جهان در آستانه همه‌گیری کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۰۸
جهان در آستانه همه‌گیری کرونا

گروه جهان|

 ویروس کرونا با عبور از مرز بلاروس، نیوزیلند، لیتوانی، آذربایجان و هلند محدوده شیوع خود را به ۵۷ کشور افزایش داده و با ورود به نیجریه قاره آفریقا را نیز به‌طور جدی تهدید کرد. همزمان با افزایش شتابان شیوع ویروس کرونا در چین، کره جنوبی و ایتالیا شمار مبتلایان به این ویروس از سطح جهان از مرز ۸۳ هزار نفر گذشت. در همین حال، تایید نمونه‌های ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در قاره اروپا سرعت گرفته، به‌طوری که تعداد بیماران در آلمان و فرانسه با جهش مواجه شده و تعداد کشورهای درگیر این شیوع ویروس کرونا در این قاره به ۲۲ کشور رسیده است.

شیوع ویروس کرونا به‌شدت بازارهای جهانی سهام را تحت تاثیر قرار داده و افت ارزش شرکت‌ها طی هفته جاری به ۳ تریلیون دلار بالغ شده است. از دوشنبه هفته جاری شاخص بورس‌های امریکا و اروپا حدود ۹ درصد سقوط کرده و افت چشمگیر شاخص در بازارهای بورس کره‌‌جنوبی و ژاپن نیز مشاهده می‌شود. خبرگزاری رویترز میزان افت ارزش شرکت‌ها در بازارهای جهانی بورس را ۳ تریلیون دلار تخمین زده است.

در حالی که بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نگران پیامدهای ویروس کرونا بر روی اقتصاد هستند، نتایج مدل سنجی‌ها نشان می‌دهد که باید نگران رشد کل جهان بود و حتی در امریکا که هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای چین قرار دارد، رشد اقتصادی می‌تواند به اندازه 0.2درصد تا 0.4 درصد در سه ماهه نخست امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یابد. فوربس نوشته: «در حال حاضر چین ۱۷درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد و ایجاد مشکل در اقتصاد این کشور با توجه به اندازه اقتصاد و سهم بالای این کشور از سبد تجاری کشورهای مختلف قطعا روی کل کشورها تاثیر خواهد گذاشت.»

شیوع ویروس کرونا فعالیت شرکت‌ها و کارخانه‌ها بزرگ را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. در تازه‌ترین مورد خودروسازی هیوندا پس از اعلام نتیجه مثبت آزمایش یکی از کارکنان این شرکت در کارخانه واقع اولسان کره‌جنوبی، فعالیت این کارخانه را به حالت تعلیق درآورده است. همچنین در ژاپن نیز مجموعه تفریحی دیزنی‌لند را که در نزدیکی توکیو قرار دارد به مدت دو هفته تعطیل کرد.

   هشدار سازمان بهداشت جهانی

در این میان رییس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده کشورهایی که فکر می‌کنند ویروس کرونا به آنجا سرایت نخواهد کرد مرتکب یک اشتباه مهلک می‌شوند. به‌گزارش رویترز، تدروس ادهانوم گفته: «هیچ کشوری نباید تصور کند که موارد ابتلا به ویروس کرونا نخواهد داشت، چنین تصوری یک اشتباه مهلک خواهد بود. نمونه ایتالیا، یکی از اعضای گروه ۷، واقعا تعجب‌آور بود. می‌توان نتیجه گرفت که در کشورهای پیشرفته دیگر نیز شاهد این موارد خواهیم بود.» او ادامه داده: «شیوع ویروس کرونا در ایران، ایتالیا و کره‎جنوبی یک نقطه عطف بوده و اگرچه ویروس به شکل جمعی منتقل و در قسمت‌هایی از این کشورها گسترش یافته ولی هنوز به مرحله انتقال گسترده در سطح جامعه نرسیده است.»

سازمان بهداشت جهانی روز ۱۱ بهمن وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد و از همه کشورها خواست اقدامات پیشگیرانه مثل کنترل افراد مظنون به تماس با ویروس، ایجاد قرنطیه و کارزارهای آموزشی بهداشت عمومی را اجرا کنند. تدروس ادهانوم اضافه کرده: «این ویروس ظرفیت بالقوه همه‌گیر شدن (پاندمی) را دارد. اکنون زمان ترسیدن و هراس نیست. زمان اقدام برای جلوگیری از ابتلا و حفظ جان مردم است.» او گفته پیشنهادهای دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا، در مورد کارهای ساده بهداشتی شبیه موارد پیشگیری از سرما خوردگی، از جمله شستن مکرر دست‌ها درست است. او در عین حال گفته سازمان بهداشت جهانی در حال مذاکره با برگزارکنندگان المپیک توکیو است و بعید است که تصمیم نهایی در مورد برگزاری این مسابقات در ماه ژوئیه در آینده نزدیک اتخاذ شود. ادهانوم گفته: «همه ما در همکاری با یکدیگر تلاش خواهیم کرد که این مناسبت بین‌المللی مهم اجرا شود.»

در ادامه همه‌گیر شدن شیوع کرونا، وزارت بهداشت ولز جمعه اعلام کرده یک فرد بازگشته از سفر به ایتالیا به عنوان نخستین مورد کرونا در این کشور ثبت شد. بدین‌ترتیب مجموع شمار مبتلایان به ویروس کرونا در بریتانیا به ۱۹ مورد رسیده است. همچنین دولت سویس جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای هرگونه تجمع بیش از هزار نفر را در این کشور ممنوع کرد. این ممنوعیت با هدف پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در سویس اعمال شده است. بر همین اساس، برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو نیز لغو شد.

   قرنطینه رییس‌جمهوری مغولستان

یورونیوز نیز گزارش داده که «خالتماگین باتولگا» رییس‌جمهوری مغولستان، پنجشنبه شب پس از بازگشت از سفر به چین به‎طور احتیاطی وارد قرنطینه ۱۴روزه شده است. باتولگا به همراه چند مقام دولتی دیگر از جمله وزیر خارجه مغولستان برای دیدار با رییس‌جمهوری چین به پکن سفر کرده بود. این هیات دولتی بلافاصله پس از بازگشت از چین در قالب اقدامی احتیاطی وارد قرنطینه ۱۴روزه شدند. با وجود اینکه تاکنون موردی از شیوع ویروس کرونا در مغولستان گزارش نشده ولی برای پیشگیری از شیوع آن مدارس این کشور تا پایان ماه مارس تعطیل خواهند بود.

موسسه روبرت کخ در آلمان اعلام کرده که از هر ۱۰۰ نفری که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ۱۵ نفر به‌شدت مریض می‌شوند. آمار و ارقام کنونی حاکی از آن است که یک تا دو درصد از مبتلایان به این ویروس جان خود را بر اثر بیماری از دست می‌دهند.

 

ارسال نظر