دوران مجوزهای زیرمیزی به پایان رسید

۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۱۷:۳۰:۱۸
کد خبر: ۲۱۲۵۷۷
دوران مجوزهای زیرمیزی به پایان رسید

در حالی که در سال‌های اخیر خبر تعطیلی بسیاری از کسب‌ و‌ کارها به علت فیلترینگ و ضعیف بودن اینترنت شنیده می‌شد و همچنین امروز خبرهای تعطیلی کسب و کارهای بزرگ موفق و رو به رشد به علت‌های تازه‌ای تشدید شده است، وزیر اقتصاد مژده صدور 620هزار مجوز کسب و کار را به شکل آنلاین می‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز، واضح است غیر از صدور مجوز کسب و کارها به بستر مناسب برای رشد و بلوغ نیز نیاز دارند. صدور مجوز باید به ایجاد و رشد یک کسب و کار و در نهایت کارآفرینی و رونق اقتصادی بینجامد. آیا آمار دقیقی هم از خروجی مفید این کسب و کارها که آقای وزیر نام بردند نیز در کشور وجود دارد؟

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت با عنوان «عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم» به تلاش دولت برای سهولت بیشتر در صدور مجوز کسب و کار در ایران تاکید کرد: اگر در چند ماه پیش روند گرفتن مجوز خیلی سخت بود و جوانان مجبور به دادن رشوه و یا زیرمیزی برای این امر بودند، دیگر این طور نخواهد بود.

تمام اقتصادهایی که عزم جدی برای پیشرفت اقتصادی دارند الویت خود را بر کم هزینه کردن تولید و انگیزه بخشیدن به همین نیروهای کارآفرینان فعال داخلی خود قرار می دهند. اولین گامی که ما در این زمینه برداشتیم شفاف کردن تمام شروط مجوزها در دستگاه‌های صادرکننده کشور بود.

این یک سند افتخار آمیز است

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: این مساله برای دولت پروژه بزرگی است، به جهت این که ابعاد اقتصادی و سیاسی پیچیده‌ای دارد. ذی‍نفعان و دستگاه‌هایی بودند که در اجرایی شدن این مهم مقاومت می‌کردند. دستور شخص رئیس جمهور بود که باید مجوز کسب و کار تسهیل شود.

ما موفق شدیم که بر این مقاومت‌ها تا حد زیادی غلبه کنیم. امروز که با هم صحبت می کنیم و تا این لحظه از درگاه ملی مجوزها 620 هزار مجوز کسب و کار تا الان به کارآفرینان کشور به شکل برخط اعطا شده است.

او همچنین گفت: خبر خوب اینکه تا آخر وقت امروز 100هزارمین پروانه کسب یا مجوز صنفی از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به شکل آنلاین صادر خواهد شد این مسیر جدیدی است که شامل همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور می‌شود امیدواریم با توسعه کامل و پوشش صددرصدی آن یک سند بزرگ افتخار آمیز برای تسهیل و کمک به بخش تولید داشته باشیم.

واقعا آینده روشن خواهد بود؟

سخنگوی اقتصادی با اشاره به چشم‌انداز اقتصادی کشور آن را روشن ارزیابی کرد: مبانی رشد اقتصادی که مربوط به سرمایه گذاری کشور بوده است، در آینده ثمر خواهد داد. زمانی در کشور عنوان می‌شد که مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می‌خواهند، اما آن نگاه در پشت درهای بسته تصمیماتی را اتخاذ می‌کرد که منجر شد دهه ۹۰ در اقتصاد ایران، دهه افول بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی باشد.

وی یادآور شد: دهه ۹۰ در حوزه سرمایه‌گذاری با شرایطی مواجه شدیم که نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد و درجا هم نزد، بلکه سرمایه‌گذاری‌های کشور ۴۷ درصد کاهش یافت. همچنین تشکیل سرمایه ثابت حوزه ماشین‌آلات، حدود ۶۱درصد کاهش داشت و تشکیل سرمایه ثابت در حوزه ساختمان با کاهش ۴۱درصدی مواجه بود و منجر به این شد که ظرفیت رشد بلندمدت اقتصاد ایران تضعیف شود. بر همین اساس تلاش دولت سیزدهم بر تقویت بنیان‌های رشد درازمدت قرار گرفت.

توسعه جهشی؛ برای دولت یا مردم؟

همچنان در حالی که تمام کشور و تمام کاربران اینترنت داخلی و یا فعالان کسب و کارهای آنلاین از وضعیت نامناسب اینترنت کشور گله‌مند هستند، اما برای دولت افزایش فیبر نوری یک دستاورد محسوب می‎‌شود. افزایش فیبر نوری و دسترسی بیشتر مردم به اینترنتی که بی‌کیفیت است، سرعت استاندارد ندارد و هر روز قسمت جدیدی از آن فیلتر می‌شود، آیا دستاوردی بزرگ است؟

خاندوزی در این نشست با اشاره مجدد به این مساله گفت: در حوزه شبکه ملی اطلاعات درصد تحقق این شبکه در ۸ سال دولت قبل، ۲۵درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ این رشد به ۳۷درصد رسیده است؛ در این زمینه در سال ۱۴۰۱، ۵۸درصد و در تیر ماه امسال ۶۲درصد رشد را شاهد بودیم و امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم این رشد را به حداکثر برسانیم. همچنین خانواده‌های تحت پوشش فیبر نوری در سال ۹۹، ۸۵۷هزار خانوار بوده که در تیر ماه امسال این تعداد به ۳.۲میلیون خانوار رسیده است که حاکی از این است که توسعه بسیار جهشی در این زمینه اتفاق افتاده است.

معاون رئیس جمهوری در ادامه ارائه آمارهای مربوط به رشد در حوزه های مختلف به مقایسه تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار متصل به شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: در سال ۹۹، ۸۱درصد از این روستاهای بالای ۲۰ خانوار متصل به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند که این آمار در تیرماه امسال به ۹۱درصد افزایش یافته است.

ارسال نظر