اعزام هیات تجاری به عربستان با نقشه راه

۱۴۰۲/۰۴/۲۰ - ۰۳:۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۱۰۳۲۶

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی از اعزام هیات تجاری به عربستان خبر داد و خاطرنشان کرد: اتاق فکر برای توسعه روابط با عربستان تشکیل خواهیم داد و فاز اول نقشه راه را تهیه کردیم که به زودی از آن رونمایی می‌کنیم.

سمینار «همکاری‌‌های اقتصادی ایران و عربستان، چشم‌انداز بخش خصوصی» در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این سمینار، فریال مستوفی رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگان با بیان اینکه هماهنگی‌های دیپلماسی در دو کشور در جریان است، گفت: اقتصاد عربستان به مانند ایران اقتصاد دولتی دارد. اما این کشور تلاش دارد که وابستگی خود را به فروش نفت کاهش و سهم بخش خصوصی را در اقتصاد ارتقا بدهند. وی با اشاره به تلاش‌های بن سلمان برای تبدیل شدن به دولت توسعه‌گرا، تصریح کرد: عربستان ابزارها و بازارهای جدیدی برای تقویت تجارت بین‌الملل و شرکت‌های صادراتی معرفی کرده است.

به گفته مستوفی، عربستان ۱۰۳ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته است و در ۲۰۲۲ حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی انجام داد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عدد سرمایه‌گذاری عربستان خارج از این کشور را ۲۰ میلیارد دلار دانست و افزود: عربستان در حوزه‌های چون حمل و نقل، لجستیک، انرژی تجدیدپذیر و تولید خودرو برقی متمرکز شده است. 

وی با‌ تاکید بر اینکه ایران و عربستان می‌توانند همکاری خوبی بایکدیگر داشته باشند، افزود: عربستان به بخش معدن و صنایع معدنی توجه ویژه دارد و در تولید آهن و فولاد جایگاه ۲۱ را دارد اما به دنبال افزایش تولید و ارتقا رتبه خود در این بخش است. این کشور 48 ماده معدنی دارد که ارزش تقریبی مواد معدنی در عربستان ۲۷ و ۳ دهم تریلیون است. وی با اشاره به ایجاد روابط دوستانه بین عربستان و چین، گفت: پیشنهاد ما ایجاد اتحادیه اقتصادی در منطقه مانند اتحادیه اروپا است که این موضوع می‌تواند بهترین گزینه برای صلح پایدار و آینده متفاوت برای دو کشور باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در ایران تجربیات پایین دستی در حوزه نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی و .... داریم. رویداد امروز اولین برنامه ایران و عربستان است که به شناخت اقتصاد عربستان کمک خواهد کرد. وی در پایان از اعزام هیات تجاری به عربستان خبر داد و خاطرنشان کرد: اتاق فکر برای توسعه روابط با عربستان تشکیل خواهیم داد و فاز اول نقشه راه را تهیه کردیم که به زودی از آن رونمایی می‌کنیم.

 

ارسال نظر