دور جدید مذاکرات آزادسازی ارزهای مسدودی

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۰۳:۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۸۸۷۹۸
دور جدید مذاکرات آزادسازی ارزهای مسدودی

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

مذاکرات برای آزادسازی ارزهای مسدودی کشور، با دیدار سفیر قطر در تهران با رییس‌کل بانک مرکزی، ادامه پیدا کرد.بنا بر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، در دیدار محمد بن حمد الهاجری سفیر قطر در تهران با دکتر علی صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت توسعه مناسبات دوجانبه بانکی و همکاری‌های بین‌المللی تاکید شد.طی هفته‌های اخیر نیز مذاکرات برای آزادسازی ارزهای مسدودی انجام شد و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.۲۲ فروردین امسال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، خبر توافق صورت گرفته با برخی منابع طرف قرارداد ایران را تایید کرد و گفت: چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.روز 18 اردیبهشت 1401، در بازار آزاد هر دلار امریکا در برابر 28 هزار و 410 تومان معامله می‌شود. سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 25 هزار و 717 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 25 هزار و‌ 461 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 473 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 189 تومان اعلام شده است.

    قیمت دلار در صرافی‌های بانکی  ۲۵ هزار و ۷۱۷ تومان شد 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) با ۱۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۷۱۷ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با ۱۲ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۴۷۳ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۴۶۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۸۹ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۴۸۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و۷۱۸ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۸۸۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۱۳۳ تومان اعلام شد. همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۷۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۹۷ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خرداد ماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه یافت. قیمت دلار به‌طور مشخص ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت ماند. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت. با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشت و تمایلی به خروج از این کانال ندارد.قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک‌ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون تومان و قیمت سکه بهار آزادی 7 میلیون و 350هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و350 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک‌ میلیون و 749 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 682 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    سکه ۷۰ هزار تومان ارزان شد

بازار طلا و سکه در دومین روز هفته شاهد نوسان کاهشی شد قیمت سکه تمام طرح جدید در کانال سیزده میلیون تومانی است. قیمت سکه طرح جدید (یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) با ۷۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۳ و ۵۵ دقیقه به ۱۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۳ میلیون تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج‌ میلیون و ۶۸۶ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۴۴ دلار و ۹۵ سنت معامله شد.رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است.سکه طرح جدید در ماه‌های پایانی سال گذشته در کانال ۱۱ میلیون و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته است و این رویه در سال جدید نیز ادامه داشت. سکه از ۱۴ فروردین ماه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد.

    رشد 13.4 درصدی قیمت دلار  و 7.9 درصدی سکه طرح جدید در سال 1400 

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که درسال1400 متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب 259,476 ریال و 301,831 ریال بود که نسبت به سال 1399 دلار امریکا 13.4 درصد و یورو 13.2 درصد افزایش یافت . همچنین متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران 11 میلیون و 322 هزار و 800 تومان و طرح جدید 11 میلیون و 600 هزار تومان بود که نسبت به سال1399 به ترتیب 10.2 و 7.9 درصد افزایش یافت.

 

ارسال نظر