اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۳

عناصر نادر خاکی در اولویت سرمایه‌گذاری ایمیدرو

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) موضوع توسعه عناصرنادر خاکی (REE) که تاکنون مغفول مانده، به‌عنوان اولویت سرمایه‌گذاری در دستور کار خود دارد. به گزارش ایرنا، کرباسیان افزود: تغییرات نوینی در حوزه فناوری اتفاق افتاده و گرایش به‌سمت تولید محصولات با استفاده از مواد اولیه نادر و نوین مانند پرومتیم، لانتان، گادولینیم، اربیم، سریم، نئودیوم و ساماریم افزایش یافته و درنتیجه، کشورها برای اکتشاف بیشتر این عناصر با یکدیگر رقابت می‌کنند. وی اضافه کرد: حوزه عناصر نادر خاکی در کشور مغفول واقع شده و اکتشاف چندانی روی این عناصر صورت نگرفته و سازمان ایمیدرو طی ماه‌های گذشته روی این موضوع تمرکز یافته و طرح شناسایی عناصر نادر خاکی را در محدوده‌های مختلف اجرایی ساخته است. رییس هیات‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: موضوع جایگزینی تدریجی عناصر نادر خاکی به‌جای برخی از فلزات کنونی در تولید محصولات، بنابراین باید با اکتشافات جدید، نسبت به بررسی و تعیین میزان ذخایر قطعی خود اقدام و براساس آن، واحدهای فرآوری را فعال ساخت. به گفته وی، ایمیدرو با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، شناسایی و اکتشاف پهنه‌های معدنی حاوی عناصر نادر خاکی را عملیاتی خواهد ساخت. طرح عناصر نادر خاکی، با هدف شناخت پتانسیل‌ها و ذخایر بالقوه و نیز بومی‌سازی فناوری تولید این عناصر در کشور از تیر1393 آغاز شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان روز گذشته (یک‌شنبه) در دیدار وزیر محیط زیست روسیه با وی، خواستار توسعه تعاملات درخصوص شناسایی و بهره‌مندی از مواد نادر خاکی را به‌عنوان یکی از زمینه‌هایی دانست که می‌توان با تفاهمنامه بین سازمان زمین‌شناسی ایران و طرف روسیه به آن پرداخت.


کاهش صادرات آلومینیوم المهدی

فروش داخلی شرکت آلومینیوم المهدی طی 10ماهه امسال برای جوابگویی به نیاز بازار 230درصد افزایش پیدا کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت آلومینیوم المهدی از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال، 29هزار و 588 تن شمش آلومینیوم در بازار داخل به فروش رساند. این در حالی است که میزان فروش داخلی این شرکت طی مدت مشابه سال گذشته، 8هزار و 981 تن بود. همچنین شرکت المهدی با هدف حمایت از تولید داخل، میزان صادرات خود را در 10ماهه امسال 20درصد کاهش داد. به‌طوری‌که میزان صادرات شمش آلومینیوم المهدی از 84هزار و 642تن در 10ماهه سال92 به 67هزار و 448تن در مدت مشابه امسال کاهش یافت. بنا بر این گزارش، شرکت المهدی از ابتدای فروردین تا پایان دی امسال، 80هزار و 147تن شمش آلومینیوم تولید کرد.


لزوم انتخاب فناوری مناسب در فعالیت‌های معدنکاری

مدیرکل امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در انتخاب فناوری مناسب و طراحی درست نسبت به حذف و کاهش خطرات ناشی از فعالیت معدنکاری تلاش می‌کنیم.

به گزارش شاتا، دکتر رسول یاراحمدی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با شعار «اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی» گفت: برای سیاست‌گذاری و هماهنگی برنامه‌های HSEE بخش صنعت، معدن و تجارت منطبق با اهداف توسعه‌یی، کمیته‌های تخصصی ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی با تصویب مهندس نعمت‌زاده تشکیل شده است.

وی گفت: این دفتر با به‌کارگیری نیروهای متخصص در چهار زمینه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق اهداف توسعه پایدار اقدام به تشکیل کمیته‌های تخصصی کرده است. مدیرکل امور ایمنی، محیط زیست و انرژی تصریح کرد: در مورد موضوعات مربوط به بهداشت حرفه‌یی و ایمنی در زمان اکتشاف، بهره‌برداری و بستن معادن و موضوعاتی که در واحدها به‌عنوان یک واحد صنعتی به‌صورت عمومی وجود دارد و نیز مواردی که به‌طور خاص مربوط به معدنکاری است، تبادل‌نظر می‌شود. یاراحمدی افزود: در موضوع ایمنی و بهداشت حرفه‌یی استفاده از روش‌های مناسب که ارتباط نیروی انسانی را با کانون‌های خطر به حداقل برساند اولویت دارد. وی گفت: فعالیت‌های دیگری نظیر حفاظ‌گذاری، سیستم‌های مجوز کار و لوازم حفاظت فردی به‌عنوان اولویت‌های بعدی در نظر گرفته خواهد شد تا زمانی که امکان حذف خطر وجود دارد.


معرفی سرآمدان صنعت و معدن در سال93

در مراسم معرفی برترین‌های دوازدهمین همایش تعالی سازمانی که با حضور مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز دکتر نوروززاده معاون وزیر و رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و جمعی از مدیران عامل بنگاه‌های تولیدی و خدماتی دولتی و غیردولتی برگزار شد، شرکت فولاد مبارکه با کسب بیش از 651 امتیاز، برای نخستین‌بار در طول 12دوره اعطای جایزه، موفق به کسب تندیس زرین تعالی شد. شرکت فولاد مبارکه در دوازدهمین دوره جایزه تعالی سازمانی به‌عنوان «سازمان سرآمد سال1393» معرفی شد. همچنین شرکت فولاد خوزستان در بخش ساخت و تولید با کسب بیش از 551 امتیاز به دریافت تندیس سیمین جایزه تعالی نایل شد.

شرکت فراسان در همین بخش و بانک پاسارگاد در بخش خدمات نیز با کسب امتیاز پایین‌تری موفق به دریافت تندیس سیمین شدند. تندیس بلورین بخش خدمات به بانک مهراقتصاد، شرکت سایپایدک و شرکت گاز استان مازندران رسید. در بخش ساخت و تولید نیز چهار شرکت ذوب‌آهن اصفهان، مپنا، میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) و توگا (مهندسی و ساخت توربین مپنا) با کسب بیش از 451 امتیاز تندیس بلورین دریافت کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر