ایران میزبان گردشگران جهان

۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۳

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران با حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و معاون اول رییس‌جمهور افتتاح شد.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور جمعی از فعالان صنعت گردشگری و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای مقیم ایران همراه بود، با اعلام برنامه دولت برای مثبت کردن تراز گردشگری ورودی و خروجی گفت: صنعت گردشگری به سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا زمینه بهره‌مندی از این مواهب را فراهم آوریم همچنین نیازمند است بانک اطلاعاتی آن تکمیل شود. وی اظهار کرد: گردشگری از حالت محلی خارج و وارد عرصه سیاست شده، به‌طوری که امروز دولتمردان تلاش می‌کنند با دیپلماسی قوی به تشکیل شبکه‌های بین‌المللی برای جذب گردشگری اقدام کنند.

معاون رییس‌جمهور سپس به اقداماتی که در این دولت برای توسعه گردشگری انجام شده ازجمله تشکیل کارگروه تسهیل و لغو روادید، بررسی و بازبینی مقررات و هم‌افزایی در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: این اقدامات با اتکا به ایجاد بانک اطلاعاتی قوام بیشتری خواهد یافت. سلطانی‌فر سپس به ارزیابی‌های مجمع جهانی اقتصاد درباره وضعیت صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: براساس این ارزیابی، ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر در سال2013 به نسبت 2012، 16پله صعود داشته و در بخش گردشگری ورودی با چهار پله صعود به رتبه 48جهان دست یافته است. وی در عین حال آمار گردشگران ورودی در سال2013 را قابل توجه ندانست و اظهار کرد: از بیش از یک‌میلیارد گردشگر در سال2013 سهم ایران در آسیا و اقیانوسیه با احتساب رشد 5درصدی منطقه قابل قبول نبوده است. سهم گردشگران ورودی در سال2013، چهارمیلیون و 800هزار نفر بوده، درحالی که در همین سال هفت‌میلیون گردشگر خروجی داشتیم. تلاش بر این است سال آینده این تراز مثبت شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در عین حال بیان کرد: در چهار‌ماهه نخست امسال آمار گردشگران ورودی بر گردشگران خروجی پیشی گرفته و استراتژی ما در دولت، جذب گردشگر خارجی بیشتر و مثبت کردن تراز گردشگر ورودی و خروجی است.

سلطانی‌فر بیان کرد: ایران آمادگی دارد در چارچوب ساختارهای دو و چندجانبه همکاری‌های گسترده‌یی با کشورها داشته باشد. به گزارش ایسنا، این نمایشگاه با شعار «شما را فرا می‌خوانیم» با حضور بخش‌های مختلف گردشگری داخلی و خارجی و با معرفی قابلیت‌های استان‌ها و اعلام موجودیت و هویت کشور شروع شده و تا 26بهمن ادامه دارد. در این نمایشگاه دفاتر خدمات مسافرتی، خانه‌های سنتی و بوم‌گردی، هتل‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های سفر، شرکت‌های صنایع وابسته به گردشگری، استان‌ها و نمایندگانی از 11کشور حضور دارند. دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی که پس از پنج‌سال به ایران سفر کرده، پس از افتتاح این نمایشگاه به مشهد سفر می‌کند.


ورود سرمایه‌گذاران خارجی به عرصه هتل‌سازی ایران

رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به عرصه هتل‌سازی ایران خبر داد و گفت: گروه‌هایی از فرانسه، ترکیه و کشورهای عربی برای ساخت هتل در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و توافق‌هایی هم انجام شده است.

مسعود سلطانی‌فر در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری درباره بهبود اوضاع زیرساخت در صنعت گردشگری با توجه به کمبودهایی که در چند ماه گذشته به ویژه در بخش اقامت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: 10 روز دیگر هتل بزرگی مقابل فرودگاه امام خمینی(ره) افتتاح می‌شود و 3-2 ماه دیگر نیز هتل دیگری را افتتاح خواهیم کرد. وی اضافه کرد: به سرعت تلاش می‌کنیم با استفاده از تسهیلات بانکی، پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم. سلطانی‌فر ادامه داد: اگر می‌خواهیم در سال 2025 (1404 خورشیدی) سند چشم‌انداز 20 ساله تحقق یابد، طبق محاسباتمان به ویژه در بخش هتل، 130 هتل چهار و پنج ستاره موجودمان باید به 400 هتل برسد و 270 هتل دیگر اضافه شود. یعنی هر سال باید 20 تا 25 هتل بسازیم و متناسب با آن سایر زیرساخت‌ها را تامین کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از کشورهای خارجی برای ساخت هتل در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. یک گروه از فرانسه، دو گروه از ترکیه و گروه‌هایی از کشورهای عربی که هر کدام برای ساخت بیش از پنج هتل اعلام آمادگی کرده‌اند و وارد توافق‌هایی شده‌ایم. وی ادامه داد: براساس این هماهنگی‌ها فهرست دیپورتی‌ها اصلاح خواهد شد و خیلی امیدواریم ویزاها با کمترین مشکل نسبت به گذشته صادر شوند و دیگر گردشگر برگشتی نداشته باشیم.


حمایت دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی از گردشگری ایران

دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی گفت: برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران به معنای گشودن درهای این کشور به روی گردشگران است. طالب ریفاعی در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران که با حضور معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین فعالان صنعت گردشگری همراه بود، با ابراز خشنودی از سفرش به ایران پس از حدود پنج سال گفت: ایران کشوری با فرهنگ متنوع و میراث تاریخی بسیار با اهمیتی است که ظرفیت زیادی در صنعت گردشگری دارد. وی در ادامه سخنانش بااشاره به برخی چالش‌های گردشگری ایران ازجمله فرآیند گرفتن ویزا و سیاست‌های مربوط به صدور آن بیان کرد: لغو و تسهیل ویزای ایران با خیلی از کشورها باعث جذب گردشگران بیشتری می‌شود. دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی ادامه داد: گردشگری ایران درسال گذشته رشد داشته و این یک فرصت اقتصادی برای این کشور است. این فرصت می‌تواند چهره بین‌المللی ایران را بهتر به دنیا معرفی کند و فرصت جدیدی برای اقتصاد جوامع محلی به‌وجود آورد. او با اعتقاد بر اینکه گردشگری می‌تواند به فهم متقابل و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی منجر شود به روند رشد گردشگری درسال2014 اشاره کرد و افزود: دو هفته پیش سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرد: درسال2014 سفر یک‌میلیارد و138 میلیون نفر در جهان پیش‌بینی شده است که این یک انقلاب در گردشگری دنیا به حساب می‌آید. گردشگری در سال گذشته 4.7 درصد افزایش داشته که این رکورد جدیدی محسوب می‌شود. این رشد در منطقه آسیای پاسفیک که ایران در آن واقع شده پنج درصد رشد داشته است. ریفاعی اضافه کرد: ایران نیز در فرآیند جذب گردشگر خارجی با رشد دو برابری روبه‌رو بوده است و یک‌میلیارد و300میلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده است.


حق مشروع گردشگران غیرمسلمان در ایران

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران گفت: توسعه صنعت گردشگری از اولویت‌های راهبردی دولت است. در سطح اول استراتژی دولت توجه به گسترش و تقویت گردشگری در سطوح و زمینه‌های مختلف است بر همین اساس دولت در برنامه ششم خود توجه جدی به ایجاد و تامین زیرساخت‌های گردشگری در زمینه‌های فرهنگی، حقوق، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.

وی گفت: یکی از زیرساخت‌های مورد توجه ما که خوشبختانه با همکاری وزارت کشور به سرانجام رسید، ارتقای امنیت گردشگران است. معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: دولت در زمینه حقوق صنفی گردشگران خارجی به این موضوع توجه دارد که باید حتی گردشگران غیرمسلمان در سرزمین اسلامی از حقوق مشروع برخوردار شوند. حقوق گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی واقعیت تاریخی است که از دیرباز مورد توجه علما قرار داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر