دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۸/۰۴ - ۰۲:۳۸:۰۱
کد خبر: ۱۹۳۷۴۵

اعتراف مقامات استرالیایی به دادن باج به هکرها

یکی از مسوولان امنیت سایبری استرالیا گفت: در حالی که بزرگ‌ترین بیمه‌گر سلامت این کشور به شکل گسترده‌ای هک شده، موسسات بیمه به‌طور مرتب به هکرها باج می‌دهند تا داده‌های مسروقه را بازگرداند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، اظهارات مدیر شرکت مک کوایر تله کام که به ۴۲ درصد از کارمندان فدرال استرالیا از جمله اداره مالیات استرالیا خدمات امنیت سایبری ارایه می‌کند، نشانگر عدم آمادگی صنعتی است که در بحبوحه یک بحران ناشی از حملات هکری در کانون توجه قرار گرفته است. دیوید تودهوپ، مدیرعامل این شرکت، با اشاره به شرایط نامطلوب شرکت‌های بیمه سایبری که وی نامی از آنها نبرده است، گفت: «اینها بزرگ‌ترین شرکت‌ها در جهان هستند که آن قدر توانایی مالی دارند تا هر چه سریع‌تر به مجرمان و هکرها پول پرداخت کنند تا مسوولیت‌های خود را انجام دهند. در کدام حوزه دیگر از زندگی می‌بینید که شرکت‌های معتبر میلیون‌ها دلار به مجرمان پرداخت می‌کنند و همه‌چیز به نوعی خوب است؟» وی افزود: «شرکت‌های بیمه‌گری که به هکرها باج می‌دادند، هیچ راهی برای اطمینان از حذف داده‌ها توسط آنان نداشتند، به این معنی که اطلاعات حساس مشتری همچنان در معرض خطر افشای آنلاین باقی می‌ماند.» این ماه، بزرگ‌ترین شرکت بیمه سلامت استرالیا، به نام مدی بانک پرایوت، فاش کرد که یک هکر اطلاعات شخصی مربوط به وضعیت سلامت ۱۰۰ نفر از ۴ میلیون مشتری آن را دزدیده و برای بازگرداندن داده‌ها درخواست پرداخت باج کرده است. روز سه‌شنبه، مدی‌بانک گفت که مجرم اطلاعات ۱۰۰۰ مشتری دیگر را هم نشان داده و افزود که این تعداد احتمالاً افزایش می‌یابد.

واردات تراشه چین ۱۲،۴ درصد کاهش یافت

طبق داده‌های رسمی گمرک چین، واردات تراشه این کشور در ماه سپتامبر ۱۲.۴ درصد کاهش یافته است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این کاهش در حالی اتفاق می‌افتد که تنش میان چین و امریکا افزایش یافته و کمبود تراشه در مقیاس جهانی ادامه دارد. براساس آمار، این کشور آسیایی در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۴۷.۶ میلیارد تراشه وارد کرد، حال آنکه این شاخص در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی ۵۴.۳ میلیارد واحد بود. ارقام مذکور نشان‌دهنده روند نزولی واردات سالانه تراشه در چین است. در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، چین ۴۱۷.۱ میلیارد واحد تراشه وارد کرد که در مقایسه سالانه نشان‌دهنده ۱۲.۸ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن است. در ۲۰۲۱ میلادی تنش بین چین و امریکا به دلیل سیاست‌های مربوط به تراشه و کمبود جهانی آن سبب شد بسیاری از شرکت‌ها در چین انبوهی از ذخایر جمع‌آوری کنند. داده‌های جداگانه از دفتر آمار ملی چین نشان می‌دهد در مقایسه سالانه تولید داخلی تراشه در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۱۶.۴ درصد کاهش یافته و به ۲۶.۱ میلیارد واحد رسیده است. از سوی دیگر در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۲ میلاد کل تولید داخلی تراشه نیز ۱۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۲۴۵ میلیارد واحد رسیده است. دستیابی به خودکفایی در صنعت تراشه‌سازی در چین یکی از سیاست‌های اصلی دولت این کشور است، به خصوص در زمانیکه دولت امریکا با اعمال تحریم‌هایی پیشرفت آن در بخش نیمه رسانا را هدف گرفته است.

غول نرم‌افزاری اروپا از خروج از روسیه عقب‌نشینی کرد

شرکت نرم‌افزاری سپ آلمان ضرب‌الاجل خود برای خروج از روسیه را کنار گذاشت و علت این امر را نگرانی از شرایط کارکنان خود در این کشور اعلام کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز این شرکت قصد داشت خروج از روسیه را تا قبل از پایان سال جاری میلادی نهایی کند، اما این گروه نرم افزاری آلمانی نتوانسته خریدار برای ساختمان‌های خود پیدا کند و با مشکلاتی که برخی شرکت‌ها برای خروج از روسیه با آن مواجه هستند، دست و پنجه نرم می‌کند. SAP در ماه آوریل به شرکت‌هایی مانند اوراکل، سیلزفورس و غیره ملحق شد و برنامه‌های خود را برای خروج از روسیه پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین، اعلام کرد. این امر باعث افزایش تحریم‌های غرب علیه شرکت‌های روسی و مدیران موسسات تجاری این کشور شد. در ماه ژوئیه، لوکا موچیچ، مدیر مالی سپ، گفت این شرکت تا پایان سال جاری میلادی روند خروج از روسیه را تکمیل خواهد کرد و هزینه ۳۵۰ میلیون یورویی آن را هم بر عهده خواهد گرفت. منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: در حالی که SAP مراکز داده و تجارت ابری خود را در روسیه تعطیل کرده، همچنان قراردادهای سالانه‌ای برای ارایه خدمات تعمیر و نگهداری در روسیه دارد که باید به آنها پایبند باشد و در غیر این صورت با خطرات قانونی و حقوقی مواجه خواهد شد. علاوه بر این شرکت مذکور مجبور است به تعهدات خود در قبال کارکنان بومی نیز پایبند باشد.

 

ارسال نظر