اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۰:۴۷:۵۹
کد خبر: ۱۴۳۱۲۹

اینستاگرام فعلا محدود نمی‌شود

خانه ملت| دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: رفتار اخیر اینستاگرام محکوم است ولی فعلا محدودسازی این شبکه اجتماعی در دستور کار نیست. ابوالحسن فیروزآبادی درباره رفتار اخیر اینستاگرام در مسدود کردن صفحات فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استناد به سیاست ایالات متحده مبنی بر قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، گفت: شورای عالی فضای مجازی در بیانیه خود در قبال این رفتار اشاره‌ای داشت مبنی بر اینکه مردم باید توجیه شوند؛ زیرا آنها نمی‌توانند کارهای جدی خود را بر بستر پیام‌رسان‌های خارجی انجام دهند که یک طرفه نسبت به فیلتر کردن برخی از صفحات -فقط به دلیل شکل ظاهری لوگوی آن صفحات- اقدام می‌کنند. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این پیام‌رسان‌های خارجی برای مردم قابل اتکا نیستند، تصریح کرد: بحث ما این است که حتما باید پیام‌رسان ملی شکل گیرد؛ البته این کار سخت است ولی در آینده نزدیک انجام خواهد شد. وی درباره عکس‌العمل ایران در قبال اینستاگرام گفت: در حال حاضر رفتار اینستاگرام را محکوم می‌کنیم؛ فعلا محدودسازی آن در دستور نیست. فیروزآبادی، افزود: پیام‌رسان مشابه اینستاگرام در داخل کشور وجود دارد؛ البته مردم هم باید استقبال کنند و پیام‌رسان‌های داخلی هم چنان قدرتی داشته باشند.

تولید مروارید مصنوعی  از باکتری

نیو اطلس| مروارید یکی از مستحکم‌ترین مواد جهان است که برای اولین‌بار از دو نوع باکتری برای تولید آن به روشی ارزان قیمت و سازگار با محیط زیست استفاده شده است.  با استفاده از روش یادشده تکثیر مرواریدهای مصنوعی هم امکان پذیر می‌شود و از این محصول خاص می‌توان در حوزه‌های گوناگونی استفاده کرد. مروارید از طریق قرار گرفتن در پوشش صدفی مستحکمی تولید می‌شود و دارای ریزساختارهای متنوعی است که حاوی کلسیم، صفحات کربنات و ملاتی از جنس بیوپلیمر است.

مدل مصنوعی مروارید که با همکاری محققان امریکایی و سوییسی تولید شده نیز کم و بیش دارای همین ترکیبات است. اما برای افزایش دوام آن از اوره و مقدار بیشتری کلسیم نیز استفاده شده است. باکتری که برای تولید مروارید مذکور به کار گرفته شده، Sporosarcina pasteurii  نام دارد و واکنش میان اوره و این باکتری باعث شکل‌گیری یک لایه باریک از کربنات کلسیم و کریستال‌هایی می‌گردد که در نهایت مروارید مصنوعی را شکل می‌دهد.

در ادامه این فرآیند از باکتری دیگری به نام

 Bacillus licheniformis استفاده می‌شود که ترکیب آن با مواد قبلی به شکل‌گیری لایه‌ای از یک پلیمر مستحم  روی لایه کربنات کلسیم می‌انجامد. تکمیل این فرآیندهای شیمیایی برای تشکیل باکتری در مجموع یک روز به طول می‌انجامد. پژوهشگران هم‌اکنون در تلاش برای یافتن راهی به منظور تسریع این فرآیند هستند.

سریلانکا  شبکه‌های  اجتماعی را مسدود کرد

بی بی‌سی| در‍ پی بمب‌گذاری در سریلانکا دولت این کشور تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، واتس‌آپ و اینستاگرام را مسدود کرده است. هدف از این اقدام جلوگیری از انتشار اخبار جعلی اعلام شده است. مدت زمان کوتاهی پس از بمب‌گذاری در سریلانکا، اخبار جعلی بطور فراگیر در شبکه‌های اجتماعی این کشور منتشر شد. در همین راستا دولت در اقدامی تمام شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده است. بطور دقیق دولت سریلانکا برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی فیس‌بوک، واتس‌آپ، اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت و وایبر را ممنوع کرده است. هنوز مشخص نیست این ممنوعیت چه زمان رفع می‌شود.

از سوی دیگر این اقدام در زمانی انجام می‌شود که شبکه‌های اجتماعی برای کنترل گسترش اخبار جعلی در تقلا هستند. روز یکشنبه بیش از ۳۰۰ نفر در عملیات بمب‌گذاری در کلیسا و هتل‌ها جان باختند. «رانیل ویکرماسینگه‌» نخست وزیر سریلانکا از مردم درخواست کرد تا از انتشار اخبار تأیید نشده خودداری کنند. پس از این درخواست ممنوعیت بر شبکه‌های اجتماعی این کشور اعمال شد. دولت نیز اعلام کرده ممنوعیت مذکور موقت است اما تا زمان تکمیل تحقیقات ادامه می‌یابد. از سوی دیگر چنین اقدامی در سریلانکا بی‌سابقه نیست.

شکل ظاهری توییتر  تغییر   می‌کند

سی نت| توییتر در حال تست و آزمایش شکل ظاهری جدیدی برای پلت‌فرم دسکتاپ این شبکه اجتماعی است.  توییتر که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در جهان به شمار می‌رود، حالا اعلام کرده است که قصد دارد تغییر و تحولات جدیدی را به نسخه دسکتاپ این پلتفرم اضافه کرده  تا به کاربرانی که از طریق رایانه به این شبکه اجتماعی بزرگ متصل می‌شوند، این امکان را بدهد از خدمات و امکانات جدیدی که   در این پلتفرم ارایه می‌شود، بهره‌مند شوند. از جمله مهم‌ترین تغییراتی که در نسخه دسکتاپ توییتر اضافه شده است، می‌توان به قابلیت حالت تاریک (دارک مد)، امکان تغییر سایز و فونت متن و پست‌های به اشتراک گذاشته شده و همچنین قابلیت انتخاب و نمایش توییت‌های جدید در صفحه نخست اشاره کرد. از دیگر تغییر و تحولات مهمی که در این پلتفرم افزوده شده است، می‌توان از تایم لاین بزرگ‌تری در سمت چپ صفحه و همچنین موضوعات و ترندهای برتر روز در بخش راست صفحه اصلی نام برد.

 

ارسال نظر