اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۰:۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۵۲۹۹۹

اعتراض معدن‌داران  به تصمیم وزارت صنعت

تسنیم| رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه در ماه‌های آتی به‌طور حتم روند تعطیلی معادن آغاز خواهد شد، گفت: با اعمال عوارض بر صادرات مواد معدنی به هیچ عنوان کار معدن برای فعالان این حوزه اقتصادی نخواهد بود. سعید صمدی با اشاره به اینکه وزارت صنعت در طول شش ماه گذشته هیچ اقدام کارآمدی برای حل مشکلات معدن‌داران کشور انجام نداده است، اظهار کرد: جالب اینجاست اخیرا وزارت صنعت در اقدامی قابل تامل به جای حمایت از بخش معدن کشور، عوارض 20 تا 25 درصدی برای صادرات محصولات معدنی لحاظ کرده است. او با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه معدن‌کاران، اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی است، افزود: باید پاسخ داده شود معدن کار با مازاد تولید باید چکار کند. با اعمال عوارض بر صادرات مواد معدنی به هیچ عنوان کار معدن برای فعالان این حوزه اقتصادی نخواهد بود. رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با اعلام اینکه عوارض صادراتی باعث می‌شود در بخش قیمت‌گذاری دخالت‌ها اعمال و سنگ آهنی‌ها مجبور به فروش ارزان محصولات خود به کارخانجات فولاد شوند، تصریح کرد: اکنون فولادسازان از یارانه‌های انرژی بالایی برخوردار هستند که با این تصمیم سنگ آهن ارزان را نیز خریداری می‌کند، حال اگر معادن سنگ آهن تعطیل شود به آنها ربطی ندارد. او اضافه کرد: در ماه‌های آتی به‌طور حتم روند تعطیلی معادن آغاز خواهد شد چرا که اگر فعالیت اقتصادی برای معادن سودآور نباشد آنها مجبور به تعطیلی هستند. به گفته صمدی، آمارها نشان می‌دهد نیاز داخل سنگ آهن کشور 30 تا 32 میلیون تن است که در حال حاضر40 میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می‌شود.

ضرورت هدایت نقدینگی به بخش تولید

شاتا| وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات انجام گرفته از ابتدای امسال جهت تامین مالی واحدهای تولیدی از منابعی غیر از نظام بانکی، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، باید تسریع در به‌کارگیری روش‌های نوین در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی‌ترین روش‌ها محور پیگیری‌ها باشند. رضا رحمانی در جلسه بررسی ابزارهای نوین تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن اظهار کرد: تامین منابع مالی مورد نیازحوزه صنعت و معدن بیش از ۸۰ درصد وابسته به منابع بانکی بوده و این در حالی است که در برخی شیوه‌های تامین مالی شرایط سهل‌تر و قابل دسترس‌تر است و باید بنگاه‌ها بدان توجه بیشتری داشته باشند. او با تاکید بر استفاده از روش‌های نوین تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، گفت: ظرفیت‌های خوبی در سایر منابع مالی از جمله بازار سرمایه و صندوق‌های توسعه‌ای وجود دارد که ضرورت دارد در فرآهم آمدن مقدمات همکاری طرفین سرعت بیشتری به خرج دهیم.  رحمانی عنوان کرد: طبق برنامه‌ ششم توسعه می‌بایست ۴۰درصد منابع بانکی به حوزه تولید تخصیص می‌یافت که درسال 97، کمتر از ۲۷ درصد محقق شده که البته بیش از 70 درصد آن نیز تسهیلات تمدیدی است؛ این آمار خود نشان‌دهنده اهمیت توجه به سایر منابع تامین مالی است. او با اشاره به مشکلات به وجود آمده از محل افزایش حجم نقدینگی برای اقتصاد کشور، گفت: یکی از معضلات اقتصاد افزایش حجم نقدینگی است، تقریبا بالای 2000 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که در همین راستا یکی از بهترین روش‌های کنترلی آثار مخرب آن هدایت این منابع سرگردان به حوزه تولید است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در برخی روش‌های نوین تجمیع منابع مالی خرد و هدایت آن به بخش تولید، مشوق‌های خوبی طراحی شده که باید این روش‌ها به مردم معرفی و ظرفیت‌های مالی سرگردان در سطح کشور مورد مصرف صنعت و معدن و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشد.

گران‌فروشی و تخلف در اولین روز نمایشگاه مهر

تسنیم|معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه در نخستین روز برپایی نمایشگاه مهر، شاهد تخلفات بسیاری از جمله گران‌فروشی بودیم از استقرار اکیپ بازرسان در ٢ نقطه بوستان گفت‌وگو و حکیمیه خبر داد. شهرام میرآخورلو با اشاره به نخستین روز فعالیت نمایشگاه مهر در ٢ نمایشگاه حکیمیه تهران و بوستان گفت‌وگو با اعلام تخلفاتی همچون گران‌فروشی و عدم درج قیمت لوازم التحریر عرضه شده اظهار کرد: در بازرسی‌های انجام شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، متاسفانه شاهد تخلفات بسیاری در نخستین روز برگزاری نمایشگاه مهر در ٢ نقطه بوستان گفت‌وگو و حکیمیه تهران بودیم. او افزود: عمده تخلفات رخ داده در این بخش مربوط به عدم درج قیمت به خصوص در محصولات فانتزی و همچنین گران‌فروشی کیف مدارس بوده که با حضور بازرسان در این دو نقطه، برخورد تعزیراتی با متخلفان صورت گرفت. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: با توجه به این تخلفات و گزارشات ارسالی مقرر شد اکیپ‌های بازرسی در نمایشگاه مهر مستقر شوند و مردم می‌توانند هرگونه تخلف در این نمایشگاه را به این اکیپ‌ها گزارش دهند. او تاکید کرد: همچنین مقرر شد کمیته‌ای متشکل از اتحادیه مربوطه، به سرعت برای نرخ‌گذاری اقلام توزیعی در این نمایشگاه اقدام کند و لوازم‌التحریر و اقلامی که در این نمایشگاه عرضه می‌شوند با نرخی معادل ١5 درصد کمتر از قیمت بازار به دست مصرف‌کنندگان برسد.

 

ارسال نظر