افت 21 درصدی معاملات ملک طی 8 ماه

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۰۷۰
افت 21 درصدی معاملات ملک طی 8 ماه

گروه راه و شهرسازی|زهره علامی|

 پس از سنت شکنی بازار مسکن در مهر ماه سال جاری و افزایش حجم معاملات با وجود کاهش همیشگی تعداد قراردادهای خرید و فروش در نخستین ماه پاییز نسبت به شهریور، گزارش منتشرشده از سوی اتحادیه مشاوران املاک درباره حجم معاملات مسکن در آبان ماه حکایت از آن دارد که حجم معاملات دوباره روند کاهشی داشته است.

درحالی که با بهبود حجم معاملات و رشد نسبی قیمت مسکن در مهرماه پیش بینی می‌شد که بازار مسکن در آبان و آذرماه هم روزهای خوشی را سپری کنند اما آمارها نشان از کاهش 53 درصدی تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد. همچنین حجم معاملات ملک در سراسر کشور طی 8 ماهه نخست سال جاری در قیاس با دوره مشابه سال قبل رشد منفی 21 درصدی را تجربه کرده است. با جهش قیمت مسکن در اردیبهشت سال گذشته، بازار مسکن روند تازه‌ای را در پیش گرفت و همگام با افزایش قیمت ماهانه، ‌حجم معاملات هم روند نزولی پیدا کرد تا اینکه در نیمه دوم سال گذشته روند افزایشی قیمت‌ها به‌طور محسوسی کاهش یافت تا اینکه دوباره در بهمن ماه شاهد رشد ماهیانه قیمت‌ها بودیم شرایط تا فروردین ماه هم ادامه داشت اما از اردیبهشت سال جاری و به رسم هرساله در این ماه، تعداد قراردادهای خرید و فروش بهبود یافت و به تبع آن هم قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

اما در خرداد ماه حجم معاملات روند نزولی یافت و قیمت‌ها رشد چندانی را تجربه نکرد این شرایط در تیر ماه هم ادامه داشت، اما در مرداد ماه ورق برگشت و رشد ماهیانه قیمت‌ها منفی شد. در شهریور ماه هم همین روند تداوم داشت البته با وجود کاهش قیمت‌ها، حجم معاملات همچنان نسبت به سال گذشته روندی کاهشی داشت تا اینکه در مهرماه دوباره تعداد قراردادهای خرید و فروش افزایش یافت. در این میان، بررسی بازار 7 ماه ابتدایی سال جاری بر اساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در هفت ماهه نخست سال 98 به حدود 35.8 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 57.5 درصد کاهش نشان می‌دهد، اگرچه حجم قراردادهای امضا شده در هفت ماهه نخست سال 97 هم نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 14.9 درصد افت داشته است که نشان از روند کاهشی حجم معاملات طی سه سال گذشته دارد. اما بررسی متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی 7 ماهه نخست سال جاری، 12میلیون و 710 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل81.3 درصد افزایش نشان می‌دهد، قیمت مسکن در 7 ماهه ابتدایی سال 97 نسبت به 96 هم رشد 55.4 درصدی داشته است.

    تغییر روند صعودی حجم معاملات

درحالی که انتظار می‌رفت روند افزایشی حجم معاملات مهر ماه، درآبان ماه هم ادامه یابد اما براساس تازه‌ترین آمارهای ارایه شده از سوی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، حجم معاملات انجام شده در آبان ماه 98، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: در 19روز نخست آبان 98، 8 هزار و 960 فقره معامله در پایتخت انجام شده است که 2 هزار و 509 فقره آن مبایعه‌نامه و 6 هزار و 394 فقره، اجاره‌نامه بوده است.

خسروی اضافه می‌کند: در19روز ابتدایی آبان سال 97 در تهران، 12 هزار و 35 فقره معامله انجام شده است که 5 هزار و 209 فقره آن مبایعه‌نامه و 6 هزار و 733 اجاره‌نامه بوده است. او ادامه می‌دهد: بررسی آمار مربوط به 19 روز نخست آبان ماه سال 97 و 98 حکایت از آن دارد که کل معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره در آبان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 26 درصد کاهش داشته است که 5 درصد آن مربوط به اجاره‌نامه و 53 درصد آن به مبایعه‌نامه اختصاص داشته است.

    کاهش 21 درصدی معاملات در کل کشور

افت کلی معاملات فقط مربوط به تهران نبوده است و در کل کشور هم شاهد کاهش تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن و رهن و اجاره بودیم، ضمن اینکه این کاهش فقط اختصاص به آبان‌ماه ندارد و طی 8 ماهه ابتدایی سال جاری، حجم کل قراردادها نسبت به مدت مشابه سال قبل، روند کاهشی داشته است.  به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، از اول فروردین 97 تا 19 آبان 97، تعداد کل قراردادهای امضا شده در کشور، 884 هزار و 114 فقره بوده است که 475 هزار و 292 فقره آن مبایعه‌نامه و 399 هزار و 157 فقره آن اجاره‌نامه بوده است. خسروی می‌افزاید: از اول فروردین 98 تا 19 آبان 98 هم حجم کل قراردادهای امضا شده در کل کشور697 هزار و 889 فقره بوده که 316 هزار و 520 فقره آن برای خرید و فروش و 375هزار و 527 آن اجاره‌نامه بوده است.  او اظهار می‌کند: در قراردادهای امضا شده در کل کشور طی 8 ماه ابتدایی سال جاری شاهد کاهش 21 درصدی حجم کل معاملات بودیم که 33 درصد آن مربوط به مبایعه‌نامه و6 درصد آن اجاره‌نامه است.

    کاهش 35 درصدی معاملات در پایتخت

در شرایطی که حجم کل قراردادهای کل کشور طی 8ماه نخست سال جاری 21 درصد کاهش داشته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد افت معاملات درتهران طی این بازه زمانی بیشتر بوده است، به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، درپایتخت از اول فروردین 98 تا 19 آبان 98 در تهران، شاهد ثبت 152هزار و 495فقره بوده است که 49 هزار و 245 مبایعه و 102هزار و 279فقره اجاره‌نامه بوده است. خسروی اظهار می‌کند: از اول فروردین 97 تا 19 آبان 97، تعداد کل قراردادهای امضا شده 235 هزار و 225 فقره بوده که 113 هزار و 841 فقره آن مبایعه‌نامه و 119 هزار و 616 هزار اجاره‌نامه بوده است. او بیان می‌کند: مقایسه آمار 8 ماهه ابتدایی سال 98 با 97 نشان می‌دهد که تعداد کل قراردادهای امضا شده در سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افت کرده است که 57 درصد در مبایعه‌نامه و 14 درصد در اجاره‌نامه کاهش داشته است. تحلیل آمارهای مربوط به 8 ماهه نخست سال جاری در کل کشور و تهران حکایت از کاهش حجم معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره در سال جاری دارد، ضمن اینکه افت تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در تهران نسبت به کل کشور چشمگیرتر بوده است.

 

ارسال نظر