بررسی شاخص‌های بهره‌وری در 1400 بنگاه اقتصادی

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۶

مراسم مرحله دوم ششمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با عنوان «مسابقه بهره‌وری» که به ارزیابی شاخص‌های اندازه‌گیری‌شده سازمان‌ها اختصاص دارد، با حضور مقامات مسوولان و مدیران اقتصادی 300 بنگاه برتر در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی، پتروشیمی، بانک و بیمه برگزار شد.

در مرحله دوم ششمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری، از بنگاه‌های اقتصادی که به‌صورت رایگان در فرآیند ارزیابی حوزه‌های مختلف شرکت کرده‌اند و در یک دوره زمانی مطابق با اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی‌شده بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، تقدیر شد.

فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌وری در این مراسم گفت: در‌حال‌حاضر با استفاده از صورت‌های مالی حسابرسی‌شده اطلاعات بیش از 1400 بنگاه در سامانه ملی اندازه‌گیری شاخص بهره‌وری ایران (irpmc. ir) به‌روز شده است.

شکرخدایی افزود: برای ششمین جشنواره ملی بهره‌وری کشور؛ بررسی و اندازه‌گیری شاخص بنگاه‌های اقتصادی کشور، از خرداد سال گذشته و بعد از برگزاری پنجمین جشنواره آغاز شد و شاخص‌های 1400 بنگاه بررسی و اندازه‌گیری شده است که نسبت به دوره قبل حدود 20درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: از دوره ششم، این جشنواره در 3مرحله برگزار شد که مرحله اول به‌عنوان جایزه ملی بهینه‌کاوی همزمان با نخستین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌کاوی برگزار شد و به سازمان‌هایی که تجربه‌های موفق در زمینه استفاده از رویکرد بهینه‌کاوی داشته‌اند، جوایزی اهدا شد.

وی افزود: در این دوره نیز همانند دوره‌های قبلی، شاخص‌های بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی در 3بخش؛ بخش اصلی شامل (بهره‌وری نیروی کار، سرمایه و بهره‌وری کل عوامل) بخش جانبی شامل (بهره‌وری حاشیه سود و فروش سرانه) و بخش ویژه شامل (شاخص بهره‌وری انرژی) بررسی شده است. دبیر جشنواره ملی بهره‌وری گفت: شاخص بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی کشور که موفق به حضور در هر یک از مراحل جشنواره شده‌اند، در قالب 34گروه صنعتی، تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته که این تعداد گروه‌بندی، نسبت به سال گذشته یک گروه جدید نیز افزایش داشته است.

دلایل کاهش بهره‌وری

درهمین حال، محمد حسنی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صنعتی و معدنی شرکت گل‌گهر در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص وضعیت بهره‌وری در کشور گفت: باتوجه به شرایط تحریم و عدم دسترسی کارخانه‌ها به تجهیزات لازم، کارخانه‌ها به سمت و سوی بهره‌وری در کشور پیش رفته‌اند، اما متاسفانه درحال حاضر نبود یا کمبود نیروی انسانی کارآمد و سرمایه‌گذاری در این بخش موجب شده که کشور ما در بخش بهره‌وری حرفی برای گفتن نداشته باشد.

فرشید شکرخدایی نیز درخصوص وضعیت بهره‌وری در کشور به «تعادل» گفت: هدفمندی یارانه‌ها سبب کاهش بهره‌وری در بخش تولیدات کشور شده است. در واقع رکود در فضای اقتصادی با ارزش‌افزوده تولید کاهش یافت و این موضوع نیز عامل دیگری برای کاهش بهره‌وری کشور شد.

آمارهای موجود نیز اظهارات کارشناسان را تایید می‌کند. براساس این آمارها، میانگین شاخص بهره‌وری کل عوامل بخش صنعت و معدن از اهداف تعیین شده در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه جا مانده‌اند. در این میان، البته میانگین شاخص بهره‌وری کل در بخش صنعت نسبت به بخش معدن ضعیف‌تر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر