بزرگ‌ترین گردهمایی خیابانی در مبارزه با تروریسم

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۸

جهان رهبران و مقام‌های ارشد بیش از 40کشور جهان برای شرکت در راهپیمایی به‌مناسبت گرامیداشت کشته‌ شدگان حملات تروریستی اخیر فرانسه به پاریس سفر کردند. گفته می‌شود که بیش از یک‌میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راهپیمایی بزرگ علیه تروریسم از میدان «رپوبلیک» (جمهوری)، نماد جمهوریت فرانسه تا میدان «ناسیون» (ملت) برگزار شد. پیش از آغاز راهپیمایی، وزرای کشورهای اروپایی و وزیر دادگستری امریکا با یکدیگر دیدار کردند. قرار است اتحادیه اروپا، راهکارهای جدید این اتحادیه در مبارزه علیه تروریسم را به‌زودی اعلام کند. بنا بر این گزارش، در سال‌های اخیر ٢٨کشور عضو اتحادیه اروپا کوشش کردند تا زمینه‌های لازم برای بهبود شرایط همکاری این کشورها در نبرد با تروریسم را فراهم کنند و یک سیاست مشترک را به اجرا گذارند.

گفته شده، حدود سه‌هزار مامور پلیس و ۱۳۵۰سرباز برای تامین امنیت شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی به سراسر پاریس اعزام شده بودند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطینی، اریک هولدر، دادستان عالی سابق امریکا و ماتیو رنزی، نخست‎وزیر ایتالیا، در این راهپیمایی حضور داشتند. خانواده‌های کشته‌شدگان حمله به شارلی ابدو و سوپرمارکت یهودی پاریس در راهپیمایی حضور داشتند. باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا، در این گردهمایی حضور نداشته است. مانوئل وال، نخست‌وزیر فرانسه، در این باره گفته بود: «این واقعیت که شمار زیادی از رهبران دولت‌های اروپایی به‌همراه رییس‌جمهور فرانسه به خیابان خواهند رفت و این توده‌ عظیم مردم که علیه ضدسامی‌گرایی و ضدنژادپرستی دست به تظاهرات می‌زنند، فقط همین، به تروریست‌ها نشان خواهد داد که ما قدرتمند هستیم.»


دعواهای حزبی در میانه راهپیمایی

این مراسم نمادین در شرایطی برگزار شد که جبهه ملی فرانسه، حزب راستگرای افراطی از هواداران این حزب خواسته بود که در راهپیمایی یک‌شنبه در پاریس حضور پیدا نکنند. به گزارش بی‌بی‌سی، مارین لوپن، رهبر این حزب گفته که دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند در واکنش به این حملات روشی تفرقه‌انگیز برگزیده و قصد دارد از این راهپیمایی بهره‌برداری سیاسی کند. او گفته بود در مقابل در راهپیمایی شهر بوکر، در جنوب فرانسه که از پایگاه‌های اصلی حزب جبهه ملی است، شرکت می‌کند. در همین حال، برنارد کازنوو، وزیر کشور فرانسه، گفته بود که سطح تدابیر امنیتی در این کشور به بالاترین حد رسیده و حتی تک‌تیراندازهای پلیس روی پشت‌بام ساختمان‌های پاریس مستقر شده‌اند تا امنیت شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را تامین کنند.

گفته شده، پارچه‌ها و کاغذهایی که روی آنها عبارت «من شارلی هستم» نوشته شده در دستان مردم پاریس و در نقاط مختلف شهر نصب شده بود. شنبه نیز صدها هزار نفر در شهرهای مختلف فرانسه به یاد کارتونیست‌ها و کارکنان هفته‌نامه شارلی ابدو و دیگر قربانیان حملات اخیر در این کشور، راهپیمایی سکوت برگزار کردند.


تهدید جدید القاعده یمن علیه فرانسه

گردهمایی فرانسه در شرایطی برگزار شد که خبرگزاری فرانسه از پیامی ویدیویی خبر داده که توسط حارث النظری، از رهبران القاعده یمن، منتشر شده و در آن فرانسه به حملات بیشتر تهدید شده است. گزارش‌ها حاکی است که دست‌کم یک برادر از دو برادر کواشی که با حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو، ۱۰نفر از کارکنان این هفته‌نامه طنز و دو مامور پلیس را به قتل رساندند، با القاعده یمن در ارتباط بوده است. این دو برادر در عملیات پلیس ضدتروریستی فرانسه کشته شدند.


اعلام وفاداری به داعش

همچنین در ویدیویی که به‌تازگی در اینترنت منتشر شده، امدی کولیبالی، یکی از گروگانگیرها در پاریس، ضمن اعلام وفاداری به داعش، مسوولیت کشته شدن یک افسر پلیس زن را برعهده گرفته است. این افسر پلیس پنج‌شنبه ۸ژانویه در شرق پاریس کشته شد و گزارش‌ها حاکی بود که امدی کولیبالی به‌همراه حیات بومدین، شریک زندگی‌اش در قتل این پلیس زن دست داشته‌اند. امدی کولیبالی، فردی است که در حمله به یک فروشگاه یهودی در شمال شرق پاریس شماری را به گروگان گرفته بود. به گزارش بی‌بی‌سی، در این ویدیوی 7دقیقه‌یی امدی کولیبالی با تفنگی در دست جلوی نشانه‌یی از گروه تکفیری داعش در حال صحبت است. او در این ویدیو وفاداری‌اش را نسبت به داعش اعلام می‌کند. امدی کولیبالی یک روز پس از حمله به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو در پاریس که توسط سعید و شریف کواشی صورت گرفت، با حمله به یک فروشگاه یهودی و به گروگان گرفتن شماری خواستار آزادی این دو برادر شد. اما جمعه ۱۰ژانویه برادران کواشی و امدی کولیبالی در جریان یورش پلیس در دو عملیات جداگانه کشته شدند.

حمله به دفتر یک روزنامه در آلمان

رویترز گزارش داده که ساختمان یک روزنامه آلمانی در شهر هامبورگ که پس از حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو، کارتون‌های این مجله را در همبستگی با آن منتشر کرده بود، هدف حمله آتش‌زا قرار گرفته است. یک سخنگوی پلیس هامبورگ گفته که بامداد یک‌شنبه یک ماده آتش‌زا به داخل دفتر روزنامه هامبورگر مورگن‌پست پرتاب شد که اسناد درون این روزنامه را به آتش کشید. وی افزوده که در جریان این واقعه به کسی آسیب نرسیده و دو نفر در نزدیکی محل حادثه، به‌خاطر داشتن رفتارهای غیرمعمولی بازداشت شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر