‌یی به کنگره امریکا، از ‌تهدید اوباما برای وتو این طرح به‌شدت انتقاد کرد. روز شنبه بود که شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که اوباما طرح چند سناتور امریکایی درباره ایران را که براساس آن توافق احتمالی هسته‌یی باید مورد بازنگری کنگره قرار گیرد، وتو می‌کند طرحی که یکی از پیشنهاد‌دهندگان آن باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا است.

در طرح پیشنهادی، «باراک اوباما» ملزم می‌شود که متن هرگونه توافق احتمالی نهایی با ایران را به کنگره ارایه دهد و همچنین کاخ‌ سفید به‌مدت 60روز از لغو هرگونه تحریم‌ علیه ایران منع می‌شود. به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، باب‌کورکر رییس کمیته سیاست خارجی سنا با انتقاد شدید از تهدید وتو کاخ سفید در بیانیه‌یی اعلام کرد: «این ناامید‌کننده است که رییس‌جمهور فکر می‌کند که او تنها کسی است که به نمایندگی از شهروندان کشورمان

صحبت می‌کند.»

عضو ارشد جمهوری‌خواه با تکرار ادعای تاثیر تحریم‌ها بر روی‌آوردن ایران به مذاکرات مدعی شد: «کنگره بود که تحریم‌ها را اعمال کرد و به آوردن ایران به میز مذاکره کمک کرد. درنتیجه کنگره باید درباره اینکه آیا توافق نهایی هسته‌یی به‌اندازه کافی مناسب است یا نه، تصمیم بگیرد تا تحریم‌هایی که با مجوز کنگره اعمال شدند، برداشته شوند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر