افزایش نرخ طلا و ارز

۱۳۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۰۴

نرخ طلا و ارز در روز دوشنبه 20بهمن93 نسبت به روز یک‌شنبه 19بهمن، با افزایش مواجه شد و هر دلار امریکا 3425تومان و هر سکه طلا نیز 990هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی نیز به 1239دلار رسیده که نسبت به نرخ 1234دلاری روز شنبه با 5دلار افزایش مواجه شده است. همچنین نرخ دلار در بازار روز دوشنبه 20بهمن93 به 3425تومان رسید که نسبت به روز یک‌شنبه 19بهمن به میزان 24تومان افزایش داشت اما در مجموع نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه گذشته که بالای 3435تومان بوده پایین‌تر است.

نرخ هر یورو نیز 3925تومان با 35تومان افزایش اعلام شد و نرخ پوند انگلیس نیز به 5235تومان با 15تومان افزایش نسبت به روز یک‌شنبه رسید.

همچنین نرخ درهم امارات نیز 937تومان گزارش شده که 5تومان نسبت به روز قبل افزایش داشته است. اما نرخ سکه همچنان زیر یک‌میلیون تومان گزارش شده است.

نرخ سکه طرح جدید نیز با 6هزارتومان افزایش نسبت به روز یک‌شنبه 19بهمن به 990هزارتومان در روز دوشنبه 20بهمن93 رسید. اما کارشناسان ارزش جهانی سکه تمام را معادل 998هزارتومان ارزیابی کرده‌اند که به معنای آن است که نرخ سکه حباب ندارد و می‌تواند تا 998هزارتومان افزایش نرخ واقعی داشته باشد. نرخ سکه طرح قدیم نیز 990هزارتومان اعلام شده که نسبت به روز کاری قبل معادل 12هزارتومان افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ نیم سکه با 5هزارتومان افزایش به 498هزارتومان رسید. ربع سکه نیز با یک‌هزارتومان افزایش به نرخ 268هزارتومان معامله شد.

ازسوی دیگر، سکه گرمی نیز با نرخ 172هزارتومان معامله شده که نسبت به روز کاری قبل یک‌هزارتومان افزایش نشان می‌دهد.

هر مثقال طلای 17عیار نیز معادل 6هزارتومان افزایش قیمت داشته و معادل 440هزارتومان معامله شد. هر گرم طلای 18عیار نیز دوباره به بالای مرز 100هزارتومان رسیده و معادل 102هزارتومان معامله شد. هر گرم طلای 24عیار نیز 136هزارتومان معامله شد. قیمت نفت نیز در نخستین روز کاری بازار امریکا و اروپا با افزایش یک دلار در هر بشکه مواجه شده و نفت برنت نزدیک به 58دلار و نفت امریکا نزدیک به 52دلار اعلام شده است.


اثر بورس اوراق بهادار بر دلار و طلا

برخی کارشناسان معتقدند که همزمان با ایجاد صف خرید در بورس اوراق بهادار و کاهش شاخص کل سهام، تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد و این افزایش تقاضا، باعث شده که نرخ دلار نسبت به روز قبل افزایش یابد و در نتیجه متاثر از افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش 5دلاری هر اونس طلا در بازار جهانی، نرخ طلا نیز در بازار ایران با افزایش مواجه شده است. عده‌یی از صاحب‌نظران نیز بااشاره به موضوعات و اخبار پرونده هسته‌یی و مذاکرات سیاست خارجی ایران و 1+5، معتقدند که بازار طلا و ارز تحت تاثیر اخبار سیاست خارجی است و از آنجا که ایران بر موضوع یک مرحله‌یی شدن مذاکرات و توافق هسته‌یی تاکید دارد، لذا این اخبار نیز بر بازار ارز اثرگذار است. اما به‌نظر می‌رسد که اخبار بورس و شاخص کل سهام، اثر بیشتری بر افزایش نرخ دلار داشته است.

البته برخی کارشناسان معتقدند که نرخ ارز در هفته‌های اخیر و روز گذشته نوسان آرامی داشته و نرخ دلار 3500تومان را نمی‌توان به معنای نوسان زیاد در بازار ارز ارزیابی کرد و این نوسان‌ها و افزایش 10 تا 50تومانی، نوسان طبیعی بازار است.

این کارشناسان معتقدند که در دو سه روز گذشته، کاهش 20 تا 40تومانی را شاهد بوده‌ایم و لذا افزایش 24تومانی روز دوشنبه 20بهمن93 را نمی‌توان به معنای افزایش نرخ ارز تلقی کرد زیرا این نوسانات روزانه طبیعی است و تغییر و نوسان بزرگی در بازار احساس نمی‌شود.


افزایش اندک طلا در بازار جهانی

طلا در بازار جهانی در پی تاکید دولت جدید یونان بر مخالفت با برنامه نجات مالی بین‌المللی این کشور و افزایش نگرانی‌ها نسبت به بحران اوکراین که تقاضا برای این فلز گرانبها به‌عنوان دارایی امن را افزایش داد، بهبود یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دوشنبه بازار سنگاپور 0.4درصد رشد کرد و به 1239دلار رسید و تا ساعت 12ظهر به وقت محلی 1237دلار معامله شد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 0.2درصد افزایش یافت و به 1236دلار رسید. قیمت این فلز زرد روز جمعه در پی انتشار آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب امریکا که انتظارات را نسبت به افزایش نرخ‌های بهره در این کشور بالا برد، به 1228دلار سقوط کرد که کمترین قیمت از اواسط ژانویه بود و کاهش قیمت هفتگی طلا را به 3.5درصد رساند.

سیپراس، نخست‌وزیر جدید یونان روز یک‌شنبه وعده داد: حداقل حقوق‌ها را افزایش داده و خصوصی‌سازی زیرساخت را متوقف کند. این اقدام وی را در مقابل وام‌دهندگان خارجی این کشور قرار می‌دهد و نگرانی‌ها را نسبت به احتمال خروج یونان از منطقه یورو و بازگشت بی‌ثباتی به این حوزه ارزی مشترک افزایش می‌دهد. ازسوی دیگر به‌نظر می‌رسد جنگ داخلی یک‌ساله اوکراین درحال وخیم‌تر شدن است.

به گفته تحلیلگران، بهبود اندکی که روز دوشنبه اتفاق افتاد احتمالا به‌دلیل افت بازارهای سهام بوده اما بزرگ‌ترین عاملی که همچنان قیمت طلا را

تحت تاثیر قرار می‌دهد، زمان افزایش نرخ‌های بهره در امریکا است. بانک مرکزی امریکا نرخ‌های بهره را از دسامبر سال2008 نزدیک صفر نگه داشته است و بعضی بر این باورند که باوجود پایین ماندن فشارهای تورمی، آمار اشتغال قوی دورنمای افزایش نرخ‌های بهره را تقویت کرده است.

در بازارهای فیزیکی، قیمت‌های چینی چهار تا پنج دلار در هر اونس بالاتر از قیمت جهانی است اما معامله‌گران باتوجه در پیش بودن تعطیلات سال نوی چینی امیدی ندارد که خرید این کشور بتواند از قیمت طلا پشتیبانی چندانی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر