فارغ‌التحصیلان نظام تعلیم و تربیت مهارت ندارند

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۴۹
فارغ‌التحصیلان نظام تعلیم و تربیت مهارت ندارند

وزیر کار می‌گوید اگر امروز با روند روبه رشد بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور مواجهیم به دلیل این است که فارغ‌التحصیلان نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزش عالی دارای توانمندی‌های مهارتی نیستند.

محمد شریعتمداری در مراسم روز ملی کارآفرینی درمحل وزارت کار گفت: شورای عالی مهارت تاسیس شد تا ضمن پیگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نهادهای مختلف را در این زمینه همراهی کند. یکی از رسالت‌های شورای عالی مهارت توجه به شیوه‌های نظام تعلیم و تربیت است.

  بازگشت نظام آموزشی به دوره محفوظات

وی ادامه داد: قبلا نظام آموزشی شش- سه- سه بود ولی دوباره تغییر کرد و ما به نظام آموزشی 70 سال قبل برگشتیم. در گذشته راهنمای تحصیلی وجود داشت که از دانش‌آموزان مصاحبه‌هایی می‌گرفت و با توجه به تمایل و سلایق دانش‌آموزان مهارت‌های آنها را با نیازهای بازار کار می‌سنجید. وقتی دانش‌آموز فارغ‌التحصیل می‌شد آمادگی ورود به بازار کار را پیدا می‌کرد و بعد از آن دوره تحصیلی جامعی به وجود آمد که همه مهارتها را به دانش‌آموزان می‌آموختند و کم کم این شیوه از نظام آموزشی خارج شد و ما به دوره محفوظات بازگشتیم.

  بها دادن به جایگاه مهارت‌آموزی

وزیر کار خاطرنشان کرد: امروز ما اشتباه کرده‌ایم و راه را درست نرفته‌ایم. چیزی که در مملکت باب شده تیتر است. هر کسی در هر مقام و جایگاهی باشد عنوان مربوطه را کسب کرده است ولی به مهارت که یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های جامعه است جایگاه داده نشده است در حالی که باید به جایگاه یک جوشکار هم به لحاظ اجتماعی و هم دستمزد بها و جایگاه بدهیم. به گفته شریعتمداری، نظام آموزشی ما از نیروی متخصص حرفه‌ای دارای دانش و مهارت بی‌بهره است که یکی از نواقص به شمار می‌رود لذا اگر نظام آموزشی ما افراد ماهر و متخصص را تربیت نکند جامعه توسعه یافته‌ای نخواهیم داشت.

  نظام کارآفرینی در حال پوست‌اندازی

وزیر کار تصریح کرد: خوشبختانه نظام کارآفرینی ما در حال شکل‌گیری و پوست اندازی است و در کنار آن نظام دستمزد، روابط کار، بیمه و تامین اجتماعی هم باید تغییر کند. تاکسی‌های اینترنتی که راه افتاده است نظام بیمه و دستمزد ما نمی‌تواند پاسخگوی این سیستم جدید باشد و باید برای حمایت بیمه‌ای و حقوقی از شاغلان این بخش تازه وارد پیش بینی‌های لازم را صورت دهیم.

  ۳۸ درصد بازار کار دست کارآفرینان

وی با بیان اینکه 38 درصد بازار کار در دست کارآفرینان است گفت مابقی فضای کسب و کار در اختیار خویش فرمایان است. رتبه ما از نظر کارآفرینی در جهان بهبود یافته و از رتبه 82 به رتبه 72 رسیده است.

شریعتمداری افزود: سال قبل یک‌چهارم نمایشگاه الکامپ در تسخیر استارتاپ‌ها و فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های صنعتی بود ولی امسال بیش از نیمی از فضای نمایشگاه را در اختیار گرفته بودند. همچنین در این مراسم، معاون وزیر کار با انتقاد از آموزش‌های تئوری و غیرعملی کلاس‌های کنکور گفت: ما نگران نسل آینده کشور هستیم که با چنین آموزش‌هایی توانمند نمی‌شوند و نمی‌توانند به تناسب اقتصاد دانش‌بنیان فرصت‌های کسب‌وکار را در اختیار بگیرند.

سلیمان پاک سرشت در مراسم روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بزرگداشت فعالان حوزه مهارت در وزارت کار اظهار کرد: برای توفیق در حوزه مهارت آموزی باید همه کشور به کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیایند و در دولت و مجلس هر برنامه و اقدام توسعه‌ای که تصویب می‌شود در کنارش این سوال مطرح شود که آیا نیروی انسانی ماهر و توانمند برای اجرای آن برنامه وجود دارد یا نه؟ اگر تامین نیروی مهارتی را در کنار تصمیم‌گیری‌های کلان خود قرار بدهیم، تحول لازم در حوزه مهارت‌آموزی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در تمام کشورهای منطقه جریان جدی برای موضوع مهارت آموزی شکل گرفته و خوشبختانه در کشور ما نیز با کمک مجلس شورای اسلامی، قانون نظام جامع مهارت آموزی تصویب و به تبع آن شورای عالی آموزش‌های مهارتی تشکیل شده است تا با امیدواری بیشتری در این زمینه گام ‌برداریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به اهم اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت با پیگیری‌هایی که کردیم متوجه شدیم باید متناسب با نیازهای محلی کار کنیم و لذا در جهت استقرار نظام حکمرانی و مدیریت محلی آموزش‌های مهارتی پیش رفتیم و در این زمینه اختیاراتمان را به استان‌ها واگذار و شورای مهارت در استان‌ها را فعال کردیم. پاک سرشت بحث اختصاصی شدن درآمدهای سازمان فنی و حرفه‌ای را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: برای آنکه در هر استانی یک نظام و برنامه خاص برای مهارت آموزی آن استان دیده شود نیاز داشتیم این بحث را عملیاتی کنیم.

 وی گسترش نهضت مهارت افزایی را از جمله اولویت‌های سازمان متبوع خود ذکر کرد و گفت: برنامه دوم ما در یک‌سال گذشته ایجاد نهضت مهارت افزایی و توسعه و ترویج مهارت آموزی بود و در بحث مهارت افزایی بیشتر به دنبال شکل‌گیری همکاری‌ها  بودیم.

معاون وزیر کار با بیان اینکه امروز دغدغه ما مهارت نداشتن همه ایرانیان نیست، گفت: دغدغه ما مرتبط نبودن شرکای اجتماعی با همدیگر در این زمینه است. چرا که کار مهارت‌آموزی یک ائتلاف جمعی می‌خواهد. لذا تفاهم‌نامه‌های موثری را با بنگاه‌های مختلف بستیم و مجمع خیرین هم در این زمینه اعلام آمادگی کردند. وی از ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های سازمان نام برد و گفت: متاسفانه آنطور که باید در سال گذشته کسی ما را در حوزه ترویج آموزش‌های مهارتی همراهی نکرد. قطعا در خصوص مهارت آموزی در کشور غفلت‌هایی صورت گرفته است در حالی که در پذیرش حوزه مهارت‌آموزی باید ۱۰ برابر کار کنیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: کلاس‌ها و آموزشگاه‌های کنکور امان خانواده‌ها را بریده و من نگرانی جدی برای نسل آینده دارم که توانمند نیست و به تناسب اقتصاد دانش بنیان نمی‌توانند فرصت‌های کسب و کار را در اختیار بگیرند. پاک سرشت در پایان اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با کمبود تقاضای آموزشی مواجه هستیم لذا درخواست من این است که از فضاهای آموزشی برای ترویج نهضت مهارت‌آموزی استفاده کنیم.

 

ارسال نظر