اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۳:۲۸:۵۰
کد خبر: ۱۸۷۳۷۲

پسته در مرز ۴۰۰ هزار تومان

به دنبال افزایش قیمت در گروه آجیل، قیمت پسته تا مرز ۴۰۰ هزار تومان پیش رفته است. بررسی گزارشی از مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی در بهمن ماه امسال از این حکایت دارد که مغز گردو، پسته و بادام افزایش ۱۷ تا ۴۰ درصدی قیمت داشته‌اند. به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلو پسته به‌طور متوسط از ۲۲۷ هزار تومان در بهمن پارسال به ۳۱۸ هزار تومان در بهمن سال جاری رسیده و تا بیش از ۳۹۰ هزار تومان هر کیلو قیمت خورده است، این کالا در مقایسه با آذر سال جاری ۲.۶ و بهمن پارسال ۳۹.۸ درصد گران شده است.در رابطه با قیمت مغز گردو نیز از متوسط ۲۵۷ هزار تومان در بهمن ماه سال گذشته به ۳۰۰ هزار تومان در همین ماه در سال جاری رسیده که حتی تا بیش از ۳۳۵ هزار تومان هم قیمت خورده است. مغز گردو نسبت به آذرماه امسال ۱.۳ درصد و بهمن پارسال ۱۷.۱ درصد گران شده است.متوسط قیمت بادام درختی نیز در بهمن امسال بیش از ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو بوده و تا ۳۶۰ هزار تومان هم فروش رفته است، متوسط قیمت بادام در بهمن پارسال ۲۹۵ هزار تومان بوده است. بر این اساس بادام نسبت به آذرماه سال جاری ۲.۱ و بهمن سال پیش ۲۴.۶ درصد گران شده است. 

اما وضعیت صادرات این کالاها در آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال ۲۷۴۸ تن به ارزش بیش از ۲۳.۲ میلیون دلار بادام، ۴۲۶ تن به ارزش بیش از ۲.۵ میلیون دلار گردو، ۱۰۳.۳ هزار تن به ارزش بیش از ۶۲۱.۵ میلیون دلار پسته با پوست، ۱۵.۳ هزار تن به ارزش بیش از ۱۷۰.۷ میلیون دلار مغز پسته و ۶۴۷ تن به ارزش بیش از ۵.۱ میلیون دلار سایر پسته‌ها از ایران صادر شده است.

قیمت برنج خارجی و گوشت منجمد کاهش یافت

قائم مقام معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر کاهش قیمت انواع برنج خارجی و گوشت گوساله منجمد خبر داد. سعید راد گفت: در جلسه تنظیم بازار، تصمیماتی در حوزه کالاهای اساسی همچون برنج و گوشت گرفته شد که بر اساس آن قیمت برنج هندی از ۲۴ هزار به ۱۸ هزار و ۵۰۰، برنج پاکستانی از ۲۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان و برنج تایلندی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت که این کاهش قیمت از فردا در استان‌ها اجرایی می‌شود. به گفته وی، در این جلسه قیمت گوشت منجمد گوساله ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد. شکر و روغن به قیمت‌های قبل هستند و در این بخش از قبل هم افزایش قیمتی نداشتیم. صبح دیروز حجت‌الاسلام رییسی وزرای جهادکشاورزی و صمت را موظف کرد دلایل افزایش قیمت‌ها را با وجود کاهش نرخ ارز بررسی کنند. رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم، از دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست برای جلوگیری از  دلال بازی و رشد قیمت‌ها به ویژه در روزهای پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به کار گیرند. باوجود کاهش قیمت دلار در یک ماهه اخیر، قیمت کالا‌ها و خدمات به ویژه کالا‌های اساسی هنوز روند کاهشی خود را طی نکرده است. در برنامه تیتر امشب قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون گوشت گرم گوساله داخلی گوساله ۱۴۰ هزار تومان به صورت بسته‌بندی و ۱۲۰ هزار تومان به صورت چرخ‌کرده است.شرکت بازرگانی داخلی دام سبک و سنگین را از دامدار خرید تضمینی می‌کند که کمک به تولید است. به گفته راد، در بحث مرغ و تخم‌مرغ آرام‌ترین سال را شاهد هستیم و اکنون برای صادرات مرغ و تخم‌غ برنامه‌ریزی شده است.

افزایش ۹۵  درصدی قیمت برنج ثبت شد

به دنبال افزایش قیمت برنج در مدت اخیر آمار رسمی مرکز آمار ایران از گران شدن این کالا تا بیش از ۹۵ درصد حکایت دارد. طی دو ماه گذشته افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار شدت پیدا کرد و نرخ تا بیش از ۹۰ هزار تومانی برای هر کیلو نیز اعلام شد که در آمارهای رسمی مرکز آمار نیز افزایش قیمت برنج از ابتدای سال جاری مشهود بود و در مقاطعی رکوردهای تازه‌ای ثبت شد.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درباره متوسط قیمت کالاهای خوراکی در بهمن ماه نشان می‌دهد که برنج ایرانی نسبت به سال گذشته ۹۵.۳ درصد گران شده است؛ به‌طوری که قیمت هر کیلو در بهمن سال گذشته به‌طور متوسط ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که در دی ماه امسال به حدود ۵۷ هزار تومان رسیده و برای بهمن ماه متوسط قیمت ۶۷ هزار و ۳۰۰ و حداکثر ۷۶ هزار تومان گزارش شده است. قیمت برنج ایرانی در مقایسه با آذرماه نیز رشد ۱۸.۲ درصدی دارد. اما در رابطه با برنج خارجی نیز متوسط قیمت از بهمن سال گذشته با ۲۴ هزار به مرز ۳۰ هزار در دی ماه امسال رسیده و در بهمن ماه تا بیش از ۳۰ هزار تومان قیمت خورده است.

برنج خارجی ۳۵ هزار تومان هم در ماه گذشته فروش رفته است. بر این اساس این کالا نسبت به آذر ماه ۵.۸ و در مقایسه با دیماه ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان گران شده است. بر اساس گزارش گمرک ایران در ۱۰ ماهه امسال بیش از یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن به ارزش بالغ بر ۹۷۵ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار از گمرک ترخیص و وارد ایران شده است، این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد در وزن و ۲۷ درصد ارزش افزایش داشته است. در ۱۰ ماهه سال گذشته ۸۵۲.۵ میلیون تن به ارزش ۷۷۱.۱ میلیون دلار برنج وارد ایران شده بود.

 

ارسال نظر