دلار و سکه ارزان شد

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۶

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

بازار خریدوفروش سکه و ارز در هفته گذشته با نوسانات بسیاری همراه بود که منجر به کاهش نرخ در این بازار شد که به اذعان کارشناسان و فعالان بازار ناشی از سقوط قیمت اونس جهانی و اثر آن بر بازار طلا و ارز داخل کشور بود به‌طوری که نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه هفته گذشته در بازار یک‌میلیون و ۴هزار تومان بود که روز پنج‌شنبه به ۹۹۱هزار تومان رسید.

همچنین صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش در نخستین روز هفته گذشته ۳۴۳۰تومان اعلام کردند که این نرخ در پایان آخرین روز کاری هفته به ۳۴۱۹تومان رسید. نرخ هر یورو نیز در آغاز هفته 3940تومان بود و در پایان هفته به 3927تومان رسید.

نیم سکه بهار آزادی نیز در آغاز هفته 501هزار تومان بود که در پایان هفته به 498هزار تومان رسید. همچنین ربع سکه نیز در آغاز هفته 268هزار تومان بود که در روز پنج‌شنبه به 273هزار تومان رسید. به عقیده فعالان بازار، ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها ازسوی بانک مرکزی در 29دی سال‌جاری توانست بخش زیادی از نوسانات بازار ارز را کاهش دهد. برخی دیگر هم بر این باورند که قیمت دلار روزهای آرامی را می‌گذراند زیرا اخبار تازه‌یی به بازار وارد نشده که بخواهد قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

رییس اتحادیه طلا هم اعلام کرده که روند کاهش قیمت طلا در آستانه سال نو برخلاف سال‌های گذشته است. محمد کشتی‌آرای گفته: برخلاف سال‌های گذشته که در چنین مقطعی افزایش قیمت در بازار سکه و طلا اتفاق می‌افتاد که باعث می‌شد نرخ‌ها یا حبابی یا هیجانی شود، امسال این وضعیت در بازار سکه و طلا مشاهده نمی‌شود. در حال حاضر تقاضا در بازار کم است و نزدیک شدن به ایام نوروز هم باعث نشده که فعلا افزایش تقاضایی در بازار رخ دهد.

در امریکا انتشار صورت‌جلسه نشست اخیر هیات‌رییسه بانک مرکزی امریکا در ماه ژانویه نشان داد این بانک همچنان درباره افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک تردید دارد. درحالی که بازارهای ارز همچنان منتظرند بانک مرکزی امریکا در میانه سال میلادی نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله موجب تقویت ارزش دلار شود، با این حال گزارش‌های اخیر موجب شده احتمال اینکه بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را دیرتر افزایش دهد، قوت گیرد.

جونیچی ایشیکاوا، تحلیلگر موسسه مالی ‌ای‌جی در توکیو گفت که پیش‌بینی‌ها درباره اینکه بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را در ماه ژوئن افزایش می‌دهد دچار تزلزل شده است. باید درباره گمانه‌زنی‌ها در تقویت دلار در کوتاه‌مدت کمی تجدیدنظر کنیم.

طلا در بازار جهانی در پی کاهش تقاضای چین به‌علت تعطیلات سال جدید و بهبود بازارهای سهام به کمترین سطح در 6هفته گذشته سقوط کرد.

همچنین تحلیلگران اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری آنجل اعلام کردند که افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند. ازسوی دیگر افزایش ارزش دلار نیز می‌تواند موجب کاهش قیمت طلا شود. گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره ازسوی فدرال رزرو امریکا در 6ماهه دوم امسال نیز تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا در بازارهای جهانی داشته است. قیمت جهانی طلا روز جمعه تغییر چندانی نداشت، زیرا سرمایه‌گذاران به مذاکرات مربوط به بدهی یونان چشم دوخته‌اند.

با این حال قیمت طلا احتمالا این هفته، برای چهارمین هفته متوالی، کاهش خواهد یافت، زیرا در هفته جاری انتظار این بود که بن‌بست مذاکرات یونان برطرف شود.

قیمت تحویل فوری طلا از آغاز معاملات در بازار لندن، تقریبا در سطح 1206.41دلار ثابت بوده است. روز پنج‌شنبه قیمت طلا در این بازار 0.5درصد کاهش پیدا کرد. همچنین قیمت طلا از ابتدای هفته میلادی جاری تاکنون 1.8درصد کاهش داشته و حتی چهارشنبه گذشته به کمتر از 1200دلار در هر اونس رسید.

قیمت طلا، ابتدا به‌دلیل شرایط عدم اطمینان ناشی از بحران بدهی یونان و گمانه‌زنی‌ها درمورد خروج یونان از منطقه یورو، افزایش پیدا کرد، اما این امیدواری که نقطه‌نظرات یونان و طلبکارهایش به یکدیگر نزدیک خواهد شد، نگرانی بازار را کمتر کرد. تحلیلگران بر این باورند که مذاکرات مربوط به بدهی یونان آخر هفته به نتیجه مناسبی

خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر