ورود کالای قاچاق و بی‌کیفیت به بازار

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۱۳۸
ورود کالای قاچاق و بی‌کیفیت به بازار

گروه دانش و فن   

بسیاری از دست اندرکاران و فعالان حوزه‌ای تی معتقدند وجود برخی قوانین نه تنها مشکلات د ر این عرصه را رفع نکرده است، ‌بلکه این قوانین به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی باعث ورود کالای قاچاق، ‌کالای بی‌کیفیت و... شده است. از همین رو در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتقاد از روند ثبت سفارش و واردات کالاهای فناوری اطلاعات توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت صمت، خواستار بهبود این روند شدند.

آزاد معروفی رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای کشور با بیان اینکه مشکلات اصلی واردات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت صمت مربوط می‌شود، گفت: این مشکلات باید با تعامل دو طرفه برطرف شود، امسال دومین سالی است که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مسوولان وزارت صمت درخواست می‌کنیم تا در جلسات حضورداشته باشند و با شنیدن موانع و مشکلات راهکارهای اجرایی را اتخاذ کنند، اما تا به امروز مسوولان دولتی در این جلسات حاضر نشده‌اند و مشکلات نیز همچنان پابرجاست .

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی چند سالی است که در تعامل با رگولاتوری عمل می‌کند، ‌خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به واردات بیش از دو سال طول کشیده است و فشارها درباره ثبت سفارش از سازمان تنظیم، موجب افول در اقتصاد دیجیتال شده است و نه تنها منجر به کند شدن توسعه زیر سساخت‌ها در این عرصه شده است بلکه با دامن زدن به اقتصاد پنهان خاکستری و قاچاق، ‌منجر به بیکاری برخی از افراد و فعالان در این عرصه شده است .

معروفی با بیان تکنولوژی روزبه‌روز در حال تغییر است و توسعه هم نیازمند تجهیزات افزود: امیدواریم تحریم‌های داخلی شکسته شود چرا که در صورت شکسته شدن تحریم‌ها استارت‌آپ‌ها راه می‌افتند و دولت الکترونیک ایجاد می‌شود. در غیر این صورت زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات که زیرساخت‌های خیلی از صنایع است، متوقف خواهد شد.

در ادامه احسان زرین‌بخش دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای کشور با اشاره به قانون تایید نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اظهار کرد: این قانون امسال وارد سال دوازهم خود می‌شود و کهنه بودن این قانون معضلات زیادی را به وجود آورده است. رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی‌کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده است و کارآفرین‌ها با این قانون به مشکل برمی‌خورند.

دبیر کمیسیون شبکه سازمان نصر اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات حتی اجازه نداد پیشنهاد بخش خصوصی در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح شود، افزود: فناوری اطلاعات، اطلاعات به‌روز را برای تصمیمات اقتصادی در اختیار مدیران ارشد می‌گذارد، بنابراین اگر IT را از کشور حذف کنیم، مثل ماشینی هستیم که در تاریکی قدم می‌گذاریم.

زرین‌بخش گفت: یکی از اعتراضاتی که داریم، مربوط به آزمایشگاه‌های تست تجهیزات فناوری اطلاعات است.  تست برخی از تجهیزات واردشده در این آزمایشگاه‌های قدیمی واقعاً امکان‌پذیر نیست درحالی که بخش خصوصی می‌تواند از عهده آن برآید. ما تجهیزاتی وارد می‌کنیم که تحریمی است و باعث ورود فناوری به کشور می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم سازمان‌ها و مجموعه‌ها، خودتحریمی را به ما تحمیل نکنند.

وی با اشاره به اعمال محدودیت برای واردات کالاهای فناوری اطلاعات گفت: برای واردات کالا محدودیت دلاری در نظر می‌گیرند یا می‌گویند باید کالایی وارد شود که قبلا هم وارد شده است؛ درحالی که سرعت رشد محصولات تکنولوژی بسیار بالاست و اگر بخواهیم کالایی وارد کنیم که قبلا وارد شده است، هیچگاه نمی‌توانیم تجهیزات نسل پنجم را وارد کشور کنیم.

همچنین مجید کریمی عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه همه مردم در ایران با مشکلات ناشی از تحریم و روابط بین‌الملل روبرو هستند، گفت: ارتباط دادن مشکلات با تحریم‌ها، ناصحیح است. مشکلات ما منشأ داخلی دارد و نوک پیکان انتقادات ما متوجه دو سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت صمت

است. وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات علاقه به خدمت‌رسانی در حوزه‌هایی دارد که برای خودش مشخص کرده است. در شروع به کار این سازمان، حوزه‌اش صرفاً تاییدیه برای واردات تجهیزات رادیویی بود، بعدها تجهیزات کابلی و کالاهای دیگر نیز به آن اضافه شد. در حال حاضر هم تمام تعرفه‌های کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات چه در ثبت سفارش و چه خروج از گمرک نیازمند اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات است؛ فرآیندی که چند روز و بعضا چند هفته زمان‌ می‌برد. این عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی با بیان اینکه مشخص‌ترین اثر عملکرد سازمان تنظیم مقررات در ۱۵ سال گذشته تقویت بازار خاکستری واردات بوده است، گفت: در نتیجه، فعالان اصلی این حوزه را یا وادار به کاهش فعالیت و ترک بازار کرده یا آنها را به سمت بازارهای خاکستری تشویق کرده است و نتیجه همین می‌شود که قیمت تمام‌شده کالا افزایش پیدا کند.

کریمی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری اطلاعات یا تعرفه‌های بی‌منطق وضع می‌شود یا به بهانه حمایت از مجموعه‌هایی که ادعای تولید داخلی دارند، واردات در مقطعی ممنوع می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم مجموعه‌ای را که مدعی تولید داخل است، حمایت کنیم، می‌توانم با اقداماتی مانند ارایه معافیت‌های مالیاتی یا تعرفه‌های ترجیحی برای واردات این کار را انجام دهیم، درحالی که تنها اثر تصمیم‌های کنونی، افزایش قیمت حباب گونه برای کالاهایی است که ورودشان را ممنوع کرده‌ایم و ضررش را مصرف‌کننده می‌بیند.

در ادامه این نشست مهدی نگینی عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بیان کرد: برخی مقررات و قوانین ناکارآمد در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در روند تایید نمونه و روند ثبت باعث شده ورود کالا از مبادی غیررسمی، رسمیت پیدا کند و این ورود غیرمتعارف هم قیمت تجهیزات را افزایش داده و همزمان، امنیت و کیفیت را به خطر انداخته است. با توجه به اینکه همواره اظهار می‌شود سیاست‌های کلی نشان از حمایت از کسب‌وکارها دارد، بنابراین امیدواریم اختلالات ایجادشده حل شود.

 

 

ارسال نظر