کیا در حال ساخت خودرو‌هایی با مواد پایدار مانند قارچ و تور‌های ماهیگیری است!

۱۴۰۲/۱۲/۰۷ - ۰۶:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۷۲۱۸
کیا در حال ساخت خودرو‌هایی با مواد پایدار مانند قارچ و تور‌های ماهیگیری است!

برند کُره‌ای خودروسازی «کیا» در حال عملی ساختن تلاش بلندپروازانه‌ای برای تولید خودرو با استفاده از محصولات بازیافتی است. مدل نوآورانه EV۹ پیشرو است و کیا قصد دارد استفاده از این مواد را به مدل‌های دیگری مانند EV۶ تعمیم دهد. این تلاش با تکیه بر یازده ماده پایدار صورت می‌گیرد که به اجزای ضروری برای خودرو‌های آینده تبدیل خواهند شد.

پایداری خودرو فراتر از جنبه هایی، چون باتری‌ها و گاز‌های گلخانه‌ای است. خودروسازان نباید صرفا بر کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و ذرات مضر تمرکز کنند.

کل فرآیند تولید باید برای به صفر رساندن تولید آلاینده‌های کربنی و بر روی بهره وری منبع متمرکز شود.

در نتیجه، مفاهیم سنتی خودروسازی به آرامی در حال تکامل هستند و مصرف کنندگان شروع به توجه می‌کنند.

به گزارش فرارو به نقل از ال پائیس، کیا موتورز با تمرکز بر استفاده از مواد پایدار در تولید خودرو در خط مقدم این انقلاب است. مدل نوآورانه EV۹ پیشرو است و کیا قصد دارد استفاده از این مواد را به مدل‌های دیگری مانند EV۶ تعمیم دهد. این تلاش با تکیه بر یازده ماده پایدار صورت می‌گیرد که به اجزای ضروری برای خودرو‌های آینده تبدیل خواهند شد. مدل‌های تازه خودرو‌های ساخت کیا با اولویت دادن به پایداری بیش از همیشه دوستدار محیط زیست خواهند بود. در ادامه به برخی از موادی که می‌توانید انتظار داشته باشید به زودی در خودرو‌های تان ببینید خواهیم پرداخت:

۱- کفپوش بازیافتی

کیا از پلاستیک PET (پلی اتیلن ترفتالات)* بازیافتی در قسمت‌های مختلف داخلی از جمله تشک‌های کف ساخته شده از تور‌های ماهیگیری قدیمی استفاده می‌کند. این کار با بخشیدن زندگی دوم به مواد و کمک به مقابله با اثرات مضر تور‌های دور ریخته شده بر زندگی دریایی هدفی دوگانه را دنبال می‌کند.

۲- رنگ‌های طبیعی

ماده‌ای که به تدریج به طور گسترده تری مورد استفاده قرار خواهد گرفت پنبه ۱۰۰ درصد بازیافتی رنگ شده با رنگ‌های طبیعی ساخته شده از ریشه گیاهان یاقوتی و پوست گردو است. این ماده‌ای پایدار است که طیف تقریبا بی نهایتی از سایه‌ها و تفاوت‌های ظریف را ارائه می‌دهد. کیا در حال ساخت خودرو‌هایی با مواد پایدار مانند قارچ، تور‌های ماهیگیری است!

۳- پلاستیک‌های زیست توده

یکی دیگر از مواد نوآورانه با ظرفیت بالقوه بالا پلاستیک ساخته شده از منابع زیست توده تجدید پذیر مانند روغن‌های گیاهی، خاک اره، عصاره ذرت و نیشکر است. بیوپلاستیک‌ها وابستگی به سوخت‌های فسیلی را در فرآیند‌های تولید کاهش می‌دهند هم چنین، باعث کاهش یافتن خطر قرار گرفتن کارگران در معرض مواد شیمیایی مضر می‌شوند. می‌توان از آن در داشبورد، ستون‌های ساختاری و سایر عناصر داخلی خودرو استفاده کرد.

۴- بیوپلی اورتان

ماده‌ای است که کیا قصد دارد از آن برای جایگزینی چرم حیوانات در فضای داخلی خودرو‌های خود استفاده کند و حاوی عناصر گیاهی است که به کاهش انتشار کربن کمک می‌کند. بیوپلی اورتان نرم، شفاف است و چسبندگی خوبی برای صندلی‌های سرنشین راحت ارائه می‌دهد.

۵- چرم گیاهی

این نوع چرم گیاهی دارای ردپای کربن بسیار کمتری در مقایسه با چرم حیوانات است. چرم گیاهی مورد استفاده در مدل‌هایی مانند کیا نیرو (Kia Niro) حاوی تِنسِل است ماده‌ای ساخته شده از چوب اکالیپتوس که زیست تخریب پذیر است و بدون ضایعات تولید می‌شود.

۶- فوم پلی اورتان

فوم پلی اورتان کاربرد‌های متعددی دارد و دارای ویژگی‌هایی مانند دوام بالا و ظرفیت فشرده سازی است. کیا آن را با استفاده از روغن‌های طبیعی تولید می‌کند و از این ماده پایدار در خودرو‌های سری EV۹ استفاده می‌نماید.

۷- کاغذ بازیافت شده

سقف کیا نیرو با ۵۶ درصد فیبر کاغذ بازیافتی پوشیده شده است. استفاده از آن باعث کاهش ضایعات کاغذ می‌شود و برای تولید سلولز نیازی به قطع درخت نیست.

۸- بطری‌های پلاستیکی

نَمَد ساخته شده از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی نرم و بادوام است و هم چنین عایق صوتی خوبی را ارائه می‌دهد به همین دلیل است که در صندوق عقب کیا EV۹ استفاده می‌شود، زیرا برای حمل و نقل وسایل شخصی و حتی حیوانات خانگی ایده آل است.

۹- میسلیوم

این ماده زیستی از ریشه‌های قارچ میسلیوم تولید می‌شود که در یک قالب کشت می‌شود تا شکل دلخواه خود را به دست آورد. میسلیوم قوی، اما بسیار نرم است و در کنسول نمونه اولیه EV۳ استفاده می‌شود و مطمئنا برنامه‌های آینده دیگری نیز برای آن وجود خواهد داشت.

۱۰- رنگ بیولوژیکی

رنگ بیولوژیکی در حال حاضر کاربرد‌های محدودی دارد، اما جایگزین پایداری‌تر را برای رنگ‌های ساخته شده از نفت فراهم می‌کند. رنگ بیولوژیکی مورد استفاده کیا از روغن کلزا ساخته شده است که معمولا در صنایع غذا و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۱- پلاستیک بازیافتی

پلاستیک بازیافتی شاید مشهورترین ماده پایدار باشد. صنعت خودرو پلاستیک استفاده شده را به مواد جدید تبدیل می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که آن‌ها در محل‌های دفن زباله به پایان نمی‌رسند یا به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند. استفاده از آن همچنین نیاز به پلاستیک‌های جدید در فرآیند تولید را کاهش می‌دهد که به حفظ منابع غیر تجدید پذیر کمک می‌کند.

*یک پلیمر ترموپلاستیک از خانواده پلی استر‌ها می‌باشد که به روش پلیمریزاسیون مرحله‌ای از واکنش بین اسید ترفتالیک خالص (PTA) و مونو اتیلن گلیکول (MEG) تولید می‌گردد.

ارسال نظر