قیمت بیت‌کوین ممکن است به ۳۸ هزار دلار برسد

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۱:۲۵:۱۷
کد خبر: ۱۸۶۱۶۰
قیمت بیت‌کوین ممکن است به ۳۸ هزار دلار برسد

برخی از تحلیلگران سرشناس بازار ارز دیجیتال معتقدند روند نوسان محدود قیمت بیت‌کوین که چند هفته‌ای به طول انجامیده است با سقوط به سطح 38.000 دلار به پایان می‌رسد و سپس یک روند صعودی جدید در بازار آغاز می‌شود. در حال حاضر، آمار مربوط به جریان پول در صندوق‌های ویژه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد که این هفته هم سرمایه‌گذاران بخشی از دارایی خود را از این محصولات خارج کرده‌اند. در حالی که صندوق‌های بیت‌کوین و اتریوم در این مدت با خروج سرمایه‌ مواجه شدند، صندوق‌های ویژه سولانا بیش از ۵ میلیون دلار ورودی داشته‌اند. وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال روز گذشته هم نزولی بود. در این روز هم قیمت بیت‌کوین کاهش یافت و هم فشار بیشتری به بازار آلت کوین‌ها وارد شد. در حال حاضر، شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به‌شدت ترسیده‌اند و بعضی از معامله‌گران هم هشدار می‌دهند که قیمت بیت‌کوین ممکن است بزودی به زیر کف یک ماه اخیر خود، یعنی 39.000 دلار برسد. داده‌های بازار نشان می‌دهد که در ابتدای روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی)، بیت‌کوین سطح حمایتی 42.000 دلار را از دست داده و قیمت 41.250 دلار را به عنوان پایین‌ترین سطح روزانه خود به ثبت رسانده است.

    بیت‌کوین همیشه در ژانویه  ضعیف عمل می‌کند

بسیاری از هولدرهای ارزهای دیجیتال که از اوج‌گیری و بسته‌شدن کندل قیمت در پایان ۲۰۲۱ ناامید شده بودند، فکر می‌کنند که در ابتدای سال ۲۰۲۲ قرار است اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد. با این حال، گزارش جدید وب‌سایت دلفی دیجیتال (Delphi Digital) نشان می‌دهد که ژانویه (دی) از لحاظ تاریخی همواره یکی از ناامید‌کننده‌ترین ماه‌های سال برای بیت‌کوین بوده است. دلفی دیجیتال توضیح داد که «کاهش رشد نقدینگی در بازارهای جهانی» و «انتظار معامله‌گران برای اجرای سیاست‌های پولی انقباضی» باعث شده است که قیمت بیت‌کوین کاهش یابد. این شرکت تأکید کرد که این مساله در رابطه با بازار سهام هم صدق می‌کند و به‌ نظر می‌رسد همبستگی شدیدی بین این دو وجود دارد. دلفی دیجیتال گفته است یکی دیگر از دلایل ضعف بیت‌کوین در دو ماه گذشته، کمبود حجم نقدینگی در بازارهای آتی (Futures) و بازار قراردادهای آتی دایمی (Perpetual Futures) و همچنین کاهش حجم قراردادهای آتی باز  (Open Interest) است. قراردادهای آتی دایمی یکی از محصولات معاملاتی مشتقه در بازارهای مالی هستند و تفاوت اصلی آنها با قراردادهای آتی معمولی این است که تاریخ انقضا ندارند. منظور از قراردادهای آتی باز هم آن دسته از قراردادهای آتی است که هنوز تسویه نشده‌اند. دلفی دیجیتال گفته است: «دلیل اصلی کاهش قیمت بیت‌کوین، مشکلات مربوط به نقدینگی در بازارهای آتی معمولی یا دایمی است. این مساله باعث شده است موقعیت معاملاتی یک سری از سرمایه‌گذاران لیکویید و ضعف اولیه بیت‌کوین تشدید شود.» این شرکت تحقیقاتی درباره آینده بیت‌کوین گفته است «طبق شاخص‌های کوتاه‌مدت، احتمالاً بدترین سناریوی ممکن را برای بیت‌کوین پشت‌ سر گذاشته‌ایم». سپس به این نکته اشاره کرد که شاخص ترس و طمع از مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت) تا حالا تا به این حد پایین نیامده بوده است. شرکت تحقیقاتی دیسنتریدر (Decentrader) هم نتایج مشابهی به دست آورده است. این شرکت متوجه شده از وقتی که قیمت بیت‌کوین به 41.000 دلار رسیده است، تعداد معامله‌گرانی که در توییتر شعار «در کف خرید می‌کنم» (I’m buying the dip) را منتشر می‌کنند، کم شده است. تحلیلگران گفته‌اند با توجه به اندازه و تداوم روند نزولی بیت‌کوین در دو ماه گذشته، صعود قیمت محتمل‌ترین سناریوی موجود است. آنها انتظار دارند که بیت‌کوین به‌‌سمت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود حرکت کند و به محدوده حمایتی بین 49.000 تا 50.000 دلار برسد؛ سطحی که اولین‌بار در تابستان ۲۰۲۱ شکسته شده بود. دیسنتریدر گفته است: «معتقدیم قبل از اینکه بیت‌کوین به شکست این سطح برسد، احتمالاً بین محدوده 44.000 دلار و 38.000 دلار نوسان خواهد کرد.» یکی از کاربران توییتر که با نام مستعار جان ویک، شخصیت مشهور سینمایی، فعالیت می‌کند، خطاب به معامله‌گرانی که در این روند نزولی ضرر زیادی متحمل شده‌اند، گفت: «فقط می‌خواهم به افرادی که در سرمایه‌گذاری‌هایشان ضرر کرده‌اند بگویم ایرادی ندارد. در همه چرخه‌ها این اتفاق می‌افتد. اکثر ما برای اینکه سرمایه‌گذار یا معامله‌گر بهتری شویم، حداقل یک بار در زندگی‌مان مجبور شده‌ایم این درد را تحمل کنیم. این اتفاق برای من هم افتاده است. فقط سعی کنید تسلیم نشوید.»

    فروش همچنان ادامه دارد

سرمایه‌گذاران برای پنجمین هفته متوالی، پول خود را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بیرون کشیدند. این وضعیت منعکس‌کننده حال‌وهوای نزولی بازار است و بیت‌کوین نیز یکی از بدترین شروع‌های سال جدید خود را تجربه کرده است. بر اساس گزارشی که شرکت تحلیلی کوین‌ شیرز (CoinShares) روز دوشنبه منتشر کرد، طی هفت روز منتهی به ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) ۷۳ میلیون دلار ارز دیجیتال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شده است. خروج پول در طول پنج هفته متوالی به ۵۳۲ میلیون دلار رسیده و به همین خاطر ارزش کل ارزهای دیجیتال باقی‌مانده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ۵۶.۱ میلیارد دلار سقوط کرده است. ۵۵ میلیون دلار از کل مقدار خروجی‌ها مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه بیت‌کوین بوده است. صندوق‌های مرتبط با اتریوم نیز مجموعاً ۳۰ میلیون دلار خروجی داشته‌اند. در این گزارش تأکید شده است که برای اولین‌بار در سال جاری، در روزهای چهارشنبه و جمعه هفته گذشته، ورود پول به صندوق‌های ارز دیجیتال صورت گرفته است. کوین شیرز گفته است: «ورود سرمایه نشان می‌دهد احساسات نزولی معامله‌گران پس از حرکات مثبت اخیر قیمت‌ها، در حال کاهش است.» حرکات قیمتی اخیر همچنان نسبتاً آهسته به‌ نظر می‌رسد. بیت‌کوین با ۲.۵ درصد کاهش قیمت در هفت روز گذشته اکنون حدود 41.000 دلار معامله می‌شود و اتریوم هم با ۳.۵ درصد کاهش در مدت مشابه، به 3.100 دلار رسیده است. از طرفی، سولانا ظاهراً موردعلاقه سرمایه‌گذاران بوده و مجموعاً ۵.۴ میلیون دلار ورود سرمایه در این صندوق‌ها به ثبت رسانده است. بر اساس گزارش کوین‌ شیرز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سولانا، از اوت ۲۰۲۱ (مرداد) تنها در دو هفته غیرمتوالی با خروج سرمایه مواجه شده‌اند. آن‌طور که از داده‌های پلتفرم تحلیلی گلسنود پیداست، تعداد درخواست‌های برداشت بیت‌کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال، به پایین‌ترین سطح خود در ۳ ماه گذشته رسیده است. این در حالی است که تعداد در خواست‌های واریز بیت‌کوین به صرافی‌های متمرکز هم به کف ۶ ماهه خود رسیده که نشان‌دهنده فعالیت اندک معامله‌گران است. میانگین متحرک ۷ روزه تعداد تراکنش‌های واریز بیت‌کوین به صرافی‌ها به ۲,۱۴۹ و میانگین متحرک ۷ روزه تعداد تراکنش‌های برداشت به ۱,۶۷۲ مورد رسیده است.

    ورود دوج کوین به حوزه دیفای

شبکه ثور چین (Thorchain) که یک استخر تأمین نقدینگی و صرافی غیرمتمرکز دارد، به‌تازگی پشتیبانی از دوج کوین را آغاز کرده است. دارندگان دوج کوین هم از این پس می‌توانند با مشارکت در تأمین نقدینگی استخرهای این پروتکل سود سهام‌گذاری دریافت کنند. به گزارش یوتودی، با پشتیبانی صرافی غیرمتمرکز ثور چین از دوج کوین، سرمایه‌گذاران بدون نیاز به صرافی‌های متمرکز می‌توانند این میم کوین را با بیت‌کوین، اتریوم، لایت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال موجود در این پروتکل معامله کنند. ثور چین از مدل بازارساز خودکار استفاده می‌کند؛ یعنی عملکرد آن شبیه به صرافی‌های غیرمتمرکز پرطرفداری مثل یونی سواپ است. با این حال، تفاوت مهم ثور چین با صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر این است که با استفاده از آن می‌توان خود ارزهای دیجیتال را به‌طور مستقیم معامله کرد. درنتیجه، دیگر نیازی به توکن‌های نماینده مثل رپد بیت‌کوین (wBTC) و رپد اتریوم (wETH) نیست. مهم‌تر از همه اینکه دارندگان دوج کوین، از این پس می‌توانند با مشارکت در تأمین نقدینگی استخرهای ثور چین، سود دریافت کنند. توسعه پروژه ثور چین را یک تیم ناشناس در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و در آوریل سال گذشته (فروردین) بلاک چین اختصاصی آن شروع به کار کرد. در ماه ژوییه (تیر)، این شبکه چندین بار هک شد و به همین خاطر به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. توکن ثور چین که با نماد «RUNE» در بازار شناخته می‌شود، به‌خاطر این هک‌ها صدمه زیادی دید؛ اما بعد از مدتی شرایط قیمتی آن بهبود یافت. برای کاهش پیامدهای ناشی از این حملات هکری، شبکه ثور چین در مقطعی موقتاً متوقف شد؛ موضوعی که در نهایت سبب شد کاربران غیرمتمرکزبودن این پروتکل را زیر سوال ببرند. افراد زیادی فکر می‌کردند که پس از رشد قابل‌توجه دوج کوین در سال ۲۰۲۱، این ارز دیجیتال دیگر فراموش می‌شود. با این حال، این میم کوین به راه خود ادامه داد و در حال حاضر، از نظر ارزش بازار در رتبه یازدهم قرار دارد. هفته گذشته، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، اعلام کرد که این مجموعه پذیرش دوج کوین را برای برخی از محصولات خود آغاز کرده است. او در توییت اخیر خود، با اشاره به این نکته که بنیان‌گذاران دوج کوین آن را با هدف سرگرمی ایجاد کرده بودند، مجدداً گفت که به احتمال زیاد، این ارز دیجیتال سرگرم‌کننده‌ترین نتیجه را هم به نمایش خواهد گذاشت.

 

ارسال نظر