دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۱:۱۵
کد خبر: ۱۵۵۵۹۴

حملات سایبری به بهانه دفاع از امنیت ملی

رییس اداره تبلیغات حزب کمونیست چین بر این باور است که برخی کشورها به بهانه دفاع از امنیت ملی حملات سایبری انجام می‌دهند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، هوانگ کونمینگ رییس اداره تبلیغات حزب کمونیست چین در جریان سخنرانی خود در آغاز کنفرانس جهانی اینترنت در شهر ووشن چین، تصریح کرد: «برخی کشورها به بهانه دفاع از امنیت ملی خود حملات سایبری را به دیگر کشورها و شرکت‌های تجاری انجام می‌دهند.» وی نام این کشورها را ذکر نکرد، اما چین تا به حال بارها امریکا و کشورهای اروپای غربی را به طراحی حملات سایبری علیه خود با هدف سرقت اطلاعات حساس متهم کرده است. کونمینگ افزود: «طرز فکر مربوط به دوران جنگ سرد جلوی تعاملات سازنده در فضای مجازی را گرفته است و رفتار زورگویانه تاثیر منفی بر اعتماد دوجانبه در فضای مجازی دارد. حملات سایبری به بهانه حفظ امنیت ملی تردیدها را در فضای مجازی افزایش داده و به مخالفت و فضای منفی در این زمینه افزوده است.» کنفرانس جهانی اینترنت در چین در روزهای اخیر در شرایطی در حال برگزاری است که تنش میان چین و امریکا بر سر موضوع‌های مختلف و از جمله صادرات محصولات فناوری امریکایی به چین و تداوم فعالیت شرکت هواوی در امریکا و دیگر کشورهای جهان تشدید شده است. در این کنفرانس نمایندگان شرکت‌های بزرگ فناوری مانند علی بابا، بایدو، مایکروسافت، کوالکوم، تنسنت و غیره حضور دارند تا ایده‌های خود در مورد زمامداری و مدیریت اینترنت را مطرح کرده و از ضرورت سیاست‌گذاری در مورد فضای مجازی دفاع کنند. پکن مدت‌هاست از ایده حاکمیت سایبری دفاع می‌کند و معتقد است کشورها باید در زمینه کنترل زیرساخت‌های اینترنتی که در اختیار دارند آزاد باشند.

ارایه محصولات تاریخ‌گذشته توسط آمازون

کمپانی آمازون اخیرا با بعضی از فروشندگان مواد غذایی خود که پس از خریدWhole Foods به زیرمجموعه خود اضافه کرده، به مشکل برخورده است. بر اساس گزارش‌های به دست‌آمده، گفته می‌شود که تعدادی از فروشندگان محصولات غذایی که با‌ آمازون همکاری می‌کنند، محصولات تاریخ مصرف گذشته به مشتریان خود فروخته‌اند. به گزارش دیجیاتو، بسیاری از فروشنده‌های شخص ثالث که از طریق فروشگاه مواد غذایی آمازون محصولات خود را به فروش می‌رسانند، از قوانین آمازون تخطی کرده و محصولات غذایی تاریخ مصرف گذشته فروخته‌اند. بعضی از این محصولات تاریخ انقضای ۲۰۱۷ داشته‌اند که بیش از دو سال از زمان توصیه شده برای مصرف آنها می‌گذرد. همچنین 40 درصد ار فروشندگان شخص ثالث حداقل پنج گزارش غذای تاریخ‌گذشته داشته‌اند. مشکل دیگر این است که اگر دنبال محصولی باشید که چند فروشنده آن را ارایه کنند، نمی‌توانید انتخاب کنید که از کدام خرید کنید و در نتیجه ممکن است از فروشنده‌ای خرید کنید که محصول منقضی‌شده برایتان ارسال کند. یکی از سخنگویان آمازون در همین رابطه گفته است که این فروشندگان هم باید به قانون و هم به ضوابط آمازون احترام بگذارند. بر اساس قوانین آمازون، محصولاتی غذایی که به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند باید حداقل ۹۰ روز ماندگاری داشته باشند. این کمپانی برای بررسی عمر محصولات خود، از ناظرین انسانی و هوش مصنوعی کمک می‌گیرد و با توجه به داده‌های به دست آمده، محصولات تاریخ‌گذشته را شناسایی کرده و غیر قابل فروش اعلام می‌کند. شاید بتوان گفت که نحوه برخورد آمازون با فروشندگان شخص ثالث می‌تواند دلیل مشکلات ایجادشده باشد. به خصوص زمانی که بدانیم آمازون، بازخورد‌های محصولات خریداری‌شده از انبار‌هایش را حذف می‌کند. از منظر آمازون این کار به نوعی مسوولیت‌پذیر بودن این کمپانی را نشان می‌دهد. این کار ممکن است اتفاقات مشابه را پوشش دهد و باعث شود که دوباره محصولات تاریخ‌گذشته به دست مشتری برسد. البته این کمپانی سخت در تلاش است تا محصول تازه را در اختیار کاربران خود قرار دهد ولی شاید همیشه نتواند تازگی محصولاتش را تضمین کند.

کاهش مصرف باتری آیفون با دارک‌مود

دارک مود یا حالت تاریک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های iOS 13 بوده و به سرعت در حال نفوذ کردن به اپلیکیشن‌های ثالث و وب‌سایت‌هاست. وب‌سایت PhoneBuff در جدیدترین آزمایش خود دارک‌مود را با لایت‌مود در آیفون XS مقایسه کرده و تاثیر آن در کاهش مصرف باتری را اندازه گرفته است. در این آزمایش از دو آیفون XS و دست‌های رباتیک استفاده شد و کارهای مختلفی همچون تایپ کردن، مسیریابی در نقشه گوگل، تماشای یوتیوب و کارهای دیگر در گوشی‌ها انجام گرفت. نتیجه این آزمایش جالب و البته تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. آیفون XS در حالت دارک‌مود باتری کمتری نسبت به آیفون دیگر با حالت لایت‌مود مصرف کرد و زمانی که آیفون لایت‌مود خاموش شد، آیفون دارک‌مود همچنان 30 درصد باتری داشت. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که میزان روشنایی در هر دو گوشی این آزمایش روی 200 نیت تنظیم شده بود؛ بنابراین در تنظیمات روشنایی تاریک‌تر و روشن‌تر تفاوت‌هایی را در مصرف باتری مشاهده خواهید کرد. اما در مجموع آیفونی که حالت دارک‌مود در آن فعال شده بود از آیفون لایت مود بیشتر روشن ماند. حالت تاریک وقتی بیشترین تاثیر را روی مصرف باتری می‌گذارد که نمایشگر از نوع OLED باشد.

 

ارسال نظر