عرضه «ال ان جی» در بورس انرژی

۱۳۹۳/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۲

زیرساخت‌های لازم برای عرضه ال ان جی در بازه زمانی پنج روزه در بورس انرژی فراهم می‌شود.

علی حسینی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی روز گذشته در گردهمایی سرمایه‌گذاران واحدهای تولید ال ان جی مقیاس کوچک و متوسط گفت: خوشبختانه در وزارت نفت برای ایجاد تحرک ویژه در صنعت نفت و گاز همت وجود دارد و این روند در ماه‌های گذشته شدت گرفته است.

حسینی افزود: ایده احداث واحدهای مینی ال ان جی، صادرات آن و استفاده از بازار سرمایه در زمینه قیمت‌گذاری آن نیز ازجمله این فعالیت‌هاست.

وی یادآور شد: وزیر نفت در زمینه قیمت‌گذاری این فرآورده در بورس و شفاف‌سازی تاکید دارند و جلساتی در سطح هیات‌مدیره شرکت ملی گاز ایران و متخصصان این حوزه برگزار شد و به موازات آن در سطح پروژه نیز اقداماتی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی با اشاره به اعلام فراخوان از سوی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: برای اینکه در یک جمع کوچک تصمیم‌گیری نشود از همه سرمایه‌گذاران، علاقه‌مندان و متخصصان دعوت شد تا در جلسه‌یی اطمینان‌بخشی شود که شرکت ملی گاز ایران در تصمیم خود استوار و جدی است. همچنین اگر سوال‌هایی وجود دارد، پاسخگو باشیم و مورد بررسی قرار گیرد.

به‌گفته وی، بورس انرژی نیز به سهم خود سعی کرد اسامی شرکت‌های سرمایه‌گذار را به شرکت ملی گاز ایران ارایه کند تا از آنها برای حضور در این جلسه دعوت شود.

وی درخصوص نحوه قیمت‌گذاری پایه ال‌ان‌جی در بورس انرژی گفت: در بورس انرژی چند روش معاملاتی داریم که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسینی ادامه داد: برای عرضه‌های فیزیکی معمولا قیمت پایه را عرضه‌کننده اعلام می‌کند و این قیمت برای کالاهایی که مرجع جهانی دارد، استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی یادآور شد: قیمت پایه توسط عرضه‌کننده اعلام می‌شود و بورس یک بررسی اولیه خواهد داشت و پس از تایید قیمت پایه، این قیمت ملاک رقابت قرار می‌گیرد.

وی اظهارکرد: پس از اینکه رقابت بین خریداران انجام شد؛ اگر خریداران قیمت را افزایش دادند، محصول به بالاترین قیمت فروخته می‌شود و اگر در حد قیمت پایه بود نیز براساس درخواست و حجم سفارش و به نوعی تصمیم به نسبت؛ کالا به آنها تخصیص می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه این سیستم برای عرضه‌های فیزیکی است، گفت: در صورت ادامه این روند و رسیدن به مرحله تولید و عرضه به‌دلیل اینکه یک جریان مداوم شکل می‌گیرد، می‌توانیم معاملات کاغذی نیز داشته باشیم که این روش با کالای فیزیکی متفاوت است.

به‌گفته وی، شرکت ملی گاز ایران در این فراخوان به خریداران تضمین سودآوری می‌دهد و در مدت زمان هفت سال، سه دلار زیر قیمت بورس تخفیف می‌دهد و این مقدار پس از آن نیز حدود ٢,٨ تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ادامه داد: فارغ از اینکه قیمت محصول در بورس چه عددی باشد سرمایه‌گذاران می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.

حسینی تصریح کرد: نیمی از محصول در بورس عرضه می‌شود و امکان فروش بقیه محصول تولید شده در قالب قرارداد بلندمدت توسط عرضه‌کننده وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر