اختلالات كشتيراني به نفع نفت شد

۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - ۰۲:۰۰:۵۶
کد خبر: ۳۰۸۸۵۶

آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) با اعلام اينكه اختلالات حمل‌ونقل، باعث تقويت بازار نفت در كوتاه‌مدت مي‌شود، برآوردش از رشد تقاضا براي نفت را اندكي بالا برد. به گزارش ايسنا، آژانس بين‌المللي انرژي در جديدترين گزارش ماهانه خود، با اشاره به افزايش نياز به سوخت كشتي‌هايي كه مسير خود را از درياي سرخ تغيير مي‌دهند و چشم‌انداز اقتصادي روشن‌تر امريكا، پيش‌بيني كرد تقاضاي جهاني براي نفت، بيش از حد انتظار رشد مي‌كند.

آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) با اعلام اينكه اختلالات حمل‌ونقل، باعث تقويت بازار نفت در كوتاه‌مدت مي‌شود، برآوردش از رشد تقاضا براي نفت را اندكي بالا برد.
به گزارش ايسنا، آژانس بين‌المللي انرژي در جديدترين گزارش ماهانه خود، با اشاره به افزايش نياز به سوخت كشتي‌هايي كه مسير خود را از درياي سرخ تغيير مي‌دهند و چشم‌انداز اقتصادي روشن‌تر امريكا، پيش‌بيني كرد تقاضاي جهاني براي نفت، بيش از حد انتظار رشد مي‌كند.
اين آژانس مستقر در پاريس، با توجه به اينكه عمليات دريايي يمن در درياي سرخ، عرضه را به تاخير مي‌اندازد، در پيش‌بيني قبلي خود تجديد نظر كرد و برآوردش از تقاضاي جهاني براي نفت را ۱۱۰ هزار بشكه در روز بالا برد. آژانس بين‌المللي انرژي اكنون انتظار دارد تقاضاي جهاني براي نفت در سال ميلادي جاري، ۱.۳ ميليون بشكه در روز رشد كند.
آژانس بين‌المللي انرژي با اشاره به سوخت مورد نياز كشتي‌ها گفت: اختلال در مسيرهاي تجاري بين‌المللي در پي تحولات درياي سرخ، مسافت كشتي‌ها را طولاني‌تر مي‌كند و منجر به سرعت بيشتر كشتي‌ها و افزايش تقاضا براي سوخت بانكر مي‌شود.
نيروهاي مسلح يمن در همبستگي با مردم فلسطين در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، كشتي‌هاي مرتبط با شركت‌هاي اسراييلي، امريكايي و انگليسي را هدف حمله قرار داده‌اند. تحولات مذكور، تجارت جهاني را در اين مسير كه حدود ۱۵ درصد از ترافيك كشتيراني جهان را تشكيل مي‌دهد، مختل كرده است و شركت‌ها را مجبور به حركت از سمت جنوب آفريقا كرده و باعث شده سفرهاي طولاني‌تر و گران‌تري داشته باشند.
طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، اين اختلالات به معناي آن است كه در پايان ماه ميلادي گذشته، نزديك به ۱.۹ ميليارد بشكه نفت در دريا بوده كه تقريبا بالاترين ميزان از زمان پاندمي كرونا است.
مسيرهاي طولاني‌تر، تقاضا براي سوخت را افزايش داد و بارگيري كشتي‌ها با سوخت در سنگاپور، به بالاترين حد خود رسيد. اما اين آژانس هشدار داد با فرونشستن تلاطم پس از پاندمي كرونا و چشم‌انداز اقتصادي ابري، بر تقاضا تاثير مي‌گذارد، حتي اگر اختلالات حمل‌ونقل باعث تقويت تقاضا در كوتاه‌مدت شود.
رشد سالانه تقاضا، به دليل افزايش بهره‌وري انرژي و استفاده از وسايل نقليه برقي، به ميزان چشمگيري كمتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود كه به ۲.۳ ميليون بشكه در روز رسيد. پيش‌بيني مي‌شود كل تقاضا در سال ۲۰۲۴، به ۱۰۳.۲ ميليون بشكه در روز در مقايسه با ۱۰۱.۸ ميليون بشكه در روز در سال گذشته مي‌رسد.
بر اساس گزارش شبكه الجزيره، آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد اگر اوپك پلاس كاهش داوطلبانه خود را تا پايان سال ۲۰۲۴ حفظ كند، بازار به جاي مازاد عرضه، با كسري خفيف روبرو مي‌شود و اضافه كرد قيمت نفت در اوايل مارس كه بازار تصميم اخير اوپك پلاس را مورد لحاظ قرار داد، در بازه محدودي ماند. اين آژانس خاطرنشان كرد رشد عرضه نفت از سوي كشورهاي غيراوپك پلاس، همچنان به‌طور قابل توجهي فراتر از رشد تقاضا براي نفت خواهد بود.

ارسال نظر