رونمايي از سامانه شناسايي بيكاران به زودي

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۰۰:۴۴:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۸۶۸

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از سامانه‌اي براي شناسايي بيكاران در كشور خبر داده و گفته كه در اين سامانه مشخصات كامل افراد و تحصيلات و درج مي‌شود.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از سامانه‌اي براي شناسايي بيكاران در كشور خبر داده و گفته كه در اين سامانه مشخصات كامل افراد و تحصيلات و درج مي‌شود.
از نگاه كارشناسان بازار كار راه‌اندازي سامانه‌اي براي شناسايي افراد بيكار و وضعيت بازار كار ضمن شفافيت بيشتر در بازار كار موجب مي‌شود بستر جمع آوري
 اطلاعات لازم براي شناسايي كارجويان اعم از دانش‌آموختگان و ساير افراد جوياي كار فراهم شود.
طبق آمارهاي موجود تعداد بيكاران فارغ‌التحصيل يك ميليون نفر است و فقدان اطلاعات دقيق و تكميلي از جمله مدرك تحصيلي، رشته، سن، محل زندگي، تراكم جمعيتي استان‌ها و مهارت‌هاي تخصصي از جمله چالش‌هاي اساسي در اين خصوص است. سيد صولت مرتضوي ؛وزير كار در روزهاي گذشته از رونمايي سامانه‌اي براي شناسايي بيكاران در كشور خبر داده و گفته است در اين سامانه مشخصات كامل افراد، تحصيلات و محل زندگي آنها درج مي‌شود. با راه‌اندازي سامانه جديد همه نيروهاي فاقد اشتغال بر مبناي مهارت‌هاي خود ساماندهي و متناسب با نياز بازار كار و مجموعه‌هاي صنعتي، بنگاه‌هاي توليدي و خدماتي معرفي و به كار گرفته مي‌شوند. پيش از اين محمود كريمي بيرانوند ؛ معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزير كار از راه‌اندازي سامانه جامع اطلاعات بازار كار خبر داده و گفته بود: اين سامانه تنها به آمارهاي آمايشي بسنده نمي‌كند و تمام زير ساخت‌هاي فيزيكي، نرم‌افزاري و سخت افزاري آن در حال تكميل شدن است. به گفته وي آماري كه در حال حاضر از جمعيت بيكار كشور وجود دارد، به شكل برآورد است اما با راه‌اندازي سامانه شناسايي بيكاران، در لحظه مي‌توان شناسايي كرد چه كسي در شرايط بيكاري قرار دارد. وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي طراحي اين سامانه را از مدت‌ها قبل آغاز كرده و در حال تكميل زيرساخت‌هاي آن است. با استفاده از اين سامانه مي‌توان افراد بيكار، جنسيت، نوع مهارت‌ها، ميزان تحصيلات و محل سكونت و زندگي افراد بيكار را به‌طور كامل شناسايي كرد. به زعم كارشناسان و تحليلگران اقتصادي نبود بانك اطلاعات دقيق يكي از مشكلات اساسي در حوزه سياست‌گذاري است و زماني كه آمار دقيقي از جامعه هدف وجود نداشته باشد پيدا كردن راهكاري براي حل معضل بيكاري دشوار خواهد بود. سامانه نظام جامع اطلاعات بازار كار جزو اسناد بالادستي نظام و از وظايف وزارت كار به شمار مي‌رود كه از طريق اين سامانه و با مبادله اطلاعات ميان دستگاه‌ها در لحظه مي‌توان افراد بيكار و جوياي كار را شناسايي كرد و از وضعيت و شرايط بيكاري آنها مطلع شد.

ارسال نظر