تایید عمدی بودن مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۱:۵۸:۱۹
کد خبر: ۱۹۹۷۲۷

بالاخره بعد از سه ماه که از ماجرای مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان قمی گذشت و دادستان کل کشور در نامه‌ای به عمدی بودن این ماجرا اشاره کرد و از سویی هم این مساله به برخی شهرها و استان‌های دیگر کشیده شد، معاون وزیر بهداشت عمدی بودن این مسمومیت‌ها را تایید کرد.

حال سوال اینجاست که آیا تلاشی برای پیدا کردن فرد یا افرادی که به این کار دست زنده‌اند صورت گرفته است، از سوی دیگر باید هر چه زودتر انگیزه آنها برای انجام چنین کار پر خطری مشخص شود. به هر حال مدرسه همیشه خانه دوم دانش‌آموزان به شمار می‌رفته و باید امنیت در آن حکمفرما باشد. اگر بچه‌ها در مدرسه هم امنیت نداشته باشند دیگر والدین با چه اطمینانی باید آنها را به مدرسه بفرستند.

چرا باید چنین مدت طولانی بگذرد تا بالاخره مسوولان به این نتیجه برسند که ماجرا عمدی بوده است، آیا همان چند نمونه اول وقتی به صورت سریالی اتفاق افتاد نشان از عمدی بودن ماجرا نداشت. به هر حال باید تدابیر امنیتی لازم برای این مدارس اندیشیده شود. در حالی که مدارس به واسطه کرونا نزدیک به سه سال تعطیل بوده‌اند و بعد هم آلودگی هوا در شهرهای مختلف باعث این تعطیلی شد حالا دیگر مسوولان نباید اجازه بدهند که عوامل دیگری باعث تعطیلی تحصیل در جامعه شود. این تعطیلی‌های پی در پی مدارس می‌تواند تاثیر بسیار منفی در تحصیل دانش‌آموزان داشته باشد و حالا هم که دختران دانش‌آموز قم و چند شهر دیگر از ترس مسمومیت‌ها به مدرسه نمی‌روند. 

  افرادی دوست داشتند مدارس دخترانه تعطیل شود

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند. دکتر یونس پناهی در نشستی خبری در مشهد افزود: مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست. او که عضو اصلی کمیته علمی تخصصی بررسی این ماجرا نیز بوده است تصریح کرد: این موضوع با تاکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تاکنون مشخص شده، ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد. معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: دانش‌آموزان مسموم شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است. پناهی افزود: حفظ آرامش افراد مسموم در اولویت است چرا که برهم خوردن آرامش سبب ایجاد استرس، اضطراب و در نتیجه طولانی شدن روند بهبودی می‌شود.

 

ارسال نظر