آغاز ماراتن گفت‌وگوهای هسته‌ای در ژنو

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۹

گفت‌وگوهای دوجانبه درحالی از فردا آغاز می‌شود که آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5، از26 آذر (چهارشنبه) در شهر ژنو خواهد بود.

مذاکرات 26آذر، نخستین دور از گفت‌وگوهای هسته‌یی، پس از تمدید هفت ماهه مذاکرات است. براساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به‌دست آمده بود، طرفین تا سوم آذر امسال برای توافق جامع فرصت داشتند، اما تداوم اختلافات، موجب شد گفت‌وگوها تا نهم تیر سال آینده، تمدید شود.

عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌یی ایران که هفته پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات با 1+5، در تاریخ ۲۶آذر به میزبانی ژنو خبر داد، از رایزنی‌های دوجانبه با طرف امریکایی و سایر اعضا نیز سخن گفت. بر این اساس تیم مذاکره‌کننده ایران روز دوشنبه وارد ژنو می‌شود.

در همین راستا وزارت خارجه امریکا نیز 20آذر برنامه سفر و ترکیب تیم این کشور در مذاکرات هسته‌یی با ایران را منتشر و تایید کرد که نمایندگان ایران و امریکا، پیش از آغاز نشست ایران و 6کشور، دیدار می‌کنند. براساس اطلاعیه منتشر شده، «وندی شرمن» قائم‌مقام موقت و معاون وزارت خارجه امریکا در این دور از مذاکرات، مانند ادوار پیشین سرپرستی تیم امریکایی را برعهده دارد. بنا بر اعلام واشنگتن، این دیدار در چارچوب مذاکرات جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 برگزار می‌شود و قرار است هلگا اشمید معاون کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات، نیز حضور داشته باشد.


اختلاف‌نظر شدید امریکا و فرانسه در مذاکرات

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که امریکا و فرانسه در مجامع عمومی سعی دارند خود را بهترین کشورها در مسیر حصول توافق تاریخی هسته‌یی با ایران نشان دهند اما پشت درهای بسته به‌سختی سرخوردگی خود را پنهان می‌کنند. فرانسه سال‌هاست که در بین اعضای گروه 1+‌5 سخت‌ترین مواضع را در مذاکرات هسته‌یی دارد.

بر‌اساس این گزارش، باوجود ادعای قدرت‌های جهانی در زمینه اتحاد با هم در مذاکره با ایران، دیپلمات‌های غربی تایید می‌کنند که بین واشنگتن و پاریس مسابقه شمشیربازی در پشت صحنه مذاکرات وجود دارد. در این میان یکی از دغدغه‌های فرانسه تاسیسات هسته‌یی آب سنگین اراک است و این کشور خواهان نظارت شدیدتر بر مراکز هسته‌یی ایران و از بین بردن گسترده مراکز اتمی این کشور است.

این منبع خبری به‌صراحت نوشت: در میان عدم اطمینان لازم در حصول توافق با ایران با گذشت ساعت‌ها مذاکره، نبود اعتماد بین امریکا و فرانسه به‌عنوان 2کشور مهم حاضر در مذاکرات هسته‌یی با ایران، منجر به تضعیف جبهه گروه 1+‌5 خواهد شد.

مقام‌های امریکایی در خفا عنوان می‌کنند که نسبت به اتخاذ مواضع فرانسه در مذاکرات نگران هستند و حتی از مواضع آنها حین مذاکرات حمایت نمی‌کنند.


تا 3ماه آینده می‌توان با ایران به توافق رسید

به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که سرپرستی تیم مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 را برعهده دارد در گفت‌وگو با ریانووستی، گفت: این جدول زمانی اعلام شده واقع‌بینانه است. وی گفت: توافق هسته‌یی با ایران می‌تواند در طول سه یا چهار ماه آینده امضا شود.

ریابکوف ادامه داد: ما بر این باوریم که تحریم‌های جدید غیرممکن و اقدامی بسیار خطرناک است. امیدواریم بتوانیم در هفته آینده گامی مهم و لازم به‌سوی جلو ‌برداریم، اما به‌طور همزمان انتظار نداریم هفته آینده بتوانیم به راه‌حل نهایی دست یابیم. این مساله نیاز به زمان دارد.

دهمین دور مذاکرات که سوم آذر در وین به پایان رسید، طرفین توافقنامه ژنو را برای مدت هفت ماه آینده تمدید کردند و توافق کردند که تا چهار ماه آینده گفت‌وگوها را برای دستیابی به توافق هسته‌یی ادامه دهند و بر همین اساس نخستین دور رایزنی‌ها قرار است هفته آینده در ژنو برگزار شود. به‌علت وجود اختلافات عمده درخصوص غنی‌سازی و چگونگی رفع تحریم‌ها مذاکرات تا ضرب‌الاجل سوم آذر به نتیجه موردنظر نرسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر