این علائم هشداردهنده یعنی سکته مغزی در کمین شماست

۱۴۰۲/۰۸/۱۱ - ۰۶:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۰۲۷۱
این علائم هشداردهنده یعنی سکته مغزی در کمین شماست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سکته مغزی را سومین علت مرگ و میر در دنیا، دومین علت مرگ و میر در ایران و اولین علت ناتوانی طولانی مدت دانست.

هرگونه اشکال در خون‌رسانی قسمت‌های مختلف مغز ممکن است باعث اشکال در عملکرد سلول‌های مغزی شود. سکته مغزی دو نوع مختلف دارد که با گرفتن سی‌تی اسکن مشخص می‌شود و شامل: عدم خونرسانی به قسمت‌های مختلف مغز و نیز خونریزی در یکی از رگ‌های مغزی است.

به گزارش بهداشت نیوز، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سکته مغزی را سومین علت مرگ و میر در دنیا، دومین علت مرگ و میر در ایران و اولین علت ناتوانی طولانی مدت دانست و گفت: در دنیا هر ۲ ثانیه یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود، هر۶ ثانیه یک نفر در دنیا و سالیانه ۶ تا ۷ میلیون نفر بر اثر سکته مغزی در جهان فوت می‌کنند.

دکتر صوفیوند افزود: به طور میانگین ۱۵۰هزار نفر در سال در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند که ۱۵% منجر به مرگ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از هر ۶ نفر یک نفر در طول عمر خود مبتلا به این بیماری خواهد شد، گفت: سن ابتلای آن در کشور ما یک دهه پایین‌تر از میانگین جهانی گزارش شده است و واضح است که برنامه‌ریزی‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای مدیریت این بیماری مهم و ضروری هستند.

معاون درمان دانشگاه گفت: علائم سکته مغزی که به طور ناگهانی ایجاد می‌شود شامل: ضعف یا هر گونه فلجی اندام، ضعف در تکلم بیمار به صورت سنگینی زبان، ضعف در عضلات صورت به صورت افتادگی گوشه لب، سرگیجه خیلی شدید و تاری دید است.

دکتر صوفیوند با اشاره به اینکه اهمیت سکته مغزی به این علت است که ما زمان طلایی ۴.۵ ساعت از شروع علائم برای درمان بیمار را از دست ندهیم، تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه علائم سکته مغزی بیمار بایستی با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نماید.

وی کنترل قند خون، چربی خون و فشار خون و همچنین عدم استعمال دخانیات، عدم استعمال الکل و مصرف لبنیات کم‌چرب، مصرف انواع مختلف میوه و سبزی و مصرف متعادل برنج و سیب زمینی و مواد نشاسته‌ای را در پیشگیری از بروز سکته مغزی بسیار ضروری دانست.

ارسال نظر